Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V jakém rozsahu měří radar? Konec diskuzím!

  23:59aktualizováno  23:59
Kroměřížská policie dostala v těchto dnech novou zbraň proti příliš rychlým řidičům. Ve Škodě Fabii zkouší vylepšený radar pro měření rychlosti AD9C. Nově schválený přístroj z Kunovic dokáže měřit a zaznamenat překročení rychlosti v rozmezí od 20 do 250 km/hod.

Jednou z novinek měřícího zařízení je i skutečnost, že lze pomocí speciální výpočetní techniky ze snímku vozidla přestupce vybrat jen některé části např. registrační značku a tuto doplnit výřezem obličeje osoby, která v době přestupku vozidlo řídila. Všechny informace je možné digitálně zpracovávat pro další řízení nebo pro uchování zaznamenaných hodnot. V praxi to pro řidiče a policisty znamená, že ve většině případů, které byly doposud sporné, skončí doba výmluv.

Ve výrobním závodě bylo doposud zhotoveno 10 kusů tohoto měřícího zařízení, kdy 9 kusů bylo dodáno do Egypta a zbývající kus byl předán policistům v Kroměříži.

Podle webu www.antiradary.cz silniční radary měří rychlost pomocí Dopplerova jevu s využitím odražených radiových vln v mikrovlnném pásmu. Paprsek vysílaný parabolickou anténou se odráží od karoserie projíždějících vozidel zpět k radaru, je zachycen anténou a zesílen. Zpracováním odraženého signálu složitými elektronickými obvody je vypočtena rychlost projíždějícího vozidla.

Mikrovlnné záření vysílané radarem se šíří přímo a chová se podobně jako světlo. Prochází sklem a plastickými hmotami. Radarové vlny se odrážejí od kovových částí karosérie a některých terénních překážek, jako jsou například svodidla, sloupy veřejného osvětlení a železobetonové konstrukce.

Autoklubu České republiky se nelíbí, že některé rozhlasové stanice ve svých dopravních relacích upozorňují řidiče na místa, kde policisté měří rychlost vozidel. "I když na tyto informace většina řidičů pohlíží jako na pomoc jejich peněženkám, objektivně vzato o pomoc v pravém slova smyslu nejde," sdělil mluvčí Autoklubu Václav Špička.  Připomněl, že příčinou mnoha dopravních nehod je právě nepřiměřená rychlost.

Podle statistických údajů policejního prezidia se za prvních sedm měsíců letošního roku stalo 109.354 nehod, při kterých 762 lidí zahynulo, 2981 bylo zraněno těžce a 16.887 lehce. Škodu policie odhadla na 5,209 miliardy korun. Proti stejnému období loňského roku jde o zhoršení ve čtyřech z pěti základních ukazatelů.

Počet nehod vzrostl o 5,9 procenta, počet usmrcených o 11,7 procenta, tedy o 80 lidí, a počet lehce zraněných o 5,7 procenta, to znamená o 907 lidí. Materiální škody narostly proti stejnému období roku 2002 o 440 milionů korun, tedy o 9,2 procenta. Naproti tomu těžce zraněných ubylo o jedno procento, které představuje 29 lidí.

Pokud policie řidiči naměří překročení maximální povolené rychlosti v období po sobě následujících kalendářních měsíců více než dvakrát, hrozí mu pokuta i odnětí řidičského průkazu.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.