Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V počtu dovezených ojetin ČR ve střední Evropě vede

  7:32aktualizováno  7:32
Do ČR bylo v letech 1998 až 2000 dovezeno 317.899 ojetých osobních automobilů, což je 42,2 procenta celkového dovozu. Tuzemsko se tímto podílem zařadilo na první místo mezi bývalými socialistickými zeměmi střední Evropy. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

V sousedním Polsku byl podíl ojetin na celkovém dovozu osobních aut 19,45 procenta, když byly do země importovány více než dva milióny vozů. Na Slovensku byl podíl ojetin 9,5 procenta z 199.055 vozů a v Maďarsku připadlo na 399.874 dovezených aut 8,45 procenta vozů z druhé ruky.

Druhé kolo soutěže s ABA

Soutěžní slovo pro pátek 15.2.2002:

NEJVÍC

Sousední země přijaly podle ředitele SAP Antonína Šípka s předstihem opatření stanovující méně liberální podmínky pro dovoz ojetých vozidel než tomu bylo v ČR. Dokonce i Ruská federace již připravila dílčí omezení pro dovoz ojetých vozidel starších sedmi let. V ČR naopak ve středu poslanecká sněmovna schválila prodloužení lhůty pro stáří dovážených ojetin z pěti na osm let. Prodloužení lhůty se týká nejen osobních vozů, ale i lehkých užitkových aut a malých autobusů. Ty narozdíl od osobních aut nebudou muset ani plnit emisní normu Euro 2.

Ojetin z dovozu ještě přibude

Dovoz ojetých osobních automobilů by se letos mohl proti loňským 99.138 prodaným vozům zvýšit zhruba o pět až deset procent. Více budou dováženy vozy, které budou provozovány na doklady vysloužilých vozů stejného typu v ČR, řekl
ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Poslanecká sněmovna ve středu schválila prodloužení lhůty od první registrace pro dovážená ojetá vozidla z nynějších pěti na osm let. Vozy však budou muset plnit minimálně emisní normu Euro 2. Podle Šípka bude dovoz záležet především na domácí poptávce, která je částečně uspokojována ojetinami na vnitřním trhu. Šípek proto nijak razantní zvýšení dovozu z ciziny nepředpokládá. 

Problémem podle Šípka bude likvidace stále většího počtu ojetých vozů v ČR. Od poloviny roku bude v EU platit nařízení, podle kterého musí vozidla na své náklady zlikvidovat dovozci nebo výrobci, kteří vozidlo jako nové prodali. U likvidace
dovezených ojetin se předpokládá podíl státu nebo posledního majitele.  Rozhodnutí sněmovny ostře kritizoval ministr dopravy Jaromír Schling. Prohlásil, že sněmovna umožnila dovážet taková vozidla, která nebudou splňovat technické parametry. Upozornil, že zvýšení dovozu ojetin bude mít vliv na státní rozpočet.

Od roku 1991 bylo do ČR dovezeno více než 1,14 miliónu ojetých aut. Při předpokladu minimálních nákladů na likvidaci vozu 10.000 Kč by na zlikvidování všech dovezených ojetin bylo potřeba přes 11 miliard Kč. V ČR se loni podle Centrálního registru vozidel zvýšil počet osobních automobilů o 91.704 na celkových 3,523.277 vozidel. Jejich průměrné stáří vzrostlo o 0,1 na 13,61 roku.

Nejvýhodnější je nákup ojetého havarovaného vozu. Náhradní díly lze koupit na vrakovišti, čeští klempíři jsou levní a šikovní.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Najdete na iDNES.cz