Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze se o auto dělí dva, na severu Moravy tři

  9:11aktualizováno  9:11
Nejméně obyvatel se o jeden automobil dělí v Praze, naopak nejvíce v Moravskoslezském kraji. Vyplývá to ze statistiky Sdružení automobilového průmyslu. Zatímco v Praze na konci minulého roku připadalo na jeden osobní vůz 1,94 obyvatele, na severu Moravy jsou to více než tři lidé.

Řidič, důchodce | foto: Profimedia.cz

Vedle Prahy jsou osobními vozy nejlépe vybaveni lidé z Plzeňského kraje, kde na jeden vůz připadá 2,24 obyvatele, a ze středních Čech s 2,28 obyvatele na vůz.

Naopak v Olomouckém kraji je se o jedno auto dělí přesně tři lidé a ve Zlínském 2,93 obyvatele. Celorepublikový průměr je 2,5 obyvatele na automobil, což je o 3,5 procenta méně než před rokem.

V Praze je rovněž nejmladší vozový park s průměrným stářím 12,95 roku. Následují Zlínský a Jihomoravský kraj s průměrem 13,45 roku, respektive 13,47 roku.

Nejhůře je na tom Ústecký kraj, kde jezdí vozy staré v průměru 14,75 roku. Průměrný věk vozů v ČR je 13,87 roku.

Podle průzkumu Ředitelství silnic a dálnic ale velká část starších vozů po silnicích ve skutečnosti nejezdí. Podle měření z provozu jsou více než dvě pětiny osobních vozů ne českých silnicích mladší pěti let. Naopak více než 20leté vozy v provozu tvoří jen necelá tři procenta.

Prodej nových osobních aut v tuzemsku loni klesl o 2,7 procenta na 123 987 vozů. Propad vyrovnával nárůst odbytu lehkých užitkových vozů, kam kvůli možnosti odpočtu DPH přešla část upravených osobních aut.

Celkově prodej osobních a lehkých užitkových aut tak vzrostl o 4,2 procenta na 173 478 vozidel. V centrálním registru vozidel bylo na konci roku 4,109 milionu osobních aut, což byl meziroční přírůstek o téměř 150 000 vozů.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.