Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V počtu dovezených ojetin ČR ve střední Evropě vede

  7:32aktualizováno  7:32
Do ČR bylo v letech 1998 až 2000 dovezeno 317.899 ojetých osobních automobilů, což je 42,2 procenta celkového dovozu. Tuzemsko se tímto podílem zařadilo na první místo mezi bývalými socialistickými zeměmi střední Evropy. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

V sousedním Polsku byl podíl ojetin na celkovém dovozu osobních aut 19,45 procenta, když byly do země importovány více než dva milióny vozů. Na Slovensku byl podíl ojetin 9,5 procenta z 199.055 vozů a v Maďarsku připadlo na 399.874 dovezených aut 8,45 procenta vozů z druhé ruky.

Druhé kolo soutěže s ABA

Soutěžní slovo pro pátek 15.2.2002:

NEJVÍC

Sousední země přijaly podle ředitele SAP Antonína Šípka s předstihem opatření stanovující méně liberální podmínky pro dovoz ojetých vozidel než tomu bylo v ČR. Dokonce i Ruská federace již připravila dílčí omezení pro dovoz ojetých vozidel starších sedmi let. V ČR naopak ve středu poslanecká sněmovna schválila prodloužení lhůty pro stáří dovážených ojetin z pěti na osm let. Prodloužení lhůty se týká nejen osobních vozů, ale i lehkých užitkových aut a malých autobusů. Ty narozdíl od osobních aut nebudou muset ani plnit emisní normu Euro 2.

Ojetin z dovozu ještě přibude

Dovoz ojetých osobních automobilů by se letos mohl proti loňským 99.138 prodaným vozům zvýšit zhruba o pět až deset procent. Více budou dováženy vozy, které budou provozovány na doklady vysloužilých vozů stejného typu v ČR, řekl
ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Poslanecká sněmovna ve středu schválila prodloužení lhůty od první registrace pro dovážená ojetá vozidla z nynějších pěti na osm let. Vozy však budou muset plnit minimálně emisní normu Euro 2. Podle Šípka bude dovoz záležet především na domácí poptávce, která je částečně uspokojována ojetinami na vnitřním trhu. Šípek proto nijak razantní zvýšení dovozu z ciziny nepředpokládá. 

Problémem podle Šípka bude likvidace stále většího počtu ojetých vozů v ČR. Od poloviny roku bude v EU platit nařízení, podle kterého musí vozidla na své náklady zlikvidovat dovozci nebo výrobci, kteří vozidlo jako nové prodali. U likvidace
dovezených ojetin se předpokládá podíl státu nebo posledního majitele.  Rozhodnutí sněmovny ostře kritizoval ministr dopravy Jaromír Schling. Prohlásil, že sněmovna umožnila dovážet taková vozidla, která nebudou splňovat technické parametry. Upozornil, že zvýšení dovozu ojetin bude mít vliv na státní rozpočet.

Od roku 1991 bylo do ČR dovezeno více než 1,14 miliónu ojetých aut. Při předpokladu minimálních nákladů na likvidaci vozu 10.000 Kč by na zlikvidování všech dovezených ojetin bylo potřeba přes 11 miliard Kč. V ČR se loni podle Centrálního registru vozidel zvýšil počet osobních automobilů o 91.704 na celkových 3,523.277 vozidel. Jejich průměrné stáří vzrostlo o 0,1 na 13,61 roku.

Nejvýhodnější je nákup ojetého havarovaného vozu. Náhradní díly lze koupit na vrakovišti, čeští klempíři jsou levní a šikovní.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.