Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V novém Porsche 911 zařadíte i sedmičku. V manuální převodovce

  11:47aktualizováno  11:47
Premiéra nové generace Porsche 911 je doslova za dveřmi a automobilka tak odhaluje některé informace o chystaném modelu. Novinka dostane unikátní sedmistupňovou manuální převodovku. To mimochodem znamená, že nová 911 bude mít o tři rychlostní stupně více než Turbo z roku 1974.

Sedmistupňová převodovka není v Porsche 911 nic nového, již nějakou dobu se do této modelové řady montuje dvouspojková sedmistupňová převodovka PDK. Ta se objeví i v nové generaci klasického porsche.

Už v současné generaci pomáhá převodovka PDK snižovat spotřebu paliva, v nové generaci by k podobnému snížení měla přispět i sedmistupňová ručně řazená převodovka s klasickou kulisou řazení. To je ve světě osobních automobilů opravdu neobvyklé řešení. Sedmý rychlostní stupeň bude určen ke snížení otáček motoru ve vyšších rychlostech, čímž se sníží hlučnost, spotřeba i emise. A o ty jde v dnešní době především. Bude zajímavé pozorovat, jestli se automobilka Porsche stane v tomto směru průkopníkem nebo jestli bude sedmistupňový manuál historicky ojedinělým řešením.

Třeba půjde jenom o ojedinělý případ, jakým bylo v řadě 911 použití čtyřstupňového manuálu u modelu Turbo z let 1974 – 1988. První Porsche 911 bylo přitom ve své době průkopníkem, jako jedno z mála aut svého druhu nabízelo standardně pětistupňovou převodovku.

Tehdejší Turbo dostalo čtyřstupňové ústrojí z několika pragmatických důvodů. Pětistupňová převodovka by totiž nemusela zvládat přenášet sílu přeplňovaného motoru, mohly panovat i obavy z trakce – kratší zpřevodování "pětikvaltu" by znamenalo těžší převody a větší riziko protáčení zadních poháněných kol. Když k tomu připočteme nevyzpytatelný turboefekt motoru, byla čtyřstupňová převodovka, která trochu vyhlazovala brutální charakter auta, poměrně logickou volbou. Pětistupňový manuál zamířil do Turba až v roce 1989.

Šest ručně řazených převodů zamířilo do devět set jedenáctky až s novou generací v roce 1995. Šlo o poslední model se vzduchem chlazeným motorem. Tehdy už měl motor nějakou dobu objem 3,6 litru, výkon narostl už na 270 koní, tedy více než mělo první Turbo.

Po více než šestnácti letech nyní přijde další výrazná změna v případě manuální převodovky. Sedmistupňový manuál je spíš než důkazem technického pokroku jakýmsi produktem současné doby. Jen čas ukáže, jestli jej zákazníci přijmou nebo zda vlastně jeho aplikace bude znamenat konec pro manuální převodovky v legendárním porsche.

Zároveň ale převodovka ukazuje, jakým množstvím různých větších či menších změn řada 911 za dobu své existence prošla. Vyznat se ve všech kdy vyrobených modelech chce opravdu dlouhodobé studium a jen vyjmenovat všechny převodovky, které se v řadě 911 objevily, by vystačilo na samostatný článek.



Témata: Porsche


Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.