Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze přibudou radary, víme kam

  16:42aktualizováno  16:42
Řidičům otrnulo. Nový silniční zákon platí jen čtvrt roku a řidiči už začínají opět šlapat na plyn. Dodržování rychlosti přitom vedlo magistrát k tomu, že v srpnu povolil jezdit v některých ulicích rychleji. Zpomalovat se však nebude, řidiče mají ukáznit nové radary.
Uvnitř: PŘEHLED STANOVIŠŤ RADARŮ
Policejní radar

Policejní radar | foto: MF DNES

Rychlost se už zvyšovat nebude
Magistrát v polovině srpna zhruba na třiceti místech zvýšil nejvyšší povolenou rychlost až o dvacet kilometrů v hodině. Řidiči se odvděčili tím, že v těchto úsecích zpravidla rychlostní limity dodržují častěji než v ulicích, které se žádných změn nedočkaly.

popisek ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
VŠE O SILNIČNÍM ZÁKONU ...ZDE

"V místech, kde se od srpna jezdí rychleji, jsme nezaznamenali nárůst nehod,“ potvrzuje šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula. Čísla z ostatních částí Prahy přesto ukazují, že řidiči přestávají mít strach z tvrdého silničního zákona.

"Předpisy v září respektovalo už jen o 15 procent víc řidičů než loni, ale například toto pondělí jsme vyšetřovali 167 dopravních nehod, což je zhruba stejně jako před rokem,“ sdělil Švrčula.

O prázdninách se dopravními předpisy řídilo o padesát procent víc motoristů než v roce 2005. "Na začátku července řidiči čekali, že všude budou policisté, ale nás je stále stejně. Také si mysleli, že vyřizování agendy bude rychlejší. Nyní jim otrnulo, když vidí, že to tak není,“ míní Švrčula.

Zpomalovat se nebude
Zrychlené úseky dva měsíce sledovali nejen policisté, ale i úředníci odboru dopravy magistrátu. A jsou spokojeni. "Není důvod opět rychlost snižovat,“ ujišťuje ředitel odboru dopravy Jan Heroudek.

Ale není ani důvod rychlost zvyšovat na dalších místech. "Všechny vhodné úseky už jsme zrychlili v srpnu buď na podnět policie, nebo i samotných řidičů. Zatím o žádných dalších ulicích, kde je rychlostní omezení zbytečné, v tuto chvíli nevíme,“ dodal.

Souhlasí s ním i ředitel městské policie Vladimír Kotrouš. "Mnoho úseků, kde by se mohlo jezdit rychleji, v Praze už není. I tam, kde si řidiči myslí, že se jezdí zbytečně pomalu, to má svůj důvod.“

Nelze prý například zvyšovat rychlost před semafory, protože by to bylo kontraproduktivní. „Auta musí stejně zastavit na červenou.“

Pavel Švrčula by navrhoval zvýšit rychlost na některých místech na periferii města. "Na okraji Prahy jsou ještě přehledné úseky ulic, kde by se přidat dalo. Například na Českobrodské ulici,“ navrhuje.

O zvyšování rychlosti si mnohdy řekli sami řidiči, kteří mohli své návrhy posílat na magistrátní portál. Za dva měsíce se zde shromáždilo přes pět set příspěvků.

"Ze začátku lidé psali v euforii, nyní dostáváme návrhy jen výjimečně. Ale většina tipů se opakovala,“ řekl Heroudek.

Někdy úředníci museli návrhy Pražanů důrazně odmítnout. Podle Heroudka se například často skloňovala Strakonická ulice, kde je povolena osmdesátka, což řidičům přišlo málo.

"Jenže to je jen místní komunikace, nikoli silnice pro motorová vozidla, takže tam se ze zákona může jezdit maximálně osmdesátkou,“ vysvětlil.

Úředníci museli odmítnout i časté návrhy na zrychlení Českomoravské ulice, kde by podle nich mohlo dojít ke kolizi s chodci.

Jižní spojka se už nezrychlí
A řidiči nepřidají plyn ani na Jižní spojce, jak navrhuje ve svém volebním programu strana Volba pro město. Dnes tu platí osmdesátka, v noci mezi 23. a 5. hodinou smějí auta jezdit o dvacet kilometrů rychleji. Vedení strany navrhuje, aby se zde mohlo jezdit stokilometrovou rychlostí celý den.

"To odmítám. Musíme brát v potaz velkou hustotu provozu, která tu je od brzkého rána až do pozdního večera. Nemůžete jet stovkou v levém pruhu, když vám v pravém stojí souvislá kolona kamionů,“ nesouhlasí Kotrouš.

Podle něj by zvýšení rychlosti bylo nebezpečné pro řidiče přijíždějící na frekventovanou silnici z nájezdů. Dalšího zrychlení se tak pražští řidiči v blízké době nedočkají.

Kde jsou radary
Současná stanoviště

1) Čimická
2) Vysočanská
3) V Holešovičkách
4) Čs. armády
5) Evropská
6) Patočkova
7) Jeremiášova
8) Radlická
9) K Barrandovu
10) Jeremenkova
11) Novodvorská
12) Opatovská
13) Průmyslová
14) tunel Mrázovka
15) Strahovský tunel
16) Zlíchovský tunel

V Praze měří rychlost řidičů celkem třináct pevných radarů, další tři sledují celé úseky v tunelech.

Kde budou radary
Od listopadu navíc 20 radarů
17) 5. května (Jižní spojka-Vyskočilova)
18) Jižní spojka (Barrandovský most-Sulická)
19) Jižní spojka (5.května-Chodovská)
20) Jižní spojka (Průmyslová-lanový most)
21) Podolské nábřeží (Jeremenkova -Podolská)
22) Strakonická (Na Báních-Ke Krnovu)
23) Evropská (Drnovská-směrem do centra)
24) Bělohorská (čerpací stanice Benzina-Falcká)
25) Ústecká (Spořická-K Ládví)
26) Poděbradská (Kolbenova-Kbelská)
27) Slezská (Chodská-Šumavská)
28) Korunní (Chodská-Kladská)
29) Vinohradská (Votická ul. - U Vinohradské nemocnice)
30) Koněvova (Na Hlídce-Na Vápence)
31) Vídeňská (K Zeleným domkům-Dobronická)
32) Plzeňská (u zastávky MHD Motol)
33) Kamýcká (Výhledské náměstí-Dvorská)
34) Podbabská (u ulice Pod Paťankou)
35) Mírového hnutí (K Horkám-Květnového vítězství)
36) Starokolínská (u ulice Staroklánovické)


Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Najdete na iDNES.cz