Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Rakousku od května na zkoušku 160 km/h

aktualizováno 
Od úterý 2. května bude na dvanáctikilometrovém úseku dálnice A10 mezi Spittalem a Paternionem v jihorakouské spolkové zemi Korutany za ideálních podmínek povolena maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Auto, dálnice

Auto, dálnice | foto: Profimedia.cz

Navýšení oproti 130 kilometrům za hodinu platným v současnosti má přispět k vyšší plynulosti provozu a bude v alpské republice podle návrhu ministra dopravy Huberta Gorbacha testováno po dobu dvou měsíců.

Informace řidičům, jakou maximální rychlostí se mohou v daném úseku dálnice pohybovat, přinese speciální světelné zařízení nad vozovkou v hodnotě přes pět milionů eur (zhruba 142 milionů korun), vybavené senzory, kamerami a ovládané z centrály správy dálnic ve Vídni.

Zvýšení rychlostního limitu je podle rakouského vicekancléře možné pouze za předpokladu "výjimečně příznivých klimatických i dopravních podmínek". Nebude tedy povoleno celoplošně a také například za deště, bouře, sněžení, nebo v noci.

Zatímco řidiči v zásadě projekt podporují, na druhé straně má Gorbachova vize také řadu odpůrců. Například opoziční strana Zelených i řada dopravních expertů argumentuje zvýšenou produkcí emisí, vyšší spotřebou pohonných hmot až po možnost nárůstu dopravních nehod, aktivisté ze Spittalu chystají na 21. května protestní akci spojenou s blokádou dálnice.

Kromě toho je experiment v rozporu se snahou Evropské unie standardizovat v celém společenství maximální dálniční rychlost na 130 kilometrů za hodinu, což je i nejvyšší povolená rychlost v České republice.

Rakouský ministr však oponuje tím, že v zemi byla zavedena "stotřicítka" na dálnicích již v roce 1974 a současné modely vozů jsou na mnohem lepší úrovni jak z hlediska výkonu, tak i bezpečnostních prvků. Výsledky průzkumu navíc odhalily, že až 70 procent řidičů na dálnicích stávající nejvyšší povolenou rychlost překračuje a Gorbachovu plánu tak trochu nahrávají i statistiky nehodovosti.

V Rakousku loni znovu výrazně ubylo tragických dopravních nehod a kolize na vozovkách si vyžádaly život "jen" 768 osob, což je nejméně od roku 1961. Navíc podíl úmrtí v důsledku havárií na dálnicích tvoří jen zhruba 12 procent z celkového počtu obětí.

Pokud se ukáže, že opatření nepřispělo k uvolnění provozu nebo dokonce zvýšilo počet nehod, bude ukončeno. V opačném případě se uvažuje o jeho zavedení i na dalších úsecích rakouských dálnic.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.