Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každá křivka musí mít svoji funkci, říkal Král českého autodesignu

  13:38aktualizováno  13:38
Před 11 lety, 26. října 2005, zemřel známý český automobilový designér Václav Král. Výtvarník, jenž byl dlouhou řadu let prakticky ztělesněním českého designu automobilů, navrhl mimo jiné sportovní vůz Dioss Rebel nebo luxusní Tatru Prezident. Kromě aut dával Král podobu i strojům či hračkám.

Tříkolka Laurin & Klement | foto: Jindřich Dušek

V 70. letech snad neexistoval v Československu kluk, který by netoužil projet se v závodním žihadle značky Metalex a jít ve šlépějích jednoho z jeho tvůrců. Právě dnes to je 11 let, co nás opustila legenda, na kterou se nezapomíná. Tou byl Václav Král, automobilový designér, konstruktér, ilustrátor a závodnické eso.

Václav Král a jeho Supertatra

Václav Král a jeho Supertatra

Testování aerodynamické tříkolky v Mostě, úplně vpravo Václav Král

Testování aerodynamické tříkolky v Mostě, úplně vpravo Václav Král

Po studiích na Vyšší průmyslové škole automobilní a letecké v Mladé Boleslavi nastoupil do konstrukce tehdejšího AZNP (dnes opět Škoda), poté působil ve Výzkumném ústavu energetickém. Usadil se v Roztokách u Prahy, kde si založil ateliér, ve kterém se věnoval i technické ilustraci a propagační grafice. Jako návrhář na volné noze spolupracoval s českými i zahraničními automobilovými výrobci a konstrukčními kancelářemi. Přes dvacet let aktivně závodil v motokrosu, autokrosu i formulích.

Mnozí měli možnost potkávat Královy kresby v motoristických časopisech od 50. do 90. let, slavné jsou jeho „rentgenové obrazy“ závodních aut. Už tenkrát byl velkým propagátorem spotřebitelské skromnosti v dopravě. Zastával názor, že „hlavním úkolem designéra je navrhnout věc, která bude v harmonii s přírodou.“ O tom vypovídají jeho modely elektromobilů či čtyřmístné tříkolky Laurin&Klement z roku 1991, která drží český rekord vozidla s nejnižším odporem vzduchu (CX = 0,17). V hlavě se mu také klubal nápad na českou obdobu slavného Smarta (více čtěte zde).

Porsche Le Mans Bohemia

Porsche Le Mans Bohemia

Aerodynamická tříkolka Laurin & Klement

Aerodynamická tříkolka Laurin & Klement

Karoserie parádních závodních vozů Spider, Škoda Buggy, formule Mondial či Easter se staly zhmotněním jeho konstruktérských vizí. Pro Krále byl design nejen prací, ale i velkým koníčkem. Tak, jako si podle něj měla hračka získat důvěru dítěte, získával i on důvěru v očích mládeže.

Spoustu svého času a energie věnoval tomu, aby této zvídavé generaci zajímavou formou přiblížil svět techniky a čistých linií. Tenkrát úspěšná kolekce hraček značky GAMA toho byla důkazem, neboť se jich prodaly statisíce.

Jeho konstrukčně dokonale řešená dětská bugina (18krát zvětšená hračka Scarab) byla po sametové revoluci na listině přání snad každého většího dítěte.

Výstava prací designéra Václava Krále

Věnoval se i průmyslovému designu. Navrhoval balicí stroje, pily, počítače, vrtačky, motory nebo výrobky pro domácnost. Navrhl také unikátní prosklený panoramatický výtah pro Národní galerii ve Veletržním paláci.

Své poznatky o průmyslovém designu předával od poloviny 90. let studentům ČVUT a tzv. Betléma (nejstarší průmyslovky v Česku) v Betlémské ulici v Praze, kde studovali oba jeho synové. Jeho život nebyly jen rychlé vozy, motorky, hračky, ale i rodina se třemi dětmi.

Se svým synem Jiřím byl Král častým hostem v kopřivnické fabrice Tatry. Jako rodilý Ostravák se do zdejšího kraje velmi rád vracel. Po konzultacích s vedením závodu se v jejich rukou zrodil prototyp Tatra Prezident nebo čistokrevný supersport Tatra MTX V8 - čtyřlitrová supertatra o výkonu 320 koní s motorem z Tatry 613 a čtyřvačkovým vidlicovým osmiválcem, se kterou se v Česku podařilo dosáhnout národního rychlostního rekordu 265 km/h.

Nebyl to jeho jediný supersport, jeho dílem je také design pozapomenutého Innotechu Mystero.

Fotogalerie

Byl to právě Král, jež se svým týmem po roce 1990 usiloval o to, aby byl název Tatra vnímán jako národní klenot, a stejně tak se svými konstrukčními zásahy snažil povýšit značky Avia, Praga či Jawa.

Očima zrychlené doby jeho dílo vůbec nezestárlo. Právě naopak. I dnes je inspirací pro mladé designéry, kteří čerpají z nápadů jeho fenomenální tvorby. To, že „každá křivka musí mít svou funkci“, zůstane jeho poselstvím i pro další generace.

Na počest nedožitých 80. narozenin Václava Krále otevřela SPŠ v Betlémské ulici výstavu, na které si mohou návštěvníci zdarma prohlédnout každý čtvrtek mezi 15. a 18. hodinou výběr jeho prací.

Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Další z rubriky

VIDEONÁVODY: Jak se starat o vejtřasku. Babička slouží věrně dodnes

Praga V3S - VHÚ 1

Před 65 lety vyjela první sériová „vejtřaska“, u armády slouží dodnes. Praga V3S patřila k nejlepším terénním nákladním...

Krásný Polonez slaví 40 let. Spojil starou polskou techniku a italský design

FSO Polonez

V Československu se oficiálně neprodával, ve výrobě vydržel pětadvacet let. Polonez je bizarní produkt polské...

KVÍZ: Poznáte legendární auta podle detailu?

Techno Classica Essen 2018

Jak moc máte „nakoukaná“ auta? Otestujte se v našem kvízu. Charakteristické detaily slavných aut nafotil na veteránském...

Najdete na iDNES.cz