Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Varující zjištění: Děti jsou v autě hůř chráněny než dospělí

  10:57aktualizováno  10:57
Ačkoliv všechny typy dětských autosedaček musí před uvedením do prodeje projít schvalovacími zkouškami, nelze automaticky spoléhat na to, že při nehodě dítě dobře ochrání. Vyplynulo to ze série testů připravených organizací Euro Test, která sdružuje autokluby několika evropských států, Mezinárodní turistické aliance (AIT) a Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Při zkouškách autosedaček Euro Test poprvé využil také boční crash testy, které simulují reálnou nehodu při bočním nárazu. A konstatuje, že zejména při bočních nárazech je malé dítě v autě ohroženo mnohem víc než dospělý člověk.

Výrobci zatím konstruují sedačky tak, aby obstály ve zkouškách podle evropské normy ECE R/44-03 a získaly tak homologaci. Zmíněný požadavek však je podle názoru odborníků málo přísný, neboť se liší od reálných podmínek, ve kterých se dítě může při nehodě ocitnout.

 V současnosti platná norma například vůbec nepožaduje boční crash testy, které se s figurínami dětí v reálné velikosti konají teprve od roku 1996. Výzkumné práce, na kterých se podílí několik automobilek společně s odborníky z osmi evropských výzkumných institutů pro bezpečnost silniční dopravy, sice ještě zdaleka nejsou u konce, nicméně rezervy v ochraně dětí už odhalily.

Proto se Euro Test snaží prosadit zpřísnění normy, a tím i zlepšení ochranných vlastností autosedaček. I když dětské autosedačky nejsou zatím dokonalé, skýtají alespoň určitou ochranu. "Proto se musí používat," shodují se odborníci pracující pro organizaci Euro Test. "Bez sedačky nemá dítě při nárazu žádnou šanci."

Ze statistik totiž plyne, že polovina dětí, které zahynuly na evropských silnicích, seděla v autě. Při každé páté nehodě bylo dítě vymrštěno z auta ven, což znamená, že buď bylo připoutáno špatně, nebo nebylo chráněno vůbec. Sedačky jsou povinné v řadě zemí.

V České republice se musí od ledna letošního roku povinně používat alespoň na dálnicích. Přesto policejní záznamy z evropských zemí říkají, že mnohé děti, zejména novorozenci, stále ještě cestují v matčině náručí. Ani sebevětší mateřská láska však nepřekoná fyzikální zákony. Při nárazu v padesátikilometrové rychlosti se totiž dvacetikilové dítě promění v šestsetkilogramovou střelu.

Nepřipoutané dítě riskuje život již při rychlosti 20 km/h. Studie kanadského ministerstva dopravy z roku 1999 dokazuje, že používání zádržných systémů přizpůsobených hmotnosti dítěte snižuje riziko jeho zranění o 70 procent.

Pro výběr sedačky je rozhodujíci váha dítěte
Dětské autosedačky jsou podle váhy přepravovaného dítěte rozděleny do následujících kategorií:
* 0/0+: do 13 kilogramů (ještě nesedící kojenci). Je to buď vanička upevněná paralelně na zadním sedadle nebo sedačka, ve které je dítě umístěno v pololežící pozici. Montují se na přední i zadní sedadlo proti směru jízdy.
* I: od 9 do 18 kilogramů (pro děti přibližně do 4 let). Dítě cestuje ve směru jízdy v sedačce, která je k zadnímu sedadlu připevněna bezpečnostními pásy pro dospělé. V sedačce je připoutáno dalšími bezpečnostními pásy.
* II a III: od 15 do 36 kilogramů (pro předškolní a školní děti až do 12 let). Pasažér je ještě malý, nemůže tedy sedět pohodlně na zadním sedadle jako dospělý. Sedák bez opěradla zvýší dítě do správné pozice tak, aby mohlo být připoutáno pásy pro dospělé.


Uspěla jen málokterá sedačka

Povinné schvalovací zkoušky dětských autosedaček jsou méně přísné než testy, které dělá sdružení spotřebitelských organizací International Consumer Research and Testing. Jeho odborníci zkoumají nejen upevnění pásů a celkovou koncepci výrobku, ale i schopnost ochránit dítě při čelních i bočních nárazech. Využívají k tomu různých automobilů, například Volva S40. V testech, které zmíněné zahraniční sdružení uspořádalo na jaře tohoto roku, o něco lépe než ostatní uspěly mezi sedačkami kategorie 0+, tedy pro nejmenší děti do 13 kilogramů, výrobky Concord Baboo, Bébé Confort Elios a Storchenmühle Happy Dream, montované proti směru jízdy. V kategorii I, určené pro děti mezi 9 a 18 kg, se lepší než jiné ukázaly Römer Prince a Wavo Kind. Solidní ochranu nejmenším dětem, především díky dobré konstrukci, poskytnou také modely Britax Rock-atot Deluxe a Babydéal Babyssimo. Z uvedených autosedaček jsou některé i na zdejším trhu.

Důležité zásady...
...pro nákup autosedačky

* rozhodujícím kritériem pro výběr sedačky je váha, nikoliv věk dítěte
* volte výlučně homologovanou sedačku
* nevybírejte sedačku příliš velkou ve snaze, aby vydržela několik let
* hlava dítěte nesmí přesahovat opěrku zad
* při výběru mějte ohled na pohodlí dítěte, bude v ní trávit bez hnutí mnoho hodin - například je důležité, aby mohlo sledovat okolí
* na sedačce nešetřete, nekupujte ji v bazaru, nikdy nepoužívejte takovou, která prošla nehodou nebo která má poškozený bezpečnostní pás
* přesvědčte se, zda je autosedačka vhodná pro vaše auto, a mějte na paměti, že bezpečná je jen taková, která se dá správně připoutat
...pro instalaci autosedačky
* sedačka nesmí být na místě vybavené airbagem; to neplatí v případě, že je airbag vypnut
* před použitím si pečlivě přečtěte návod k použití (musí být v češtině) a uschovejte si ho
* ujistěte se, že sedačka je pevně upevněna na sedadle a nepohybuje se příliš dopředu ani do stran
* pečlivě zkontrolujte upínání bezpečnostních pásů
* sedačka musí celou plochou doléhat k sedadlu vozu
...pro bezpečí dítěte
* dítě vždy dobře upevněte do sedačky bez ohledu na délku cesty; špatně připoutané dítě se může zranit vážněji než to, které není připoutáno vůbec
* vzdálenost mezi tělem a pásem nemá být větší než na dva prsty
* přezka pásku má být na bocích, nikoliv na břiše
* vysvětlete dítěti, proč musí být připoutané, a jděte mu zapnutím bezpečnostního pásu příkladem
* prověřujte pravidelně, zda je dítě dobře připoutáno
* při delší cestě dělejte každé dvě hodiny malé přestávky, aby se dítě mohlo protáhnou

Příklad špatného umístění dětské autosedačky.

Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

Na co si dát pozor při koupi ojetiny? Varováním je vycíděný motor i exekuce

Ilustrační snímek

Při koupi staršího auta si musíte dávat pozor nejen na jeho technický stav. Stále častějším problémem jsou vozy,...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Najdete na iDNES.cz