Akustický systém varování pro auta

Akustický systém varování pro auta | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Valaši vymysleli přístroj, který vidí za zatáčku

  • 419
Už za pár let budou možná nový vynález z Valašska používat lidé v celé Evropské unii. Možná díky němu na silnicích nebudou každý rok zbytečně umírat stovky lidí. Zařízení se jmenuje ASV, akustický systém varování, a jeho tvůrci jsou přesvědčeni, že může znamenat malou revoluci v silničním provozu.

"Systém je schopný řidiče upozornit na mimořádné situace na vozovce. Chrání například před hromadnými dopravními nehodami," uvedl jeden z jeho tvůrců Miroslav Štefela. Na vynálezu se podílel se Silvestrem Mikuláštíkem a Ivem Šmídem.

Stačí, když řidiči budou mít v autě předmět zhruba o velikosti cigaretové krabičky. Přístroj je schopen rozpoznat nebezpečné překážky na vzdálenost až tří set metrů a řidiče okamžitě zvukovým signálem varuje. Je přitom úplně jedno, zda je překážka (třeba auto po bouračce) za zatáčkou nebo za horizontem.

"Když vám to pípne, jednoduše sundáte nohu z plynu a nepřekvapí vás to. Auta mají pásy a airbagy, ale ty chrání až při havárii. ASV ale dopravním nehodám předchází," vysvětlil spoluautor zařízení Mikuláštík.

Akustický systém varování pro auta

Systém navíc řeší i situaci, když se stane nehoda. Když totiž vozidlo nabourá ve velké rychlosti, nárazové čidlo vyšle SOS signál ke všem autům okolo. Cesta k tomu, aby systém fungoval v celé Evropské unii je ale podle Mikuláštíka ještě hodně dlouhá. "Momentálně nemáme peníze na to, abychom to dali v celé Unii patentovat. V první fázi se chceme zaměřit na Česko," nastínil další plány.

Ani v tuzemsku to ale nebudou mít vynálezci jednoduché. Oficiální testování ve výzkumném ústavu stojí hodně peněz a provede se jen tehdy, když vynálezci prokáží, že mají někoho, kdo bude zařízení sériově vyrábět.

S nezájmem se podle Mikuláštíka setkali i v některých státních institucích. "Nechápu to. Dneska mají auta špičkové vybavení, neumí ale komunikovat mezi sebou. Tento systém to dokáže a jeho využití je velice široké," uvedl Mikuláštík.

Aby dokázali, že jejich zařízení skutečně funguje, chtějí v brzké době padesát kusů namontovat do závodních aut, ať systém vyzkouší profesionální jezdci. Mezitím se budou dál snažit sehnat pro svůj projekt podporu u státu.

"Aparát pípne a řidič zastaví"

Miroslav Štefela, Silvestr Mikuláštík a Ivo Šmíd vyvinuli ve Valašské Bystřici novinku, která v Evropě nemá obdoby. "Při debatách s řidiči vyšlo najevo, že o systém bude velký zájem," tvrdí Štefela.

Miroslav Štefela - jeden z vynálezců akustického systému varování

Na jakém principu systém pracuje?
Jde o princip přijímač - vysílač. Aktivovat ho může řidič, při nárazu se aktivuje sám. Řidiči za ním pak vědí, že se před nimi na silnici něco stalo.

To přece vidí i tak...
Ve tmě, v mlze, za horizontem? Nevidí. Například: když má třeba auto v nepřehledném místě defekt, než řidič vytáhne výstražný trojúhelník a ujde těch padesát metrů, mnohdy uplyne několik minut. Takto jen spustí zařízení a všichni za ním během několika vteřin vědí, že je na silnici problém. To klasický trojúhelník ani výstražná světla nedokáží zajistit.

Jak vás napadlo něco podobného vyvíjet?
Přišel s tím automobilový závodník Silvestr Mikuláštík. Ten hodně dlouho přemýšlel, jakým způsobem by se dali varovat jezdci při rally v případě, že se před nimi na trati předchozí auto vybourá.

Jak dlouho jste na zařízení pracovali?
My tři jsme ho vyvíjeli několik let. Nejdřív jsme zajeli na ministerstvo dopravy, abychom zjistili, jestli o tento typ zabezpečení bude vůbec zájem. Ministerstvo nám slíbilo podporu, tak jsme se do toho pustili.

Říkal jste, že by přístroj mohli používat i závodní jezdci. Mluvili jste s některými z nich?
Samozřejmě. Líbilo se jim to a do budoucna velmi vážně zvažují jeho zavedení do soutěžních vozidel.

Co vlastně brání tomu, aby se systém začal vyrábět ve velkém?
Ve velkém to nejde dělat ve třech lidech. Potřebujeme sehnat zkušenou firmu, která se zabývá elektronickou výrobou. Nejen kvůli samotné výrobě, ale také pro získání certifikace. Hlavně na ní bude záviset i výroba hlavního terminálu ASV.

To by ale pro danou firmu znamenalo poměrně velké investice.
To není až tak úplně pravda. Navíc s ministerstvem jsme se bavili i o tom, že pokud se systém osvědčí u nás, mohl by se rozšířit v celé Evropské unii. A v tu chvíli se už bavíme o výrobě zhruba deseti milionů kusů ročně, o větší zaměstnanosti a podobně.

Není ale na překážku vašim záměrům to, že o výrobku zatím skoro nikdo neví? Rovnou plánovat rozšíření na celou Evropskou unii zní trochu jako sci-fi.
Nebudeme objíždět státy Unie s několika prototypy, když navíc konečná podoba ASV bude jiná, než ta současná. Na ministerstvu dopravy jsme už byli. Ještě oslovíme ministerstva vnitra a zdravotnictví, pojišťovny a další instituce, které se zaměřují na bezpečnost silničního provozu. Třeba pojišťovny by na zavedení tohoto systému mohly mít i vlastní zájem.

Pojišťovny chápu, ale proč třeba ministerstvo vnitra?
Systém ASV nechceme nabídnout jen běžným řidičům, ale také policii, záchranářům a hasičům. Umožňuje bezpečnější jízdu a snižuje dobu příjezdu na místo zásahu. Velice výhodný může ale být také pro ty, kteří opravují cesty nebo jinak pracují na silnicích. Řidiče na to pomocí systému velice jednoduše upozorní.

Pokud se vám povede uvést systém do praxe, může časem sloužit i jinak?
V budoucnu plánujeme jeho využití třeba u železničních přejezdů. Řidiči kolikrát přehlédnou blikající červená světla a kvůli tomu na českých silnicích ročně zemřou desítky lidí. Ale zvukové znamení se přehlédnout nedá. Teoreticky může varovat i před nebezpečím na vozovce. Například že je na mostě před vámi námraza.

Kdy byste chtěli rozjet výrobu?
Pokud všechno půjde podle plánu, ASV by se měl začít vyrábět během dvou let.