Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vašo Patejdl: Příští auto? Snad už jenom kamión!

  10:09aktualizováno  10:09
Mezi povinnou výbavu terénního Volva XC-90 by měly patřit i schůdky pro snadnější nastupování a vystupování z auta. Vašo Patejdl, populární slovenský skladatel, muzikant, producent a zakladatel legendární skupiny Elán si však na vyšší podvozek svého vozu už dávno zvykl. S terénním volvem jezdí půldruhého roku.

A je s ním velmi spokojen, stejně jako s celou značkou Volvo – od této automobilky má už třetí vůz.

„K Volvu jsem se dostal vlastně náhodou. Zalíbilo se mi a už jsem u něho zůstal,“ říká Vašo Patejdl. Řídí už bezmála třiatřicet let, od okamžiku, kdy mu bylo osmnáct. „Řidičský průkaz jsem měl možná ještě dříve, než jsem začal pít,“ směje se.

Jeho prvním autem ovšem byla Lada. „Koupil jsem si jí za první velké peníze, které jsem vydělal. Stála 67 tisíc korun, to si pamatuji dodnes,“ vzpomíná. I napodruhé zůstal věrný této značce. Ostatně, v osmdesátých letech neměl moc možností na výběr.

Čtěte také: Senecké útočiště Vašo Patejdla

Senecké útočiště Vašo Patejdla

Když už opravdu nebude jiné východisko, vezme si Vašo Patejdl počítač, aparaturu, vypne mobilní telefon a uklidí se do míst, kde ho jen tak někdo nenajde: do klidného prostředí své chaty ...VÍCE
Po převratu už ale přesedlal. Koupil si volkswagen, auto, které se v té době začalo vyrábět v bratislavské automobilce. „Bylo to úžasný auto a jelikož bylo slovenské výroby, bylo i levnější,“ říká Vašo.

Nákup prvního západního vozu v Patejdlově jezdecké kariéře byl docela rychlý. „Původně jsem se šel jenom podívat, jaké auto si koupím. Domů jsem ale už přijel.“

Když splatil leasing, začal se znovu poohlížet po volkswagenu. Ovšem passat kombi, který si vybral, právě nebyl k dostání. A tak se dostal až k volvu, u kterého zůstal dodnes.

Hudbu neposlouchám
Při výběru auta u Vaša rozhodují tři základní kritéria: bezpečnost, výkon a design. „Musí se mi prostě líbit,“ vysvětluje. V době, kdy se loučil se starým volkswagenem, začala švédská automobilka své vozy více zakulacovat. Už to nebyly ty hranaté koráby, které sice měly pověst jednoho z nejbezpečnějších aut, ovšem mnoha lidem se nezamlouvaly ostré hrany karoserie.

„Hrozně se mi líbilo,“ říká Vašo o Volvu V-40, které se stalo jeho prvním autem této značky. Pak přesedlal do Volva V-70 a v současnosti jezdí ve zmiňované„ix cé devadesátce“.

Ačkoli se živí hudbou, nepotrpí si v autě na žádné super moderní hi-fi. „Rád jezdím potichu, můžu si aspoň dobře setřídit myšlenky,“ vysvětluje Vašo. Rádio si pouští vlastně jenom kvůli tomu, aby zjistil aktuální informace o uzavírkách, zácpách a dopravních nehodách.

„Když jezdím po dálnici do Prahy, dobře znám různé objížďky, po nichž se vyhnout zácpám.“

Jízdu v autě si už ovšem nedokáže představit bez klimatizace. Možná si v brzké budoucnosti pořídí navigační systém. „Pokud by byl dobrý poměr mezi cenou a kvalitou…“ uvažuje.

Beru jenom kombíky
Vašo Patejdl zatím neměl jiné auto než kombi. A to platí od lady po volvo. V současnosti jezdí největším volvem, které tato značka nabízí. „Větší je vlastně už jenom kamión,“ usmívá se.

Menší vůz by si ale nikdy nepořídil: prodloužené verze jsou podle něj praktičtější i hezčí. Do velkého kufru se mu totiž vejde všechno, co potřebuje – třeba aparatura na koncerty.

Ročně Vašo najezdí asi padesát tisíc kilometrů a řízení ho stále docela baví. I proto odmítl, aby měl v autě automatickou převodovku.

Nikdy by si ani nepořídil motorku nebo kabriolet. „Motorka není nic pro mě,“ říká Vašo. „Myslím, že bych si na ní nesedl ani jako spolujezdec. Moc tam fouká, prší anebo je zase horko…“

Nikdy by si už také nepřidělal za auto obytný přívěs a nevyrazil by s rodinou na dovolenou – jako hned po revoluci do Španělska. „Projeli jsme celou Evropu osmdesátkou. Už nikdy více!“

Jsou i lepší řidiči
Vašo Patejdl se pokládá za docela dobrého a slušného řidiče. „Zbytečně neriskuju a snažím se jezdit podle předpisů – plus mínus deset procent,“ říká. Pokutu za rychlou jízdu už ale dostal. „I když si samozřejmě myslím, že byly nespravedlivé,“ dodává s úsměvem.

Uznává ovšem, že jsou lepší řidiči. Třeba jeho kolega z Elánu Jožo Ráž. „S ním bych ale nerad jezdil. Je sice lepší, ale víc riskuje, i když si věří,“ říká o muzikantovi, který měl před šesti lety vážnou nehodu, kterou přežil jen zázrakem.

Při jízdě na motorce srazil Ráže na nábřeží Dunaje v Bratislavě německý řidič, který mu nedal přednost. Jožo utrpěl při nehodě těžká poranění hlavy, která si vyžádala složitou neurochirurgickou operaci mozku a obličeje. Následky nehody jsou na něm viditelné do současnosti.

Když má Elán koncertní šňůru, jezdí obvykle každý z členů kapely sám. „Mám to tak radši,“ říká Vašo Patejdl. Nejinak tomu bude i při nadcházejícím koncertním turné, při němž Elán zavítá i do několika českých měst včetně Prahy.

Jediná vážná nehoda
Před třemi lety měl Vašo Patejdl svou jedinou vážnou nehodu. Při cestě z Bratislavy do Bardějova na východním Slovensku dostal se svým volvem při průtrži mračen „hodiny“, načež narazil do svodidel na pravé straně dálnice, odkud byl odmrštěn do svodidel na protější straně silnice.

„Z nehody jsem vyvázl téměř bez škrábnutí, i když auto dopadlo hodně špatně,“ vzpomíná Vašo. Do Bardějova jel na slavnostní zahájení lázeňské sezóny a vezl s sebou zpěvačku Beátu Dubasovou. I ona přežila havárii bez vážného zranění.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.