V zimě trpí více auta, na jaře motoristé

  • 1
Jiří Papoušek je sice majitelem sítě autoopraven, ale zůstal i vášnivým motoristou; dlouhá léta si dokonce dělal jarní prohlídky a drobné opravy na svých autech sám.
Co během zimy trpí v autě nejvíc?

Moc zkusí podvozek kvůli soli. Odnesou to i brzdové kotouče, nápravy a kulové čepy. Jestli jste někdy slyšel auto na nerovnosti zavrzat, tak to je možná právě sůl v čepech! Zabrat dostanou i těsnicí gumy kolem dveří nebo zámky, jak se v nich - zamrzlých - šoféři násilím šťourají. A stará písnička jsou stěrače: každý přijde k vozu, má sníh přimrzlý na čelním skle, chce to odmrazit ostřikovačem a spustí přitom stěrače. A ty byly přimrzlé... Gumičky se potrhají a už nikdy nebude efekt stěračů zajišťovat dobrý výhled z vozu. U dieselů se zase zima dokáže podepsat na žhavících svíčkách.

Takže teplé měsíce jsou pro auto jakýmsi vykoupením?

Samozřejmě to závisí na řidiči. Někdy je mi těch aut moc líto.

Proč?

Na některých je poznat, že jsou firemní, tudíž ničí. Takže si nikdo neláme hlavu s jejich čistotou a na technický stav se kašle úplně. To je mi někdy až úzko, když přiveze referent auto uvnitř jako odpadkový koš, náprava s vůlí, jak se s ním jezdí přes kanály, přes díry...

Jsou tedy v posledních letech majitelé méně všímaví ke svým vozům?

Ne všichni. Znám i opačný případ: jeden pán si k nám jaro co jaro dá auto na prohlídku, servis a kompletní vyčištění. Ale často právě po zimě bývám při pohledu na některá auta dost smutný. I když bych jako majitel servisů měl být vlastně rád...

Když při běžné prohlídce najdete problém, začnete opravovat hned, ať to stojí co to stojí?

To ne. Nejprve zavoláme majiteli. Musí s opravou souhlasit. Není přece myslitelné, že bychom přišli na zásadní problém a okamžitě zahájili opravu s cenou jdoucí do desítek tisíc. Zákazníkovo auto přece nemůžu brát jako rukojmí. I když bych ty peníze za takhle provedenou opravu nakonec dostal, tak ten člověk do mého servisu už nikdy nepřijede. To raději udělám vždy něco na jeho autě i zadarmo, jako pozornost podniku, ale vím, že jsem udělal všechno proto, aby byl spokojen.

A když s vámi navrženou opravou nesouhlasí?

Tak jsme ho na závadu alespoň upozornili. Nedávno se tu objevil muž s autem, na kterém byly tak sjeté pneumatiky, že by bylo nebezpečné na nich jezdit i v létě. Řekli jsme mu to. A on jenom mávl rukou.

Dopřál jste na jaře svému autu něco jako odměnu za zimní provoz?

Vezmu ho do fešácké myčky, asi ruční, a nechám vystříkat počlivě celý spodek. A pak pořádné navoskování laku. Teflonové. To vydrží třeba i půl roku.


Témata: pneuzima03