Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Skutči se pokutovala rychlost nad 6 km/h, měřilo se stopkami

aktualizováno 
Pokuty za rychlou jízdu padaly už před více než 80 lety. Například ve Skutči na Chrudimsku se automobily směly pohybovat po městě zhruba stejně rychle jako chodci. Kdo šlápl trochu více na plyn, mohl rychle skončit v místním vězení, řekl ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek, který pro městečko na Chrudimsku připravuje část publikace o místní historii za první republiky.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

"V roce 1928 ve Skutči instalovali značky, které omezovaly rychlost automobilů na šest kilometrů v hodině. Vzápětí byly zakoupeny obecní policii stopky, aby mohla rychlost vypočítat, protože žádné radary nebyly," uvedl Junek.

Omezení si vyžádali obyvatelé městečka poté, co automobil srazil malého chlapce a vážně jej zranil. Občané sepsali petici proti rychlé jízdě po městě, městská rada stanovila rychlostní limit a vypsala výběrové řízení na dodání varovných tabulek, které byly umístěny na vjezdech do Skutče.

Od té doby se v zápisech městské rady začalo objevovat, kdo byl pokutován částkou od 20 do 40 korun. Pokuty významně posilovaly rozpočet Skutče, jejich výnosy šly do chudinského fondu. "Kdo nezaplatil, šel na den či dva do vězení. Skuteč tehdy byla soudním okresem a tresty byly velmi rychlé," řekl Junek.

Pro tehdejší obyvatele bylo vězení nejen ostudou, ale často i ekonomickou újmou, neboť například ušlý zisk řemeslníků za dva dny mohl být výrazně vyšší než sama pokuta. Vězení bývala většinou plná, prázdný obecní arest byl výjimkou, která se oznamovala veřejnosti vyvěšením bílé vlajky a psávaly o tom i místní noviny. Podle Junka to však bylo jen několikrát do roka a vlajka obvykle nevydržela na stožáru déle než několik hodin.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.