Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V cizině platí dvojnásob: nehoda je pohroma

aktualizováno 
Dopravní nehoda v cizině to je často pro řidiče z Česka pohroma, i když se malér obejde bez újmy na lidském zdraví či životě. A ač se to zdá k nevíře, nejhorší varianta nastává, když nepříjemnost zaviní tamní řidič a škody má nahradit zahraniční pojišťovna. Praxe v jednotlivých zemích se liší a v přístupech zahrnuje celé spektrum od solidních služeb s bohatým odškodněním až po neskrývané snahy ošidit nešťastníka i v situaci, kdy to nejméně potřebuje. Motoristé tedy nepochybí, když se na rizika připraví. Dvojnásob to platí v čase, kdy se schyluje k dalšímu z vrcholů dovolenkového cestování - tentokrát za lyžováním a zimním sportem v zahraničí.
Krásné prostředí Alp dokáže být hlavně v zimě zákeřné

Krásné prostředí Alp dokáže být hlavně v zimě zákeřné. | foto: Archív: MF DNES

Už sled událostí po nehodě se v cizině liší od tuzemských zvyklostí. "Například italská policie jezdí k nehodám - když to trochu přeženu - jen v případech, kdy teče krev," říká právník Roman Roubal ze společnosti AVUS, která zastupuje zahraniční pojišťovny při jednání o škodách z nehod zahraničních motoristů v Česku. "Také v Rakousku policie vyjíždí jen k závažným případům. Pokud účastníci dopravního maléru trvají na její přítomnosti, zaplatí policii poplatek, něco jako kolek na úřadech," charakterizuje situaci u jižních sousedů pražský advokát Michal Dlabola, jenž spolupracuje s pojišťovnou právní ochrany D.A.S. Přitom právě účast dopravních policistů může řešení silničních malérů v zahraničí významně usnadnit.

Důležitý je záznam o nehodě

Pokud se nehoda přihodí v zemích Evropské unie, je na tom našinec ještě relativně dobře. "Pojišťovny ze západoevropských zemí částku utracenou za opravu auta většinou vyplatí, ale jednání například v zemích bývalé Jugoslávie je mnohdy neúspěšné. Velkým problémem je dolování peněz za nezaviněnou dopravní nehodu například z pojišťovny v Chorvatsku," tvrdí na základě svých zkušeností se zastupováním motoristů z Česka Michal Dlabola. Ale ať už se karambol stane kdekoliv, vždy je kvůli jednání s pojišťovnou nejdůležitější podrobné zdokumentování nehody. "Prakticky každý řidič ze zemí západní Evropy s sebou v autě vozí formulář nazvaný Záznam o dopravní nehodě. Je pro celou Evropu stejný a snad se brzy více rozšíří i v tuzemsku," doufá Michal Dlabola. A Josef Kešner z České pojišťovny, která je největším ústavem svého druhu v zemi, slibuje: "Od příštího roku zmíněný formulář dostane každý motorista, který u nás pojistí vůz." Výhoda zmíněného dokumentu spočívá v tom, že je od Španělska po Německo naprosto identický, jen kolonky jsou nadepsané v národních jazycích, případně v angličtině. I když stojí mezi účastníky nehody jazyková bariéra, vyplní zaškrtnutím příslušných políček své formuláře, které podepíší, aby se doklady záhy mohly stát odrazovým můstkem k úspěšnému jednání s pojišťovnou.

Fotoaparát pomůže

"Pokud je po ruce fotoaparát, vyplatí se pořídit z nehody také snímky se všemi podrobnostmi. A když se podaří přivolat policii, je to vždy ku prospěchu," připomíná Josef Kešner. "Jestliže účastníci karambolu nemají ani formulář o nehodě, ani fotoaparát, a navíc nehovoří stejným jazykem, je jedinou cestou nákres události. Kromě postavení havarovaných vozů by se na něm měly objevit i dopravní značky, číslo silnice, čas nehody a podpisy všech zúčastněných," radí právník Michal Dlabola. "Vždy však platí: nepodepisujte nic, čemu nerozumíte," varuje Alena Kostrounová z České pojišťovny. Výhoda účasti policie u nehody spočívá mimo jiné i v tom, že vystaví protokol, který uklidní hraniční policii. Ta by mohla řidiče podezírat, že v zemi zavinil nehodu a ujel od ní. Protože řidič, který měl v cizině nehodu, nedostane od policie všechny sepsané dokumenty, je dobré opsat si alespoň čísla protokolů. Účastníci nehody si musí v každém případě navzájem vyměnit údaje o sobě, nesmějí jim chybět ani fakta o pojišťovně, která auto viníka pojistila, a čísla karoserie, podvozku a poznávací značky vozidel.

Mercedes není jako felicie

Pokud má motorista z Česka vozidlo po nehodě v cizině nepojízdné, může si vypůjčit náhradní auto. Potřebuje-li ubytování, může přespat v hotelu. Vše uhradí pojišťovna, ale velkorysé chování se nemusí vyplatit. "Pojišťovna neproplatí účty za mercedes, když někdo havaruje ve felicii," upozorňuje Josef Kešner z České pojišťovny. "A pokud si lze vybrat hotel, nevolil bych přílišný luxus, ale ani studentskou ubytovnu. Pojišťovna se může zdráhat proplatit cokoliv, ale jestli není v blízkosti jiný než drahý hotel, uhradí i vyšší účet." Rozhodování o tom, co je a co není úměrné, nebývá jednoduché - zvláště po nehodě, která člověka obvykle vyvede z míry. Proto se vyplatí telefonická konzultace s linkou uvedenou na zelené kartě nebo se společností, u které je vůz pojištěn buďto havarijně nebo jen v rámci povinného ručení. Čísla asistenčních telefonních linek poskytují pojišťovny ke kartičkám o pojištění. Účty za hotel, půjčovnu a ostatní vydání nejdříve ze své kapsy platí poškozený, pojišťovna je proplatí až se zpožděním. To znamená, že k cestě do zahraničí patří i platební karta.

Nejvíc vědí právníci

Úsilí o náhradu škod při dopravní nehodě v zahraničí obvykle začíná nedlouho po návratu domů. Na hromádce leží účtenky za opravu vozu a ve vážnějších případech i za odtahovou službu, za odhadce, který přesně určil škodu, za ubytování v hotelu a půjčení náhradního automobilu... Pokud se událost neobešla bez zranění, může se poškozený domáhat bolestného. Přišel-li třeba jen na čas o možnost pracovat a klesla mu tak mzda, lze opět žádat ztracené peníze. "Štěstí v neštěstí mají ti, kteří havarují v Německu. Zákony sousední země totiž nutí tamní pojišťovny k velké štědrosti," říká Michal Dlabola. A německý právník Jan Rousek, který před léty odešel z někdejšího Československa a od té doby v Německu zastupoval několik českých řidičů při řešení dopravních neštěstí, souhlasí: "V Německu má motorista právo na odškodnění například i v době, kdy jeho auto stojí v opravně a on si nevezme náhradní vůz z půjčovny. Jde zhruba o čtyřicet marek denně - podle typu nabouraného automobilu." Motorista má při jednání s pojišťovnou několik možností. Může jednat třeba na vlastní pěst, když popis nehody, účty a další dokumenty, které k nehodě nashromáždil, nechá přeložit do jazyka země, kde se případ stal, a vše pošle příslušné zahraniční pojišťovně. Další cestou je žádost o pomoc advokátní kanceláře, která se případu ujme. Přitom náklady na právníky by také měla proplatit pojišťovna. Třetí možnost mohou využít ti, kteří mají sjednané pojištění právní ochrany. Taková pojišťovna vyřídí za klienta celou věc sama. Anebo pomůže tuzemská pojišťovna, u které má řidič havarijní pojistku. "Škodu zaplatíme z tohoto pojištění a peníze u zahraniční pojišťovny vyjednáme sami," říká Josef Kešner z České pojišťovny. "Protože se ale zákony jednotlivých evropských zemí liší, je obvykle nejlepší svěřit vyjednávání tamním právníkům," přiznává advokát Michal Dlabola. "Jak ho sehnat? Pomoci by motoristovi měla - stejně jako v dalších krizových situacích a problémech - nejspíš ambasáda." "Má-li zastupitelský úřad seznam advokátů, poskytne jej poškozenému. V jiném případě ambasáda doporučí konkrétního právníka," říká mluvčí ministerstva zahraničí Aleš Pospíšil. Že se může zahraniční právník při řešení nehody v cizině vyplatit, to potvrzuje advokát Jan Rousek: "Zastupoval jsem skláře, který si při nehodě v Německu poranil ruku. Pojišťovna v Česku by mu vyplatila tři tisíce korun. Když jsem však peníze za bolestné vymohl u německé pojišťovny z povinného ručení viníka nehody, dostal sklář osm tisíc marek."

Tipy ke zvládnutí nehody v cizině

* bez zelené karty je nebezpečné vyjíždět do zahraničí
* přítomnost policie u nehody se může vyplatit při jednání s pojišťovnou
* je dobré vozit mezinárodně uznávaný záznam o nehodě
* k dokumentaci nehody pomůže fotoaparát
* od druhého účastníka nehody je třeba získat osobní data a podrobné údaje o vozidle
* nepodepisovat papíry, které jsou v nesrozumitelném jazyce
* náhradní vůz nebo ubytování v hotelu po nehodě by mělo mít přiměřenou cenu
* při jednání se zahraniční pojišťovnou nejlépe pomůže zahraniční právník
* v peněžence je dobré mít platební kartu platnou v zahraničí
 

Peníze dostal až za půl roku

Na té tuctové nehodě v Německu neměl Jiří Eminger z Prahy ani nejmenší podíl: před křižovatkou do jeho auta zezadu narazil vůz německého motoristy. Škodu tak měla hradit bavorská pojišťovna, ale čekání na peníze se notně protáhlo, celkem na šest měsíců. "Auto bylo pojízdné, tak jsem s ním dojel do Prahy. Dal jsem ho do servisu, ale odhadce, jehož posudek pojišťovny žádají, vyčíslil náklady na opravu tak vysoké, že se nevyplatilo mého Opla Astru opravovat," vzpomíná Jiří Eminger. Přistoupil tedy na návrh pojišťovny, že mu nahradí cenu vozu před havárií. Nespokojen naopak byl s tím, že mu pojišťovna slíbila proplatit půjčovné za náhradní auto, ale nakonec se s ní musel přít o každý den, kdy náhradní vůz využíval a účtoval. "V tom byl největší problém. Pracovníci německé pojišťovny sice tvrdili, že proplatí veškeré náklady, ale když jsem žádal potvrzení slibů, nic jsem nedostal," říká Jiří Eminger. "Nakonec mi uhradili méně dnů, než jsem s vypůjčeným automobilem skutečně jezdil." Nehoda se stala při Emingerově návratu z koncertního vystoupení a Pražan tak měl škodu i na klarinetu a flétnách, uložených v kufru auta. "Opravu nástrojů mi pojišťovna zaplatila," doplňuje Jiří Eminger.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.