Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V „embéčku“ za sebou nechali už i Jágrův Omsk

  10:31aktualizováno  10:31
V Nižním Novgorodu motor zanesený mizerným benzinem, v pohoří Ural zase prasklá pneumatika a ulomený výfuk. Ale především přes pět tisíc kilometrů zdolaných v historickém "embéčku" - tedy čtyřiačtyřicet let staré Škodě 1000 MB - už za sebou mají cestovatelé Michal Vičar a Martin Beťko, kteří před třemi týdny vyrazili z Olomouce na cestu kolem světa.

Michal Vičar a Martin Beťko vyrazili na cestu kolem světa z Olomouce 1. září. Plánují za 180 dní ujet 35 tisíc kilometrů. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Od 1. září dvojice dobrodruhů dojela z Česka přes Slovensko, polský Krakov a Varšavu, lotyšskou Rigu a estonský Tallin do Ruska. Nejdelší etapa jejich výpravy, která vede přes celé Rusko od západu na východ, začala v Petrohradu a pokračovala přes Moskvu, Nižnij Novgorod, Ufu, Čeljabinsk až do sibiřského Omsku, který v posledních týdnech pobláznila jágrmánie, jelikož právě za místní hokejový klub Avangard nastupuje nejslavnější český útočník.

Ještě před příjezdem do Jágrova města ale cestovatelé museli řešit první velké technické problémy se svým veteránem.

Ty nejvážnější přišly ve dvoumilionovém městě Nižnij Novgorod, kde vypověděl službu motor "embéčka". A zde je také příjemně zaskočila ochota místních obyvatel, kteří jim pomohli.

"Jen co jsme vytáhli nářadí a otevřeli kapotu, přišel k nám ruský student Valér. Pomohl nám vyměnit svíčky, zkontrolovat čerpadlo a zakrátko prohlásil, že jsme někde museli nabrat pěkně špatný benzin. To už se k němu přidal i s kamionem Sergej a pár zkušenými tahy odmontoval karburátor auta, které nikdy předtím neviděl," píše ve svých zápiscích z cesty Martin Beťko.

"Kde se vzal, tu se vzal, přišel i milicionář Ilja. Rozebral karburátor, který byl zanesený jako čert, a profouknul ho. Přidal pár jednoduchých kouzel s technickým benzinem a světe, div se, motor zase běžel. A tak jsme pochopili, že každý Rus je tak trochu mechanik," popisuje cestovatel.

Cestou přes pohoří Ural musela posádka embéčka měnit píchnuté kolo, ale především vyřešit problém s ulomeným výfukem. Nakonec opět pomohli místní obyvatelé, konkrétně mechanik Timur, který ve své dílně výfuk svařil. Když později cestovatelé jeho práci kontrolovali, nevěřícně zírali na mohutný ocelový klíč, který svérázný opravář k výfuku přivařil, aby spoj zpevnil.

"A tak jsme pochopili, že každý mechanik je tu stále tak trochu Rus," glosuje příhodu Martin Beťko. Nyní je posádka embéčka zhruba v polovině "ruské" etapy, která skončí ve Vladivostoku. Pak je čeká Jižní Korea a poté už USA, Mexiko, státy Střední a Jižní Ameriky a nakonec ze Surinamu návrat do Evropy a cesta přes Portugalsko, Španělsko, Francii a Německo zpátky do Česka.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.