Na sníh nebo led můžete vyjet od prvního listopadu jen se zimním obutím.

Na sníh nebo led můžete vyjet od prvního listopadu jen se zimním obutím. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

V mrazu teď už jen na zimních. Městská policie je kontrolovat nemůže

  • 120
Svítí slunce, silnice se zdá z okna bytu suchá, teplota je nad nulou. Přesto řidič nemůže vyjet bez zimních pneumatik. Proč? Příroda řidiče mate – vozovka může být namrzlá, i když je teplo. Zvlášť na mostech.

Zákon umožňuje vyjet mezi 1. listopadem a 31. březnem i na letních pneumatikách. Jenže není zcela jasné, za jakých okolností. Zákon říká, že to jde, pokud není na silnici sníh, námraza nebo led, nebo pokud nelze očekávat, že
se při jízdě na cestě někde objeví. Kdekdo si tak jistě řekne, že není problém vyjet z garáže, pokud je počasí přívětivé.

Kdy nevyjíždět na letních pneumatikách

  • Teplota klesne pod 4 °C,
  • sněží, prší při nízkých teplotách,
  • mrholí, je vysoká vlhkost vzduchu,
  • předpověď počasí je nepříznivá,
  • silnice je posypaná solí (není záruka, že nebude namrzlá),
  • na mostech hrozí námraza (už od 6 °C).

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Meteorologové ovšem varují, že se nestačí ráno podívat z okna, případně zkontrolovat teploměr a bezstarostně vyrazit na cesty, když je venku sucho, svítí slunce a rtuť teploměru se pohybuje v kladných číslech. Teplota těsně nad zemí je totiž nižší než už třeba v jednom či dvou metrech nad zemí.

Zejména v noci a ráno se vzduch od promrzlého povrchu země ochlazuje. Silnice tak může být namrzlá. Podobné teplotní rozdíly mohou šoféry překvapit i na mostech. Za jasného počasí je teplota vozovky na mostě až o šest stupňů nižší
než okolní silnice. Mostní konstrukce promrzá i zespodu.

Letní obutí klouže i na suchu

Motoristy může také překvapit smyk na ledu, ač neprší, nemrholí ani nesněží. Na silnici namrzá mlha i pouhá vlhkost v ovzduší. Nehledě na to, že letní pneumatiky podle výrobců kloužou, i když je relativně teplo – teplota klesne pod sedm stupňů. Pneumatika ztvrdne, ztrácí přilnavost k vozovce a klouže.

I k těmto okolnostem může policista přihlédnout při udělování případné pokuty. "Rozhodnutí bude vždy na zodpovědnosti konkrétního policisty. Obecně však bude doporučeno, aby policisté vycházeli z okamžité situace na konkrétním úseku silnice. Pokud řidič pojede po suché vozovce, neměl by být pokutován," říká Štěpán Zachara z krajského ředitelství policie Zlínského kraje.

Je však nutné připomenout, že policisté – stejně jako třeba silničáři – mají na rozdíl od většiny řidičů přístup k aktuálním a mimořádně přesným předpovědím meteorologů, které určitě z rádia ve voze neuslyšíte. Proč tedy zákonodárci motoristům vůbec šanci na jízdu s letním obutím dávali, když má výjimka tolik chytáků? Vyšli vstříc městským víkendovým řidičům.

"Když babička s dědečkem nemají na zimní pneumatiky a potřebují dojet jen z domova do Billy a jsou schopni počkat na den, kdy bude suchá silnice, ať jedou klidně na letních," říká autor zákona, poslanec Stanislav Huml.

Strážníci kontrolovat nemohou

Na závěr je dobré říci, že zimní pneumatiky mohou kontrolovat pouze státní policisté. Strážníci nikoli. "Strážník je oprávněn zastavit řidiče jen ze zákonem daných důvodů, což kontrola pneumatik v žádném případě není," říká Dana Klišová z ostravské městské policie. Ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš však upozorňuje, že řidiči přesto v těchto případech "vyhráno" nemají. Strážníci totiž mohou přivolat k autu na letních pneumatikách státní policisty, pokud uznají, že vůz je nebezpečný pro ostatní účastníky provozu.

,