Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Valaši vymysleli přístroj, který vidí za zatáčku

  11:25aktualizováno  11:25
Už za pár let budou možná nový vynález z Valašska používat lidé v celé Evropské unii. Možná díky němu na silnicích nebudou každý rok zbytečně umírat stovky lidí. Zařízení se jmenuje ASV, akustický systém varování, a jeho tvůrci jsou přesvědčeni, že může znamenat malou revoluci v silničním provozu.

Akustický systém varování pro auta | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Systém je schopný řidiče upozornit na mimořádné situace na vozovce. Chrání například před hromadnými dopravními nehodami," uvedl jeden z jeho tvůrců Miroslav Štefela. Na vynálezu se podílel se Silvestrem Mikuláštíkem a Ivem Šmídem.

Stačí, když řidiči budou mít v autě předmět zhruba o velikosti cigaretové krabičky. Přístroj je schopen rozpoznat nebezpečné překážky na vzdálenost až tří set metrů a řidiče okamžitě zvukovým signálem varuje. Je přitom úplně jedno, zda je překážka (třeba auto po bouračce) za zatáčkou nebo za horizontem.

"Když vám to pípne, jednoduše sundáte nohu z plynu a nepřekvapí vás to. Auta mají pásy a airbagy, ale ty chrání až při havárii. ASV ale dopravním nehodám předchází," vysvětlil spoluautor zařízení Mikuláštík.

Akustický systém varování pro auta

Systém navíc řeší i situaci, když se stane nehoda. Když totiž vozidlo nabourá ve velké rychlosti, nárazové čidlo vyšle SOS signál ke všem autům okolo. Cesta k tomu, aby systém fungoval v celé Evropské unii je ale podle Mikuláštíka ještě hodně dlouhá. "Momentálně nemáme peníze na to, abychom to dali v celé Unii patentovat. V první fázi se chceme zaměřit na Česko," nastínil další plány.

Ani v tuzemsku to ale nebudou mít vynálezci jednoduché. Oficiální testování ve výzkumném ústavu stojí hodně peněz a provede se jen tehdy, když vynálezci prokáží, že mají někoho, kdo bude zařízení sériově vyrábět.

S nezájmem se podle Mikuláštíka setkali i v některých státních institucích. "Nechápu to. Dneska mají auta špičkové vybavení, neumí ale komunikovat mezi sebou. Tento systém to dokáže a jeho využití je velice široké," uvedl Mikuláštík.

Aby dokázali, že jejich zařízení skutečně funguje, chtějí v brzké době padesát kusů namontovat do závodních aut, ať systém vyzkouší profesionální jezdci. Mezitím se budou dál snažit sehnat pro svůj projekt podporu u státu.

"Aparát pípne a řidič zastaví"

Miroslav Štefela, Silvestr Mikuláštík a Ivo Šmíd vyvinuli ve Valašské Bystřici novinku, která v Evropě nemá obdoby. "Při debatách s řidiči vyšlo najevo, že o systém bude velký zájem," tvrdí Štefela.

Miroslav Štefela - jeden z vynálezců akustického systému varování

Na jakém principu systém pracuje?
Jde o princip přijímač - vysílač. Aktivovat ho může řidič, při nárazu se aktivuje sám. Řidiči za ním pak vědí, že se před nimi na silnici něco stalo.

To přece vidí i tak...
Ve tmě, v mlze, za horizontem? Nevidí. Například: když má třeba auto v nepřehledném místě defekt, než řidič vytáhne výstražný trojúhelník a ujde těch padesát metrů, mnohdy uplyne několik minut. Takto jen spustí zařízení a všichni za ním během několika vteřin vědí, že je na silnici problém. To klasický trojúhelník ani výstražná světla nedokáží zajistit.

Jak vás napadlo něco podobného vyvíjet?
Přišel s tím automobilový závodník Silvestr Mikuláštík. Ten hodně dlouho přemýšlel, jakým způsobem by se dali varovat jezdci při rally v případě, že se před nimi na trati předchozí auto vybourá.

Jak dlouho jste na zařízení pracovali?
My tři jsme ho vyvíjeli několik let. Nejdřív jsme zajeli na ministerstvo dopravy, abychom zjistili, jestli o tento typ zabezpečení bude vůbec zájem. Ministerstvo nám slíbilo podporu, tak jsme se do toho pustili.

Říkal jste, že by přístroj mohli používat i závodní jezdci. Mluvili jste s některými z nich?
Samozřejmě. Líbilo se jim to a do budoucna velmi vážně zvažují jeho zavedení do soutěžních vozidel.

Co vlastně brání tomu, aby se systém začal vyrábět ve velkém?
Ve velkém to nejde dělat ve třech lidech. Potřebujeme sehnat zkušenou firmu, která se zabývá elektronickou výrobou. Nejen kvůli samotné výrobě, ale také pro získání certifikace. Hlavně na ní bude záviset i výroba hlavního terminálu ASV.

To by ale pro danou firmu znamenalo poměrně velké investice.
To není až tak úplně pravda. Navíc s ministerstvem jsme se bavili i o tom, že pokud se systém osvědčí u nás, mohl by se rozšířit v celé Evropské unii. A v tu chvíli se už bavíme o výrobě zhruba deseti milionů kusů ročně, o větší zaměstnanosti a podobně.

Není ale na překážku vašim záměrům to, že o výrobku zatím skoro nikdo neví? Rovnou plánovat rozšíření na celou Evropskou unii zní trochu jako sci-fi.
Nebudeme objíždět státy Unie s několika prototypy, když navíc konečná podoba ASV bude jiná, než ta současná. Na ministerstvu dopravy jsme už byli. Ještě oslovíme ministerstva vnitra a zdravotnictví, pojišťovny a další instituce, které se zaměřují na bezpečnost silničního provozu. Třeba pojišťovny by na zavedení tohoto systému mohly mít i vlastní zájem.

Pojišťovny chápu, ale proč třeba ministerstvo vnitra?
Systém ASV nechceme nabídnout jen běžným řidičům, ale také policii, záchranářům a hasičům. Umožňuje bezpečnější jízdu a snižuje dobu příjezdu na místo zásahu. Velice výhodný může ale být také pro ty, kteří opravují cesty nebo jinak pracují na silnicích. Řidiče na to pomocí systému velice jednoduše upozorní.

Pokud se vám povede uvést systém do praxe, může časem sloužit i jinak?
V budoucnu plánujeme jeho využití třeba u železničních přejezdů. Řidiči kolikrát přehlédnou blikající červená světla a kvůli tomu na českých silnicích ročně zemřou desítky lidí. Ale zvukové znamení se přehlédnout nedá. Teoreticky může varovat i před nebezpečím na vozovce. Například že je na mostě před vámi námraza.

Kdy byste chtěli rozjet výrobu?
Pokud všechno půjde podle plánu, ASV by se měl začít vyrábět během dvou let.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz