Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Francii by měly do roku 2020 jezdit dva miliony elektromobilů

  11:37aktualizováno  11:37
Francouzská vláda doufá, že do roku 2020 budou v zemi jezdit alespoň dva miliony automobilů vybavených elektrickými bateriemi. Ministři pro ekologii Jean-Louis Borloo a průmyslu Christian Estrosi zveřejnili vládní plán, který má tohoto cíle dosáhnout mimo jiné pomocí firem s velkými flotilami vozidel.

Renault Fluence Z.E. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Směřování k ekologičtější dopravě má podpořit prodloužení poskytování bonusů až do 5 000 eur (125 000 Kč) pro vozidla, jejichž emise jsou nižší než 60 gramů kysličníku uhličitého na ujetý kilometr, a to minimálně do roku 2012. Dotknout by se to mělo prvních 100 000 aut.

Dalších 50 000 vozidel si má v průběhu pěti let pořídit nejrůznější koncerny, od státní pošty (10 000 kusů), po elektrárenský gigant EdF, státní dráhy SNCF, vodárenskou společnost Veolia až státní úřady a městské radnice. Do roku 2015 by různé společnosti mohly nakoupit dalších 50 000 těchto aut.

Zátěž pořizovacích nákladů by měla u firem pominout mnohem nižšími náklady na provoz a údajně dlouhá životnost aut.

Očekává se, že první ryze elektrická vozidla se začnou v zemi prodávat masově od konce příštího roku. Tento trh se má ale rozvinout naplno, až bude automobily možné pohodlně dobíjet doma a v zaměstnání. Síť asi 4,4 milionu dobíjecích stanovišť by měla být k dispozici do roku 2020. Od roku 2012 mají parkovací stání disponovat povinně zásuvkami na dobíjení.

Vláda doufá, že je na svá parkoviště umístí také nákupní centra, kina nebo hotelové řetězce.

Už za rok by se mělo začít experimentovat také s vyměňováním baterií, které pro automobilku Renault vyvinula společnost Better Place. Baterie, jejichž výrobu se stát zavázal finančně podporovat 125 miliony eur, by měly používat zpočátku taxíky v pařížské oblasti.

Předpokládané investice přesahují čtyři miliardy eur. Ministři připomněli, že je to méně než 30 miliard eur zaplacených Francií za spotřebu nafty dopravními prostředky v roce 2008.

Francie také usiluje o dosažení společné politiky v této otázce s ostatními státy Evropské unie. Spolupráci má již slíbenou od Německa.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Najdete na iDNES.cz