Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V zimě trpí více auta, na jaře motoristé

  9:51aktualizováno  9:51
Jiří Papoušek je sice majitelem sítě autoopraven, ale zůstal i vášnivým motoristou; dlouhá léta si dokonce dělal jarní prohlídky a drobné opravy na svých autech sám.
Co během zimy trpí v autě nejvíc?

Moc zkusí podvozek kvůli soli. Odnesou to i brzdové kotouče, nápravy a kulové čepy. Jestli jste někdy slyšel auto na nerovnosti zavrzat, tak to je možná právě sůl v čepech! Zabrat dostanou i těsnicí gumy kolem dveří nebo zámky, jak se v nich - zamrzlých - šoféři násilím šťourají. A stará písnička jsou stěrače: každý přijde k vozu, má sníh přimrzlý na čelním skle, chce to odmrazit ostřikovačem a spustí přitom stěrače. A ty byly přimrzlé... Gumičky se potrhají a už nikdy nebude efekt stěračů zajišťovat dobrý výhled z vozu. U dieselů se zase zima dokáže podepsat na žhavících svíčkách.

Takže teplé měsíce jsou pro auto jakýmsi vykoupením?

Samozřejmě to závisí na řidiči. Někdy je mi těch aut moc líto.

Proč?

Na některých je poznat, že jsou firemní, tudíž ničí. Takže si nikdo neláme hlavu s jejich čistotou a na technický stav se kašle úplně. To je mi někdy až úzko, když přiveze referent auto uvnitř jako odpadkový koš, náprava s vůlí, jak se s ním jezdí přes kanály, přes díry...

Jsou tedy v posledních letech majitelé méně všímaví ke svým vozům?

Ne všichni. Znám i opačný případ: jeden pán si k nám jaro co jaro dá auto na prohlídku, servis a kompletní vyčištění. Ale často právě po zimě bývám při pohledu na některá auta dost smutný. I když bych jako majitel servisů měl být vlastně rád...

Když při běžné prohlídce najdete problém, začnete opravovat hned, ať to stojí co to stojí?

To ne. Nejprve zavoláme majiteli. Musí s opravou souhlasit. Není přece myslitelné, že bychom přišli na zásadní problém a okamžitě zahájili opravu s cenou jdoucí do desítek tisíc. Zákazníkovo auto přece nemůžu brát jako rukojmí. I když bych ty peníze za takhle provedenou opravu nakonec dostal, tak ten člověk do mého servisu už nikdy nepřijede. To raději udělám vždy něco na jeho autě i zadarmo, jako pozornost podniku, ale vím, že jsem udělal všechno proto, aby byl spokojen.

A když s vámi navrženou opravou nesouhlasí?

Tak jsme ho na závadu alespoň upozornili. Nedávno se tu objevil muž s autem, na kterém byly tak sjeté pneumatiky, že by bylo nebezpečné na nich jezdit i v létě. Řekli jsme mu to. A on jenom mávl rukou.

Dopřál jste na jaře svému autu něco jako odměnu za zimní provoz?

Vezmu ho do fešácké myčky, asi ruční, a nechám vystříkat počlivě celý spodek. A pak pořádné navoskování laku. Teflonové. To vydrží třeba i půl roku.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.