Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V ČR je 500 tisíc kradených aut, Slovinci je zabavují

  18:31aktualizováno  18:31
Po českých silnicích jezdí až půl milionu kradených aut, odhadují odborníci. Pokud si nejste původem svého auta jisti, nejezděte do Slovinska. Každý měsíc tam přijde sto Čechů o svůj vůz, protože je kradený. Hon na auta s kriminální minulostí začne v září i v Česku.
Slovinští celníci se zaměřují na kradená auta - ilustrační foto

Slovinští celníci se zaměřují na kradená auta - ilustrační foto | foto: Jablotron

Pro plnou stovku českých turistů byla letošní dovolená tou nejhorší v životě. Zatímco ještě v loňském roce bez problémů dorazili do oblíbených slovinských nebo chorvatských letovisek, letos se do svého cíle nedostali. Jejich auto skončilo v rukách celníků a šance, že ho ještě někdy uvidí, je spíše symbolická.

Podrobná kontrola totiž zjistila, že auto bylo v minulosti ukradeno v některé ze zemí Evropské Unie. "Mnoho dalších Čechů takový zážitek nejspíš ještě čeká," říká Milan Smutný, tiskový mluvčí společnosti AAA Auto.

"Podle našich statistik pochází 20 procent aut, jejichž původ ověřujeme, z trestné činnosti," říká Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu automobilů. Pajer odhaduje, že na českých silnicích může jezdit až půl milionu vozů, které byly někdy v minulosti odcizeny.

"Podle centrálního registru vozidel u nás bylo k polovině července evidováno 4 217 000 osobních automobilů, takže v praxi to znamená, že každý devátý je kradený," říká Milan Smutný z AAA Auto.

Slovinsko se v průběhu letošního června pustilo do testování takzvaného Schengenského informačního systému a prověřuje v něm všechny podezřelé vozy.

"Od počátku letošních prázdnin o své auto na slovinských hranicích přišlo 100 českých turistů a toto číslo zdaleka není konečné. Osud zabavených aut je přitom velmi nejistý, ale naprostá většina z nich se už ke svým majitelům nejspíš nikdy nevrátí," říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Podle informací českého velvyslanectví v Lublani jde především o luxusnější vozidla značek VW, BMW, Audi nebo Mercedes.

"S tímto problémem se Češi, kteří přes Slovinsko nejčastěji jezdí na dovolenou, potýkají už tři roky," říká mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová. " Ke zostření kontrol došlo ve Slovinsku v souvislosti s přípravami Slovinska na vstup do Schengenu," vysvětluje.

"Na hraničním přechodu Gruškovje za Mariborem je to na denním pořádku," hlásí česká ambasáda v Lublani. "Nyní se to rozšířilo i na další hraniční přechody, ale není to ještě tak běžné."

Za aktivitou slovinských celníků a policistů mohou stát také německé pojišťovny, které podle Pajera z Cebie vyplácí za nalezené kradené auto až 200 euro.

"Je to tím, že v rámci testovacího provozu dostala slovinská cizinecká policie přístup do evropské databáze," říká.

Dá se odhadovat, že podobná situace jako ve Slovinsku nastane také na českých silnicích. Od září se totiž vstup do Schengenského informačního systému v testovacím provozu otevře i českým policistům a celníkům.

"Každý rok dochází k desítkám takových případů zabavení vozidla. Loni to bylo například 35 případů, letos zatím 12," říká Opletalová.

Do České republiky se vrací registrační značky zabavených vozů. V ministerské statistice tak figurují pouze auta, u kterých je vyřešen původ vozu. Pokud šetření teprve probíhá, auto ve statistice není.

Podle Martina Pajera z Cebie jsou tak reálná čísla vyšší: "Podle informací, které máme od německých pojišťoven, je to 80-120 zadržených aut za měsíc."

"Pokud Slovinci při hraniční kontrole zjistí, že auto mají registrované v databázi kradených vozů, nechají ho odstavit a sepíšou s jeho současným majitelem protokol, policejní zápis," popisuje Opletalová.

"Je třeba říci, že v drtivé většině případů se ukázalo, že auta byla skutečně kradená. Nejčastěji z Německa."

"Auto se pak vrací původnímu majiteli nebo pojišťovně, která po krádeži původnímu majiteli škodu nahradila. Český občan, který takto o auto přišel, pak má v ruce policejní zápis a může zvážit právní kroky vůči tomu, od koho auto koupil," říká Opletalová.

Systém prověřování legality vozu je zatím ve zkušebním provozu, naostro začne fungovat od prvního ledna příštího roku.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.