Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V mládí jsem trpěl na trabanty; z nouze

  20:24
Původně redaktor, později disident, polistopadový politik, dnes zpravodaj OSN pro lidská práva Jiří Dienstbier už sotva na prstech spočítá všechny své automobily. Některé však přece jen ze stínu přešlých časů vyloví.
Vyjadřuje se o nich buď hodně pochvalně, nebo je nesmlouvavě zatracuje. A ejhle, mezi ty chválené řadí hrdě své dva trabanty!

Proč jste na trabanta tak trpěl?
Samozřejmě že z nouze. Po návratu z USA v roce 1969 jsem si koupil pěknou Škodu 110, ale za pět let úplně zrezivěla. Tak přišly postupně na řadu dva trabanty - a to bylo auto! Za šest stokorun byl na půl roku odbytý kompletní servis i nutné opravy a zase se jezdilo.

Jakým vozem jezdíte dnes?
Je to Ford Comtour, přivezl jsem si ho z Kalifornie. Má objem motoru 2,6 litru. Na spotřebě je to sice dost znát, ale v Americe vám to při tamní ceně benzinu vůbec nepřijde. Tady s ním mám jedinou starost: parkování.

Dá se vyřešit třeba garáží...
V centru města sotva. Řeším to tak, že když přijedu na konci víkendu, najdu místo, zaparkuji a pak s tím autem přes týden ani nehnu. Tedy pokud opravdu nemusím.

Jaký vůz vás zaujal nejvíc?
Já jsem snad všechna - kromě Škody 100, to byl hrozný chcípák - svoje auta měl rád. Hrozně těžko jsem se s nimi také loučil. Když mám dát nějaký vůz z ruky, je mi ho líto. Je to jako můj druh; něco jsme spolu prožili. Třeba i nějaké dobrodružství, krizi. Ale hodně vzpomínám na Renaulta 25. Byl to šestiválec a měl jsem ho jako služební automobil, když jsem byl ministrem zahraničních věcí. Měl jsem k němu dokonce i šoféra, ale protože sám rád řídím, občas jsem ho od volantu přesadil.

Čím byl ten vůz zajímavý?
Výborně se mi s ním jelo. Třeba za dvanáct hodin jsem dojel i s přestávkami na jídlo do Paříže. Když uvážíte, že je to zhruba tisíc kilometrů...

To je dost velký nápor na pozornost. Máte nějaký recept na bezpečnou jízdu?
Musí vás to bavit, ale hlavně je třeba hodně jezdit. Když jste trénovaný, zvládnete i takovou cestu.

Jak dlouho už jste vlastně řidičem?
Když mně bylo osmnáct a mohl jsem si papíry udělat, tak to nemělo žádnou cenu. Bylo to v roce 1945. Takže zkoušky jsem složil až po vojně, někdy v roce 1963. Pamatuju si, jak jsem zkušební jízdy dělal ještě po Václavském náměstí v Praze, kde se tehdy hodně jezdilo, a jak jsem při jednom rozjetí předvedl parádní jelení skok. Ale pak už se to rychle lepšilo.

A váš první vůz?
Na auta byl tehdy až desetiletý pořadník. Byl jsem skoro bez šancí. Až jednou, to jeden můj rozhlasový kolega odjížděl dělat zpravodaje do Latinské Ameriky a přenechal mi svou octavii. Byla nádherná. A pikantní bylo, že já jsem si to auto od něho přebíral na letišti, když odlétal. Nic jsem neuměl, byl leden a všude úžasné množství sněhu. A já statečně jel se svým prvním autem z letiště.

To zní jako předehra ke karambolu...
Vůbec ne. Pěkně jsem přijel k Rozhlasu na Vinohradech, zaparkoval v postranní ulici a šel do práce. A když jsem večer přišel, auto postavené v řadě jiných, v kopci a na sněhu jsem se odtud dostával se svými schopnostmi hodinu.

Když jste odjel dělat zahraničního zpravodaje, tak jste měl služební auto, ne?
Třeba ve Washingtonu to byl skvělý rambler. Ten jsem si zamiloval. To bylo v době, kdy mě v Praze označili za nepřítele lidu a já narychlo poslal do redakce telegram, že si beru dovolenou, a oni mi ji omylem potvrdili. Vyrazil jsem se svou ženou na přenádhernou cestu po severu a západu USA. Když jsem se pak vrátil do Československa, vzali mi hned na letišti pas a další jsem dostal až jako ministr po dvaceti letech a deseti dnech.

A to jste opravdu nikdy za celý život nehavaroval?
Třikrát, ale vždy to zavinili moji služební šoféři. Jednou na Moravě jsme otloukli auto o svodidla. Nejdřív jsme zjistili, že to, po čem tak pěkně jedeme, je čistý led. Ale nehodu jsem sám jako řidič nezažil nikdy. A do šedesáti jsem jezdil bez brýlí.

Jak jste si během práce v Indonésii zvykal na jízdu vlevo?
Bez problému. Nijak mi to nevadilo, ani to řazení druhou rukou. Ale když jsem zaparkoval v jednosměrce na pravé straně a ráno se rozjel, chvíli jsem automaticky kopíroval pravou krajnici...

Kde se vám dobře jezdilo?
Třeba v Itálii se pěkně jezdí, tam se řidiči navzájem tolerují a předpisy jsou platné, pokud mají smysl. Ale moc hezky se jezdí na západě USA. Kromě Los Angeles - o tom se říká, že je to největší parkoviště světa. Jenomže Američané nejsou tak nervní jako my. Naučili se s tím žít. Tak třeba mi vyprávěl Jan Tříska, že viděl, jak jeho žena přijíždí autem k domu, a tak postavil na kafe. Jenomže ona pořád nešla. Šel se podívat, kde je. No a našel ji v garáži, jak poslouchá na kazetě namluvenou knihu. To je v Americe oblíbená věc právě do dopravní zácpy a ona si chtěla doposlouchat kapitolu.

Jiří Dienstbier do šedesátých let jezdil bez brýlí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...