Ve jménu šílenství: čtyřkolová motorka GG Quadster

Mezi čtyřkolkami je čistokrevnou raritou a už na první pohled je jasné, že jízda na téhle zběsilosti je jen pro otrlé. Švýcaři jsou jedni z nejklidnějších řidičů v Evropě, ale umí postavit i takovou šílenost, jakou je čtyřkolová motorka.

GG Quadster | foto: ČMN - David M. Bodlák a Michal Řádek

GG Quadster působí na první pohled jako nadpozemské monstrum. Ve skutečnosti se ale jedná o plně homologované dílo inženýrů malé švýcarské firmy GG Motorradtechnik. Nutno podotknout, že v tomto směru jde o jejich druhý počin. Před Quadsterem to byl GG Quad (poháněný boxerem z R 1150 GS), jež se na trhu objevil už v roce 2004 jako něco zcela nového, co mělo skloubit superlativy sportovního vozu s agilitou motocyklu.

GG Quadster

Pánům inženýrům se to očividně povedlo, a tak se brzy pustili do dalšího projektu. Při zachování maximálního pohodlí a užitnosti zároveň tak v roce 2006 spatřila světlo světa ještě větší šílenost - GG Quadster.

Dokonalost sama

Zpracování je precizní ve všech směrech a najít nějakou chybičku nebo nedokonalost je snad nemožné, detailisté si budou užívat vyvedení každé drobnosti.

Charakteristickým znakem quadstera je poněkud zvláštní a rozměrná kapota, do které jsou vsazeny čtyři čočky a velký chladič. Plast, který pilot svírá nohama, ukrývá rozměrný airbox a baterii, nádrž najdete kvůli dobrému rozložení hmotnosti podélně pod sedlem. Celý nosný rám je vyroben z leteckého hliníku, aktivní dynamické šasi tvoří nezávislé zavěšení všech kol pomocí dvojitých A-ramen (jako u vozů F1) a celé to sedí vpředu na sedmnáctipalcových a vzadu na osmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatikách. Výkon je hnán na zadní nápravu a kromě šesti rychlostí vpřed je quadster vybaven i zpátečkou.

Spočinutí na místě pilota doprovází prvotní potíže s tím, jak přelézt přes velké zavazadlové boxy, které jsou po obou stranách. Po překonání této překážky se můžete s chutí uvelebit na velkém a komfortním sedle. Ergonomie posazu je přirozená a řídítka jsou hodně široká. Přístrojovka a veškeré ovládací prvky korespondují s použitím motoru. Tady je všechno made in BMW. Pro plnou informovanost pilota nechybí ani palubní počítač.

Stiskem startéru probouzím k životu zdánlivě kultivované stádo téměř stosedmdesáti koní, produkovaných řadovým čtyřválcem ze sportovního BMW K 1200 S.

GG Quadster

Kurz řazení zpátečky

Ten si v poklidu přede a zahřívá se na provozní teplotu, zatímco já absolvuji kurz řazení zpátečky. Hlasitým klapnutím řadím za jedna a pozvolna opouštím box vstříc paddocku na novém slovenském okruhu Slovakiaring. O pár minut později, už se smíšenými pocity nadšení a mírné nervozity zároveň, mířím k výjezdu na trať.

GG

Malou švýcarskou společnost Grüter+Gut Motorradtechnik GmbH, sídlící ve městě Ballwil, založili v roce 1983 Walter Grüter spolu s Danielem Gutem. Původně začali prodejem a opravami motocyklů značky Moto Guzzi, od roku 1985 rozšířili svoji nabídku o Ducati a BMW. V roce 1994 se pustili do malosériové výroby vlastních motocyklů s postranními vozíky - GG Duetto a následně do custom přestaveb - GG Spartaco, GG Cruso. V roce 2004 přišli s GG Quadem a o dva roky později s GG Quadsterem a neméně šílenou tříkolkou GG Taurus. Poslední dobou se v GG zaměřují na přestavby svých strojů pro tělesně handicapované lidi.

Povrch trati akorát oschl od ranního vydatného slejváku a teplota se pohybuje pod deseti stupni Celsia. V tuto chvíli mi jsou čtyři kola nadmíru milejší. Příjemné je to, že ovládání je jako na motorce. Spojka, plyn, řazení s klasickým bavoráckým dlouhým chodem, jen na to brzdění před zatáčkou si zvyknout. Přední páčka ovládá pouze po jednom čtyřpístkovém brzdiči na předních kolech, což se odráží na nevalném účinku, zato nožní pákou využíváte sílu dalších čtyř třmenů, kterými kotvíte zároveň jak předek, tak zadek, a reakce na sešlápnutí je odpovídající charakteru celého stroje. Do první zatáčky si chci vysednout, ale ouha, ihned nohou narážím do postranního boxu. Čeká mě tedy tvrdý boj s odstředivou silou...

Odstředivka

Přestože má celý stroj se mnou v sedle půl tuny, při plném otevření plynu se překvapivě dostavuje slušné zrychlení (dle výrobce umí stovku za 3,5 s). Motor se nechá ochotně točit až k červenému poli a pokud držíte ručičku ve druhé polovině otáčkového pole, máte okamžitou a ráznou odezvu na otočení plynové rukojeti.

Specialitou Slovakiaringu jsou horizonty, kde se na vrcholu stroj vždy nadlehčí a po dosednutí můžu jít ihned a tvrdě na brzdy. Není se čeho bát, jen pořádně sešlápnout zadní pedál a hlídat si hranici adheze, quadster totiž nemá ABS.

Už od vrcholu zatáčky můžete quadsteru řádně "nakládat", znamená to ale mnohonásobný nárůst odstředivé síly a limitující je především vaše schopnost udržet se. Podvozek se i v extrémním zatížení chová naprosto fantasticky, je čitelný a dává jezdci plnou důvěru.

V jedné pravé zatáčce to trošku přeháním a najíždím do ní rychleji než doposud. Opět na mě nastupuje ohromná odstředivá síla, kdy se na levé ruce vzpírám a přitaženou pravou mám v takové křeči, že nemůžu ani ubrat, ani přidat. Zatáčka se pořád utahuje (další specialitka Slovakiaringu) a zatímco bojuji s fyzikálními zákony, poslouchám pískání prokluzujících zadních kol, sem tam se snažím korigovat směr a... naštěstí to vychází!

GG Quadster

Než se stačím rozkoukat, přichází zatáčka na druhou stranu a pak zase horizont, esíčko, další horizont, rovinka a opět zatáčka. Už jsem se s quadsterem trochu sžil, a tak se venkem pouštím do předjetí motorky, která si jede své tempo. Na cílovku najíždím s jemným prokluzem pod plným plynem a už jako první. Zalehávám za monstrózní kapotu, řadím až těsně pod červeným polem a prolétávám kolem tribuny až na konec cílovky, kde jen nevěřícně civím na tachometr - 220 km/h! Oficiálně udávaná maximálka je o deset kilometrů níž.

GG Quadster
Rozměry délka 2330 mm, šířka 1430 mm, výška 1100 mm, rozvor 1690 mm, rozchod 1170 mm, nádrž 26 l
Motor kapalinou chlazený čtyřdobý řadový čtyřválec BMW, objem 1157 cm3, rozvod DOHC, vrtání x zdvih 79 x 59 mm, komprese 13,0:1, max. výkon 123 kW/167 k při 10 250 ot./min, max. točivý moment 130 Nm při 8250 ot./min, elektrický startér, třícestný katalyzátor
Pohon zadní náprava hnaná přes kardan a automatický diferenciál, šestirychlostní převodovka se zpátečkou
Maximální rychlost 210 km/h
Hmotnost 390 kg (suchá)
Podvozek hliníkový rám GG, vpředu i vzadu nezávislá dvojitá A-ramena s nastavitelnými tlumiči, zdvih 100 mm vpředu i vzadu, centrálně nožním pedálem a odděleně přední ruční páčkou ovládaný hydraulický čtyřkotoučový systém s pancéřovými hadičkami, vpředu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 4x čtyřpístkový třmen, vzadu 2x plovoucí kotouč prům. 270 mm, 2x čtyřpístkový třmen, hliníkové ráfky, pneu vpředu 205/40-17, vzadu 245/35-18.
Cena od 1 000 000 Kč

Další foto quadsteru na icmn.cz. Více o čtyřkolkách v příloze Quad&ATV Českých Motocyklových Novin

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...