GG Quadster působí na první pohled jako nadpozemské monstrum. Ve skutečnosti se ale jedná o plně homologované dílo inženýrů malé švýcarské firmy GG Motorradtechnik. Nutno podotknout, že v tomto směru jde o jejich druhý počin. Před Quadsterem to byl GG Quad (poháněný boxerem z R 1150 GS), jež se na trhu objevil už v roce 2004 jako něco zcela nového, co mělo skloubit superlativy sportovního vozu s agilitou motocyklu.
Pánům inženýrům se to očividně povedlo, a tak se brzy pustili do dalšího projektu. Při zachování maximálního pohodlí a užitnosti zároveň tak v roce 2006 spatřila světlo světa ještě větší šílenost - GG Quadster.
Dokonalost sama
Zpracování je precizní ve všech směrech a najít nějakou chybičku nebo nedokonalost je snad nemožné, detailisté si budou užívat vyvedení každé drobnosti.
Charakteristickým znakem quadstera je poněkud zvláštní a rozměrná kapota, do které jsou vsazeny čtyři čočky a velký chladič. Plast, který pilot svírá nohama, ukrývá rozměrný airbox a baterii, nádrž najdete kvůli dobrému rozložení hmotnosti podélně pod sedlem. Celý nosný rám je vyroben z leteckého hliníku, aktivní dynamické šasi tvoří nezávislé zavěšení všech kol pomocí dvojitých A-ramen (jako u vozů F1) a celé to sedí vpředu na sedmnáctipalcových a vzadu na osmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatikách. Výkon je hnán na zadní nápravu a kromě šesti rychlostí vpřed je quadster vybaven i zpátečkou.
Spočinutí na místě pilota doprovází prvotní potíže s tím, jak přelézt přes velké zavazadlové boxy, které jsou po obou stranách. Po překonání této překážky se můžete s chutí uvelebit na velkém a komfortním sedle. Ergonomie posazu je přirozená a řídítka jsou hodně široká. Přístrojovka a veškeré ovládací prvky korespondují s použitím motoru. Tady je všechno made in BMW. Pro plnou informovanost pilota nechybí ani palubní počítač.
Stiskem startéru probouzím k životu zdánlivě kultivované stádo téměř stosedmdesáti koní, produkovaných řadovým čtyřválcem ze sportovního BMW K 1200 S.
Kurz řazení zpátečky
Ten si v poklidu přede a zahřívá se na provozní teplotu, zatímco já absolvuji kurz řazení zpátečky. Hlasitým klapnutím řadím za jedna a pozvolna opouštím box vstříc paddocku na novém slovenském okruhu Slovakiaring. O pár minut později, už se smíšenými pocity nadšení a mírné nervozity zároveň, mířím k výjezdu na trať.
GGMalou švýcarskou společnost Grüter+Gut Motorradtechnik GmbH, sídlící ve městě Ballwil, založili v roce 1983 Walter Grüter spolu s Danielem Gutem. Původně začali prodejem a opravami motocyklů značky Moto Guzzi, od roku 1985 rozšířili svoji nabídku o Ducati a BMW. V roce 1994 se pustili do malosériové výroby vlastních motocyklů s postranními vozíky - GG Duetto a následně do custom přestaveb - GG Spartaco, GG Cruso. V roce 2004 přišli s GG Quadem a o dva roky později s GG Quadsterem a neméně šílenou tříkolkou GG Taurus. Poslední dobou se v GG zaměřují na přestavby svých strojů pro tělesně handicapované lidi. |
Odstředivka
Přestože má celý stroj se mnou v sedle půl tuny, při plném otevření plynu se překvapivě dostavuje slušné zrychlení (dle výrobce umí stovku za 3,5 s). Motor se nechá ochotně točit až k červenému poli a pokud držíte ručičku ve druhé polovině otáčkového pole, máte okamžitou a ráznou odezvu na otočení plynové rukojeti.
Specialitou Slovakiaringu jsou horizonty, kde se na vrcholu stroj vždy nadlehčí a po dosednutí můžu jít ihned a tvrdě na brzdy. Není se čeho bát, jen pořádně sešlápnout zadní pedál a hlídat si hranici adheze, quadster totiž nemá ABS.
Už od vrcholu zatáčky můžete quadsteru řádně "nakládat", znamená to ale mnohonásobný nárůst odstředivé síly a limitující je především vaše schopnost udržet se. Podvozek se i v extrémním zatížení chová naprosto fantasticky, je čitelný a dává jezdci plnou důvěru.
V jedné pravé zatáčce to trošku přeháním a najíždím do ní rychleji než doposud. Opět na mě nastupuje ohromná odstředivá síla, kdy se na levé ruce vzpírám a přitaženou pravou mám v takové křeči, že nemůžu ani ubrat, ani přidat. Zatáčka se pořád utahuje (další specialitka Slovakiaringu) a zatímco bojuji s fyzikálními zákony, poslouchám pískání prokluzujících zadních kol, sem tam se snažím korigovat směr a... naštěstí to vychází!
Než se stačím rozkoukat, přichází zatáčka na druhou stranu a pak zase horizont, esíčko, další horizont, rovinka a opět zatáčka. Už jsem se s quadsterem trochu sžil, a tak se venkem pouštím do předjetí motorky, která si jede své tempo. Na cílovku najíždím s jemným prokluzem pod plným plynem a už jako první. Zalehávám za monstrózní kapotu, řadím až těsně pod červeným polem a prolétávám kolem tribuny až na konec cílovky, kde jen nevěřícně civím na tachometr - 220 km/h! Oficiálně udávaná maximálka je o deset kilometrů níž.
GG Quadster | |
Rozměry | délka 2330 mm, šířka 1430 mm, výška 1100 mm, rozvor 1690 mm, rozchod 1170 mm, nádrž 26 l |
Motor | kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec BMW, objem 1157 cm3, rozvod DOHC, vrtání x zdvih 79 x 59 mm, komprese 13,0:1, max. výkon 123 kW/167 k při 10 250 ot./min, max. točivý moment 130 Nm při 8250 ot./min, elektrický startér, třícestný katalyzátor |
Pohon | zadní náprava hnaná přes kardan a automatický diferenciál, šestirychlostní převodovka se zpátečkou |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Hmotnost | 390 kg (suchá) |
Podvozek | hliníkový rám GG, vpředu i vzadu nezávislá dvojitá A-ramena s nastavitelnými tlumiči, zdvih 100 mm vpředu i vzadu, centrálně nožním pedálem a odděleně přední ruční páčkou ovládaný hydraulický čtyřkotoučový systém s pancéřovými hadičkami, vpředu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 4x čtyřpístkový třmen, vzadu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 2x čtyřpístkový třmen, hliníkové ráfky, pneu vpředu 205/40-17, vzadu 245/35-18. |
Cena | od 1 000 000 Kč |
Další foto quadsteru na icmn.cz. Více o čtyřkolkách v příloze Quad&ATV Českých Motocyklových Novin