Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Václav Havel: Mercedesem do pivovaru

  13:00aktualizováno  13:00
Nezměnil se. Působí stále skromně a i díky svému nevysokému vzrůstu nenápadně. I když už není pár let prezidentem, přesto nad každou otázkou chvíli váhá s odpovědí, státnicky přemýšlí... Václav Havel.

Václav Havel se svým Mercedesem R | foto: Dan MaternaMF DNES

Velký vůz, kterým se snaží značka smíchat do jednoho přednosti limuzíny se sportovními rysy, ale i kombi, velkoprostorového vanu i sportovně užitkového vozu SUV. Takový je Mercedes R Václava Havla.

Havel prokázal, že je stále shovívavý i k otázkám, na které nelze moc chytře odpovědět. Na dotaz jedné novinářky, jaký je řidič, po krátkém zamyšlení odpoví navlas stejně, jak by odpověděla většina řidičů: "Nevím, to musí posoudit jiní. Myslím, že normální.“

Proč právě mercedes?
Protože s ním mám již z minulé doby své dobré zkušenosti.

Mercedes R je silné auto. Jezdíte rychle?
Pokušení jezdit rychle jsem podléhal prvních deset let, zbývajících třicet už jezdím normálně.

Budete se v řízení střídat se svou paní?
Asi ano. Určitě to auto nebudu půjčovat moc lidem.

Máte auto vybavené nějakými speciálními bezpečnostními prvky, třeba neprůstřelnými skly nebo podobně?
Ne, to auto je v běžné výbavě.

Říkalo se o vás, že jste docela fanda do aut. Je to pravda?
No, přímo fanda bych snad neřekl. Ale první auto jsem si koupil, hned když jsem dostal první peníze za uvádění svých her v zahraničí v roce 1964.

Jaká to byla značka?
Simca.

Ale vy jste přece už před prezidentováním měl mercedesa...
Ano, to bylo v půli sedmdesátých let. A i v době, kdy jsem byl pivovarským dělníkem, jsem jezdil do pivovaru mercedesem.

Jak to ostatní dělníci brali?
Hrádeček je vzdálený od toho pivovaru asi dvanáct kilometrů a já jsem jezdil brzy ráno, dělalo se od šesti. Tam bych se jinak, zvlášť v zimě, bez auta vůbec nedostal. Pravda je, že to bylo auto u pivovarského dělníka trochu nezvyklé, ale ostatní to brali tak spíš kamarádsky, prohlíželi si ho, občas mi i něco opravili, když bylo zapotřebí.

Proč mercedesem? To jako dramatikovi se vám zalíbilo jezdit k sudům do pivovaru luxusní značkou?
To ne, ale mercedes mi nejvíc vyhovoval na delší cesty. Přišlo mi tak nějak, že v něm jsou nejvíc potlačené vibrace, na které jsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemjsem při jízdě na delší trasy hodně citlivý. Že má dobře udělané pérování.

I na Hradě jste pak dával přednost mercedesu?
Ano, tam jsem nejvíc jezdil služebním mercedesem.

Kolikátý je to váš mercedes?
Můj osobní asi třetí, ale do toho samozřejmě nepočítám ty služební Kanceláře prezidenta.

Vnímáte auto jako samozřejmou součást života?
Vždycky jsem auto bral jako praktický dopravní prostředek. Nic víc. V době prezidentství, kdy jsem jezdil jen s řidičem, jsem samozřejmě vnímal všechno kolem silnic jinak než teď, kdy budu víc řídit sám.

Myslíte, že jste zapomněl řídit?
To ne, to se nezapomíná. Ale přece jen se za poslední dobu na silnicích hodně změnilo, všechny ty nadjezdy a objezdy, jednosměrky jsou jinak. Při cestě na Hrádeček ten problém není, ale když budu jezdit sám po městě, budu si muset zvykat.

Máte stále ještě ochrannou službu, včetně řidiče. Jaký je poměr vašeho osobního řízení a kdy se jen vezete?
(Obrací se na svého řidiče, ale pak jen pokrčí rameny.) Asi opravdu ještě víc jezdím s řidičem. Sám spíš řídím ty delší cesty, když jsme například loni jezdili se ženou po Evropě. Prostě na takové ty větší privátní dovolenkové cesty. A i na Hrádeček obvykle jezdívám sám. Nevím to přesně, ale mám jen dojem, že to služební auto může člověka trochu až demoralizovat, protože se může klidně i napít alkoholu a nevadí to.

A pokud řídíte sám, co posloucháte za jízdy?
Dávám přednost rádiu. Já totiž s těmi kompakty ještě moc neumím zacházet. A tak se dozvím plno zajímavých věcí. Noviny jsem totiž přestal číst. Už jsem skončil s pravidelným čtením čtyř deníků každé ráno jako dřív. A večer na zprávy se dívám, jen když mám čas. Rádio je prostě šikovné, že člověk může dělat víc věcí najednou a přitom se dozvídat, co se děje.

Měl jste někdy s autem dopravní nehodu?
Měl jsem nějaké dvě či tři havárie. Ale při nich mě vždy nějaký zázračný anděl strážný ochránil. Nejen mě, ale ani nikomu druhému se nic nestalo.

Takže jen, jak se říká, pomačkané plechy?
Ano, přesně tak.

V době prezidentování jste se ani nijak moc nehonosil oblékáním ani si mimořádně nepotrpěl na nějaké okázalosti. Proč tedy teď vaše volba padla na špičkový nejmodernější vůz?
Chtěl jsem prostě mercedes. Po předchozích dobrých zkušenostech. A když už bylo na vybranou, tak jsem zvolil ten nejmodernější. On nemá to nejhonosnější vybavení, co by mohl mít, ale víc mě zajímalo, že je hodně praktický. Kdybychom dělali nějakou velkou cestu se ženou a se psy, tak se nám tam všechno vejde. Říkají, že prý je až na třicet kufrů.

Mercedes R 500 Václava Havla

Objem motoru 4966 cm3
Výkon 225/306 kW/koní
Maximální rychlost 245 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,7 s
Spotřeba 12,3 l/100 km
Základní cena 2 019 000 Kč

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz