Opel a Fiat spolupracují už dlouho. Malá corsa (na obrázku) používá stejnou techniku jako Fiat Grande Punto.

Opel a Fiat spolupracují už dlouho. Malá corsa (na obrázku) používá stejnou techniku jako Fiat Grande Punto. | foto: Opel

Ve frontě na Opel je první Fiat, hned za ním Číňani

  • 43
Fiat má zájem o převzetí Opelu, tvrdí spekulace, ale italská automobilka to neúnavně popírá. Naposledy o zájmu Italů o tradiční německou značku, která patří pod americký koncern GM už od roku 1929, informoval dnes server Spiegel Online.

Tradiční evropská značka Opel nabízí atraktivní auta, přesto se v souvislosti s ní mluví o nejisté budoucnosti. Její mateřský koncern General Motors čelí velké krizi. V posledních dnech se mezi zájemci o odkoupení Opelu objevil italský Fiat. Ale mluví se také o kupcích z Číny.

Opel přiznal šest zájemců

Informaci o možné alianci Opelu s Fiatem přinesl před nedávnem magazín Automotive News. Pro své partnerství by si italská značka ráda kromě evropského Opelu vybrala také aktivity General Motors v Latinské Americe. Zástupci zainteresovaných firem však spolupráci popřeli.

Opel alespoň připustil, že se o něj zajímá půltucet firem. Část z nich pochází z finančního sektoru, v ostatních případech jde o automobilky. Mezi zájemci je údajně také rakouská společnost Magna-Steyr, která vyrábí auta například pro Mercedes, BMW, Chrysler, Jeep, Aston Martin nebo Saab.

Přežijí jen velcí

Fiat v současné době dolaďuje spolupráci s Chryslerem. Na konci loňského roku šéf Fiatu Sergio Marchionne v rozhovoru pro časopis Automotive News Europe prohlásil, že se výrobci budou v blízké době spojovat do nových aliancí. Šanci na přežití finanční krize má mít podle jeho tehdejších slov jen šest největších výrobců. "Přežijí jen automobilky, které budou vyrábět alespoň šest milionů vozů ročně," uvedl v rozhovoru Marchionne.

Spojení Fiatu s Chryslerem, Opelem a latinskoamerickou částí GM by znamenalo vytvoření druhé největší skupiny světa s produkcí přes 7 milionů aut ročně. Uskupení kolem Fiatu by v boji o největší producenty konkurovalo koncernům Volkswagen a Toyota.

Zájem mají čínští obři

Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer se však podle serveru Automobilwoche klaní k jinému kupci pro Opel. Podle něj je pravděpodobnější, že německá značka skončí v rukou čínského investora. Největší šance dává konglomerátům Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) a First Automotive Works (FAW). Pro oba by šlo o výbornou příležitost, jak se prosadit na evropský trh. "Hodila by se jim technika Opelu i odbytové příležitosti," řekl Ferdinand Dudenhöffer.

Úplně mrtvá není ani možnost, že se automobilku Opel pokusí vykoupit z amerických rukou skupina evropských dealerů stejné značky. Ti už si vybrali možného šéfa pro nově vzniklou společnost. Měl by jím být bývalý šéf BMW a Volkswagenu Bernd Pischetsrieder.

Další možností je převzetí Opelu německou vládou. Podle Ferdinanda Dudenhöffera by šlo o spolehlivější a dlouhodobější řešení než v případě investorů, kteří by mohli zkasírovat rychlý zisk vzniklý s pomocí státních dotací nebo záruk a poté by se automobilky chtěli zbavit.