Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve frontě na SAAB je dvacet zájemců

  14:22aktualizováno  14:22
Problémová švédská automobilka SAAB Automobile, divize americké General Motors, je v kontaktu s asi 20 zájemci o její převzetí. Prodej firmy, která je nyní v režimu bankrotové ochrany, by mohl být dokončen v červnu.

Koncept Saab 9-X Air | foto: SAAB

Uvedl to právník Guy Lofalk, který má na starosti restrukturalizaci firmy. Soud také prodloužil bankrotovou ochranu firmy do 20. května. SAAB požádal o ochranu před věřiteli s plánem reorganizace firmy 20. února.

Nad automobilkou však stále visí hrozba kolapsu, protože ani GM, ani švédská vláda zatím nejsou ochotné poskytnout peníze, které by firmě umožnily zůstat samostatným subjektem. Podle Lofalka je prodej důležitou podmínkou pro úspěšnou reorganizaci firmy.

Věřitelé automobilky měli včera u soudu možnost vyjádřit námitky vůči procesu obnovy firmy, všichni však souhlasili, aby automobilka i nadále pokračovala v reorganizaci. Soud proto stanovil, že automobilka může zůstat v režimu bankrotové ochrany do 20. května. Správce však může požádat o prodloužení tohoto termínu.

Lofalk uvedl, že chce v červnu začít jednat s věřiteli o odpisu až 75 procent vedlejšího dluhu. Zbývajících 25 procent by SAAB splatil do roka.

Firma podle něj potřebuje kolem jedné miliardy dolarů (19,6 miliardy Kč). Z toho 600 milionů by měla dostat od Evropské investiční banky, zbývajících 400 milionů dolarů má poskytnout GM, částečně prostřednictvím odpisu dluhu a částečně dodávkou vybavení pro výrobu nového modelu. Management automobilky SAAB plánuje v průběhu příštích 18 měsíců uvést na trh 4 nové modely.

Společnost SAAB loni prodala 93 000 vozů a patří mezi nejmenší výrobce automobilů v Evropě. Do dvou let chce automobilka prodávat 150 tisíc aut ročně. Firma podle agentury DPA zaměstnává zhruba 4 000 lidí, její uzavření by se však mohlo dotknout až 30 000 pracovních míst u dodavatelů.

GM koupila v automobilce SAAB v roce 1990 poloviční podíl a o deset let později firmu zcela ovládla. SAAB však mateřskému podniku od roku 1996 nepřináší žádný zisk. GM v loňském roce zařadila švédskou divizi mezi aktiva určená k prodeji.

Prozatím se přihlásilo dvacet zájemců o převzetí automobilky. Mezi vážnými zájemci jsou také čínské značky, mimo jiné Geely a Dongfeng.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.
Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.

r.v. 2007, naj. 215 000 km, diesel
279 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.