Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Varující zjištění: Děti jsou v autě hůř chráněny než dospělí

  10:57
Ačkoliv všechny typy dětských autosedaček musí před uvedením do prodeje projít schvalovacími zkouškami, nelze automaticky spoléhat na to, že při nehodě dítě dobře ochrání. Vyplynulo to ze série testů připravených organizací Euro Test, která sdružuje autokluby několika evropských států, Mezinárodní turistické aliance (AIT) a Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Při zkouškách autosedaček Euro Test poprvé využil také boční crash testy, které simulují reálnou nehodu při bočním nárazu. A konstatuje, že zejména při bočních nárazech je malé dítě v autě ohroženo mnohem víc než dospělý člověk.

Výrobci zatím konstruují sedačky tak, aby obstály ve zkouškách podle evropské normy ECE R/44-03 a získaly tak homologaci. Zmíněný požadavek však je podle názoru odborníků málo přísný, neboť se liší od reálných podmínek, ve kterých se dítě může při nehodě ocitnout.

 V současnosti platná norma například vůbec nepožaduje boční crash testy, které se s figurínami dětí v reálné velikosti konají teprve od roku 1996. Výzkumné práce, na kterých se podílí několik automobilek společně s odborníky z osmi evropských výzkumných institutů pro bezpečnost silniční dopravy, sice ještě zdaleka nejsou u konce, nicméně rezervy v ochraně dětí už odhalily.

Proto se Euro Test snaží prosadit zpřísnění normy, a tím i zlepšení ochranných vlastností autosedaček. I když dětské autosedačky nejsou zatím dokonalé, skýtají alespoň určitou ochranu. "Proto se musí používat," shodují se odborníci pracující pro organizaci Euro Test. "Bez sedačky nemá dítě při nárazu žádnou šanci."

Ze statistik totiž plyne, že polovina dětí, které zahynuly na evropských silnicích, seděla v autě. Při každé páté nehodě bylo dítě vymrštěno z auta ven, což znamená, že buď bylo připoutáno špatně, nebo nebylo chráněno vůbec. Sedačky jsou povinné v řadě zemí.

V České republice se musí od ledna letošního roku povinně používat alespoň na dálnicích. Přesto policejní záznamy z evropských zemí říkají, že mnohé děti, zejména novorozenci, stále ještě cestují v matčině náručí. Ani sebevětší mateřská láska však nepřekoná fyzikální zákony. Při nárazu v padesátikilometrové rychlosti se totiž dvacetikilové dítě promění v šestsetkilogramovou střelu.

Nepřipoutané dítě riskuje život již při rychlosti 20 km/h. Studie kanadského ministerstva dopravy z roku 1999 dokazuje, že používání zádržných systémů přizpůsobených hmotnosti dítěte snižuje riziko jeho zranění o 70 procent.

Pro výběr sedačky je rozhodujíci váha dítěte
Dětské autosedačky jsou podle váhy přepravovaného dítěte rozděleny do následujících kategorií:
* 0/0+: do 13 kilogramů (ještě nesedící kojenci). Je to buď vanička upevněná paralelně na zadním sedadle nebo sedačka, ve které je dítě umístěno v pololežící pozici. Montují se na přední i zadní sedadlo proti směru jízdy.
* I: od 9 do 18 kilogramů (pro děti přibližně do 4 let). Dítě cestuje ve směru jízdy v sedačce, která je k zadnímu sedadlu připevněna bezpečnostními pásy pro dospělé. V sedačce je připoutáno dalšími bezpečnostními pásy.
* II a III: od 15 do 36 kilogramů (pro předškolní a školní děti až do 12 let). Pasažér je ještě malý, nemůže tedy sedět pohodlně na zadním sedadle jako dospělý. Sedák bez opěradla zvýší dítě do správné pozice tak, aby mohlo být připoutáno pásy pro dospělé.


Uspěla jen málokterá sedačka

Povinné schvalovací zkoušky dětských autosedaček jsou méně přísné než testy, které dělá sdružení spotřebitelských organizací International Consumer Research and Testing. Jeho odborníci zkoumají nejen upevnění pásů a celkovou koncepci výrobku, ale i schopnost ochránit dítě při čelních i bočních nárazech. Využívají k tomu různých automobilů, například Volva S40. V testech, které zmíněné zahraniční sdružení uspořádalo na jaře tohoto roku, o něco lépe než ostatní uspěly mezi sedačkami kategorie 0+, tedy pro nejmenší děti do 13 kilogramů, výrobky Concord Baboo, Bébé Confort Elios a Storchenmühle Happy Dream, montované proti směru jízdy. V kategorii I, určené pro děti mezi 9 a 18 kg, se lepší než jiné ukázaly Römer Prince a Wavo Kind. Solidní ochranu nejmenším dětem, především díky dobré konstrukci, poskytnou také modely Britax Rock-atot Deluxe a Babydéal Babyssimo. Z uvedených autosedaček jsou některé i na zdejším trhu.

Důležité zásady...
...pro nákup autosedačky

* rozhodujícím kritériem pro výběr sedačky je váha, nikoliv věk dítěte
* volte výlučně homologovanou sedačku
* nevybírejte sedačku příliš velkou ve snaze, aby vydržela několik let
* hlava dítěte nesmí přesahovat opěrku zad
* při výběru mějte ohled na pohodlí dítěte, bude v ní trávit bez hnutí mnoho hodin - například je důležité, aby mohlo sledovat okolí
* na sedačce nešetřete, nekupujte ji v bazaru, nikdy nepoužívejte takovou, která prošla nehodou nebo která má poškozený bezpečnostní pás
* přesvědčte se, zda je autosedačka vhodná pro vaše auto, a mějte na paměti, že bezpečná je jen taková, která se dá správně připoutat
...pro instalaci autosedačky
* sedačka nesmí být na místě vybavené airbagem; to neplatí v případě, že je airbag vypnut
* před použitím si pečlivě přečtěte návod k použití (musí být v češtině) a uschovejte si ho
* ujistěte se, že sedačka je pevně upevněna na sedadle a nepohybuje se příliš dopředu ani do stran
* pečlivě zkontrolujte upínání bezpečnostních pásů
* sedačka musí celou plochou doléhat k sedadlu vozu
...pro bezpečí dítěte
* dítě vždy dobře upevněte do sedačky bez ohledu na délku cesty; špatně připoutané dítě se může zranit vážněji než to, které není připoutáno vůbec
* vzdálenost mezi tělem a pásem nemá být větší než na dva prsty
* přezka pásku má být na bocích, nikoliv na břiše
* vysvětlete dítěti, proč musí být připoutané, a jděte mu zapnutím bezpečnostního pásu příkladem
* prověřujte pravidelně, zda je dítě dobře připoutáno
* při delší cestě dělejte každé dvě hodiny malé přestávky, aby se dítě mohlo protáhnou

Příklad špatného umístění dětské autosedačky.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...