Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každá křivka musí mít svoji funkci, říkal Král českého autodesignu

  13:38aktualizováno  13:38
Před 11 lety, 26. října 2005, zemřel známý český automobilový designér Václav Král. Výtvarník, jenž byl dlouhou řadu let prakticky ztělesněním českého designu automobilů, navrhl mimo jiné sportovní vůz Dioss Rebel nebo luxusní Tatru Prezident. Kromě aut dával Král podobu i strojům či hračkám.

Tříkolka Laurin & Klement | foto: Jindřich Dušek

V 70. letech snad neexistoval v Československu kluk, který by netoužil projet se v závodním žihadle značky Metalex a jít ve šlépějích jednoho z jeho tvůrců. Právě dnes to je 11 let, co nás opustila legenda, na kterou se nezapomíná. Tou byl Václav Král, automobilový designér, konstruktér, ilustrátor a závodnické eso.

Václav Král a jeho Supertatra

Václav Král a jeho Supertatra

Testování aerodynamické tříkolky v Mostě, úplně vpravo Václav Král

Testování aerodynamické tříkolky v Mostě, úplně vpravo Václav Král

Po studiích na Vyšší průmyslové škole automobilní a letecké v Mladé Boleslavi nastoupil do konstrukce tehdejšího AZNP (dnes opět Škoda), poté působil ve Výzkumném ústavu energetickém. Usadil se v Roztokách u Prahy, kde si založil ateliér, ve kterém se věnoval i technické ilustraci a propagační grafice. Jako návrhář na volné noze spolupracoval s českými i zahraničními automobilovými výrobci a konstrukčními kancelářemi. Přes dvacet let aktivně závodil v motokrosu, autokrosu i formulích.

Mnozí měli možnost potkávat Královy kresby v motoristických časopisech od 50. do 90. let, slavné jsou jeho „rentgenové obrazy“ závodních aut. Už tenkrát byl velkým propagátorem spotřebitelské skromnosti v dopravě. Zastával názor, že „hlavním úkolem designéra je navrhnout věc, která bude v harmonii s přírodou.“ O tom vypovídají jeho modely elektromobilů či čtyřmístné tříkolky Laurin&Klement z roku 1991, která drží český rekord vozidla s nejnižším odporem vzduchu (CX = 0,17). V hlavě se mu také klubal nápad na českou obdobu slavného Smarta (více čtěte zde).

Porsche Le Mans Bohemia

Porsche Le Mans Bohemia

Aerodynamická tříkolka Laurin & Klement

Aerodynamická tříkolka Laurin & Klement

Karoserie parádních závodních vozů Spider, Škoda Buggy, formule Mondial či Easter se staly zhmotněním jeho konstruktérských vizí. Pro Krále byl design nejen prací, ale i velkým koníčkem. Tak, jako si podle něj měla hračka získat důvěru dítěte, získával i on důvěru v očích mládeže.

Spoustu svého času a energie věnoval tomu, aby této zvídavé generaci zajímavou formou přiblížil svět techniky a čistých linií. Tenkrát úspěšná kolekce hraček značky GAMA toho byla důkazem, neboť se jich prodaly statisíce.

Jeho konstrukčně dokonale řešená dětská bugina (18krát zvětšená hračka Scarab) byla po sametové revoluci na listině přání snad každého většího dítěte.

Výstava prací designéra Václava Krále

Věnoval se i průmyslovému designu. Navrhoval balicí stroje, pily, počítače, vrtačky, motory nebo výrobky pro domácnost. Navrhl také unikátní prosklený panoramatický výtah pro Národní galerii ve Veletržním paláci.

Své poznatky o průmyslovém designu předával od poloviny 90. let studentům ČVUT a tzv. Betléma (nejstarší průmyslovky v Česku) v Betlémské ulici v Praze, kde studovali oba jeho synové. Jeho život nebyly jen rychlé vozy, motorky, hračky, ale i rodina se třemi dětmi.

Se svým synem Jiřím byl Král častým hostem v kopřivnické fabrice Tatry. Jako rodilý Ostravák se do zdejšího kraje velmi rád vracel. Po konzultacích s vedením závodu se v jejich rukou zrodil prototyp Tatra Prezident nebo čistokrevný supersport Tatra MTX V8 - čtyřlitrová supertatra o výkonu 320 koní s motorem z Tatry 613 a čtyřvačkovým vidlicovým osmiválcem, se kterou se v Česku podařilo dosáhnout národního rychlostního rekordu 265 km/h.

Nebyl to jeho jediný supersport, jeho dílem je také design pozapomenutého Innotechu Mystero.

Fotogalerie

Byl to právě Král, jež se svým týmem po roce 1990 usiloval o to, aby byl název Tatra vnímán jako národní klenot, a stejně tak se svými konstrukčními zásahy snažil povýšit značky Avia, Praga či Jawa.

Očima zrychlené doby jeho dílo vůbec nezestárlo. Právě naopak. I dnes je inspirací pro mladé designéry, kteří čerpají z nápadů jeho fenomenální tvorby. To, že „každá křivka musí mít svou funkci“, zůstane jeho poselstvím i pro další generace.

Na počest nedožitých 80. narozenin Václava Krále otevřela SPŠ v Betlémské ulici výstavu, na které si mohou návštěvníci zdarma prohlédnout každý čtvrtek mezi 15. a 18. hodinou výběr jeho prací.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.