Kopie Volkswagenu Jetta

Kopie Volkswagenu Jetta - Jedním z kopírovaných modelů je Volkswagen Jetta. Důvodem obliby je jeho nižší cena. | foto: Dalmar Motors

V Číně umějí kopírovat všechno. I automobily

  • 40
Před osmi lety se myšlence, že by Číňané - proslulí svou schopností okopírovat takřka cokoliv - začali padělat také automobily, šéf čínské pobočky Volkswagenu Martin Poste jenom smál. "Auta nejsou hodinky nebo kompaktní disky. Jsou moc složitá a je příliš obtížné je kopírovat," tvrdil tehdy Poste.

Během několika let však zjistil, že se krutě mýlil. Již dnes jezdí podle týdeníku The Economist v Číně desítky až stovky tisíc kopií nejen volkswagenů, ale i toyot, mercedesů a modelů společnosti General Motors.

První kopie modelu německého koncernu Volkswagen Jetta se objevily na čínském trhu v roce 2001. S jinou značkou, lehce pozměněným vzhledem a hlavně o pětinu levnější než originál.

Až polovinu prodaných aut tvoří kopie
Jejich kvalita přitom byla vysoká. Důvod byl jednoduchý - i tyto vozy se totiž vyráběly v továrnách koncernu Volkswagen. Jak je to možné? Seat, španělská pobočka VW, továrnu prodal mexické společnosti a ta ji obratem postoupila čínské firmě Anhui Chery.

Ta navíc z 20 procent patřila největšímu čínskému partnerovi německého koncernu, společnosti Shanghai Auto Industry Corporation (SAIC). Přestože Volkswagen protestoval, továrna Anhui Chery vyráběla kopie jetty jak o závod. Nakonec se jich prodalo přes sto tisíc, což byla skoro polovina toho, co na čínském trhu prodal německý Volkswagen sám.

V polovině roku 2003 začala firma Anhui Chery vyrábět další kopii jiného modelu, který v té době dokonce ještě nebyl v prodeji. Chevrolet Spark totiž další velký partner SAIC, americká firma General Motors, uvedl na trh později než Číňané. Kopie vyrábí také společnost Zheijiang Jili Geely. Její tři modely se totiž až příliš podobají vozům Daihatsu. Kopie od Geely stojí asi polovinu částky požadované za originál od oficiálního místního výrobce.

Světovým výrobcům se praktiky Číňanů nelíbí. Protestují však zatím jen vlažně. Bojí se totiž, že kdyby se ozvali důrazněji, mohlo by to v Číně vzbudit nevůli, a velké automobilky by tak mohly ztratit přístup na rychle se rozvíjející trh. A tak raději volí taktiku nechat si ukousnout ze svého krajíce než přijít o celý pecen.