Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V zimním nečase je provoz auta dražší

  9:17aktualizováno  9:17
Zimní provoz auta je dražší než letní. Pomineme-li nutnost nákupu zimních pneumatik, řetězů, škrabky na led a dalších potřeb, je nesporné, že automobil má obvykle vyšší spotřebu, neboť se delší dobu jezdí se studeným motorem. Dražší je také třeba směs do ostřikovačů.

Prodraží provoz i rozsvícená světla, s nimiž musí nyní každý od posledního říjnového víkendu jezdit? Josef Vosátka, vedoucí technického servisu firmy na prodej kancelářských strojů, jejíž zaměstnanci jezdí dennodenně s desítkami osobních vozů, má například spočítáno, že kvůli permanentnímu svícení daleko častěji praskají žárovky v reflektorech. Svícení má dokonce vliv i na spotřebu, byť odborníci soudí, že spíše zanedbatelný. Zkoušky za provozu, které by předpoklady potvrdily či vyvrátily, se bohužel nedají provádět.

"Zvýšení zátěže motoru po zapnutí světel je velmi malé, až zanedbatelné, a naměřený rozdíl by se s největší pravděpodobností pohyboval hluboko pod obvyklou statistickou chybou měření při praktické jízdě," tvrdí děkan Vojenskotechnické fakulty Vojenské akademie v Brně Jiří Stodola, který se ve své vědecké práci mnoho let specializuje na provoz silničních a speciálních vozidel. Děkan Stodola matematické výpočty aplikoval na osobní auto s motorem o výkonu padesáti kilowattů a průměrnou spotřebu osmi litrů na sto kilometrů, což zhruba odpovídá běžné felicii.

Došel k tomuto závěru: "Vzhledem k tomu, že auto při běžné jízdě využívá jen zhruba polovinu až tři čtvrtiny výkonu motoru, pak jde o zvýšení zátěže motoru vinou alternátoru přibližně o půl až necelé jedno procento oproti zátěži motoru u nesvítícího automobilu. Přepočteno na spotřebu proto jízda se zapnutými světly způsobí zvýšení spotřeby na sto kilometrů o čtyři až šest setin litru, což je množství, které se při ceně benzinu dvacet pět korun za litr dá pořídit za korunu a padesát haléřů," uzavírá Stodola. I ti nejšetrnější přesto nesmějí v zájmu bezpečnosti provozu a také kvůli policejním kontrolám na rozsvícení světel po nastartování vozu zapomenout.

"Sice jsme žádnou speciální akci na to dosud nedělali, ale při běžných silničních kontrolách samozřejmě řidiče za nerozsvícená světla postihujeme," informoval uprostřed minulého týdne, tedy pár dní po změně letního času na zimní, zástupce vedoucího středočeské dopravní policie Karel Holý. Podle něho i podle našeho malého redakčního průzkumu na výpadovkách z hlavního města letos drtivá většina řidičů svítí. "Zřejmě k tomu přispívá i to ponuré počasí," myslí si Holý. Nerozsvícená světla mohou znamenat potíže s policií, opomenutí jejich vypnutí po zastavení zase případné potíže s nastartováním po opětovném nasednutí do auta. Tato eventualita platí hlavně pro řidiče těch typů aut, které nejsou vybaveny zvukovou signalizací, jež po otevření dveří dává najevo, že světlomety nadále svítí. V takovém případě je vhodné přemýšlet o nějakém typu elektronické signalizace, kterých je dnes na trhu velké množství.

Jak nezapomínat a jak nevybít baterii

* indikace rozsvícených světel po zaparkování: (po otevření dveří bzučí a připomíná nutnost vypnout světla)- 70 korun

* signalizace osvětlení auta v zimě: (po nastoupení do vozu akusticky upozorňuje řidiče na povinnost rozsvítit světla po otevření dveří zase signalizuje nezhasnutá světla) - 600 korun


* automatické zapínání a vypínání světel v zimě (po nastartování automaticky rozsvítí světla, po vypnutí zapalování zhasne)1250 korun.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.