Traktor Svoboda D 22 (DK 22), zobrazení z firemního prospektu
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Firma Svoboda motor
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Václav Svoboda
Autor: Josef Petr, archiv
Stabilní motor Svoboda
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Traktor Svoboda DK 5
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Traktor Svoboda DK 7
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Traktor Svoboda DK 10, zobrazení z firemního prospektu
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Traktor Svoboda DK 10. Všimněte si celokovových zadních kol, tzv. orebních. Ta se používala tam, kde by tehdejší klasická pneumatiková kola často prokluzovala. Traktory Svoboda měly často namontovány široké řemenice na setrvačníku, aby se mohly použít i jako stabilní motor pro pohon různých zemědělských strojů, jako jsou mlátičky apod.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Traktor Svoboda DK 10
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Traktor Svoboda DK 10 na Baťově kanálu
Autor: Josef Petr, archiv
Traktor Svoboda DK 10 na Baťově kanálu, nostalgický návrat po 70 letech
Autor: Anna Vavríková, MAFRA
Traktor Svoboda DK 10 na Baťově kanálu, nostalgický návrat po 70 letech
Autor: Josef Petr, archiv
Traktor Svoboda DK 10 se zařízením pro čištění ulic
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Speciální prostředek na čištění ulic, jako platforma je použit traktor Svoboda, s největší pravděpodobností typ DK 10
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Traktor Svoboda DK 12
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Traktor Svoboda D 22. Nad zadním kolem je odnímatelný ostruhový věnec, to byla šikovnější náhrada celokovových orebních kol. Ostruhové věnce se daly na místě jednoduše a rychle na kola s pneumatikami namontovat. Toto řešení měl pan Václav Svoboda chráněno patentem (viz. Patentní úřad v Praze, číslo spisu 66717).
Autor: Josef Petr, archiv
Václav Svoboda, Patentový spis č. 66717
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Václav Svoboda, Patentový spis č. 66717
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Václav Svoboda, Patentový spis č. 66717, výkres
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Václav Svoboda a traktor D 22
Autor: Josef Petr, archiv
Traktor Svoboda DK 15
Autor: Josef Petr, archiv
Traktor Svoboda DK 15
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Povolení výroby 500 traktorů pro rok 1948. Nová doba, ministerstvo rozhoduje o výrobě. Je sice pravda, že firma Svoboda motor byla již znárodněna, přesto působí poněkud brutálně věta: "Ministerstvo průmyslu uděluje Vám toto povolení za předpokladu, že se ve výrobě traktorů nebude ve Vašem závodě v r. 1949 již pokračovati."
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Povolení na výrobu 20 traktorů ze dne 18.5.1946 bylo vydáno na základě žádosti zaslané už dne 13.12.1945. Vzhledem k malému požadovanému objemu možná chtěla firma vyrobit těchto 20 traktorů do konce roku 1945, to se již nedovíme. Všimněte si také: "Nedodržení tohoto výměru zakládá přestupek trestní ..." Člověk by vyrobil jeden traktor navíc a už by měl problémy.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO