Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V mrazu teď už jen na zimních. Městská policie je kontrolovat nemůže

  14:51aktualizováno  14:51
Svítí slunce, silnice se zdá z okna bytu suchá, teplota je nad nulou. Přesto řidič nemůže vyjet bez zimních pneumatik. Proč? Příroda řidiče mate – vozovka může být namrzlá, i když je teplo. Zvlášť na mostech.

Na sníh nebo led můžete vyjet od prvního listopadu jen se zimním obutím. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Zákon umožňuje vyjet mezi 1. listopadem a 31. březnem i na letních pneumatikách. Jenže není zcela jasné, za jakých okolností. Zákon říká, že to jde, pokud není na silnici sníh, námraza nebo led, nebo pokud nelze očekávat, že
se při jízdě na cestě někde objeví. Kdekdo si tak jistě řekne, že není problém vyjet z garáže, pokud je počasí přívětivé.

Kdy nevyjíždět na letních pneumatikách

  • Teplota klesne pod 4 °C,
  • sněží, prší při nízkých teplotách,
  • mrholí, je vysoká vlhkost vzduchu,
  • předpověď počasí je nepříznivá,
  • silnice je posypaná solí (není záruka, že nebude namrzlá),
  • na mostech hrozí námraza (už od 6 °C).

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Meteorologové ovšem varují, že se nestačí ráno podívat z okna, případně zkontrolovat teploměr a bezstarostně vyrazit na cesty, když je venku sucho, svítí slunce a rtuť teploměru se pohybuje v kladných číslech. Teplota těsně nad zemí je totiž nižší než už třeba v jednom či dvou metrech nad zemí.

Zejména v noci a ráno se vzduch od promrzlého povrchu země ochlazuje. Silnice tak může být namrzlá. Podobné teplotní rozdíly mohou šoféry překvapit i na mostech. Za jasného počasí je teplota vozovky na mostě až o šest stupňů nižší
než okolní silnice. Mostní konstrukce promrzá i zespodu.

Letní obutí klouže i na suchu

Motoristy může také překvapit smyk na ledu, ač neprší, nemrholí ani nesněží. Na silnici namrzá mlha i pouhá vlhkost v ovzduší. Nehledě na to, že letní pneumatiky podle výrobců kloužou, i když je relativně teplo – teplota klesne pod sedm stupňů. Pneumatika ztvrdne, ztrácí přilnavost k vozovce a klouže.

I k těmto okolnostem může policista přihlédnout při udělování případné pokuty. "Rozhodnutí bude vždy na zodpovědnosti konkrétního policisty. Obecně však bude doporučeno, aby policisté vycházeli z okamžité situace na konkrétním úseku silnice. Pokud řidič pojede po suché vozovce, neměl by být pokutován," říká Štěpán Zachara z krajského ředitelství policie Zlínského kraje.

Je však nutné připomenout, že policisté – stejně jako třeba silničáři – mají na rozdíl od většiny řidičů přístup k aktuálním a mimořádně přesným předpovědím meteorologů, které určitě z rádia ve voze neuslyšíte. Proč tedy zákonodárci motoristům vůbec šanci na jízdu s letním obutím dávali, když má výjimka tolik chytáků? Vyšli vstříc městským víkendovým řidičům.

"Když babička s dědečkem nemají na zimní pneumatiky a potřebují dojet jen z domova do Billy a jsou schopni počkat na den, kdy bude suchá silnice, ať jedou klidně na letních," říká autor zákona, poslanec Stanislav Huml.

Strážníci kontrolovat nemohou

Na závěr je dobré říci, že zimní pneumatiky mohou kontrolovat pouze státní policisté. Strážníci nikoli. "Strážník je oprávněn zastavit řidiče jen ze zákonem daných důvodů, což kontrola pneumatik v žádném případě není," říká Dana Klišová z ostravské městské policie. Ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš však upozorňuje, že řidiči přesto v těchto případech "vyhráno" nemají. Strážníci totiž mohou přivolat k autu na letních pneumatikách státní policisty, pokud uznají, že vůz je nebezpečný pro ostatní účastníky provozu.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.