Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Stockholmu se za vjezd do města platí

  14:09aktualizováno  14:09
Platit za vjezd do centra Stockholmu musí od úterka švédští řidiči. Opatření zavedly stockholmské úřady zatím na sedm měsíců. Obyvatelé města ho pak mohou odmítnout v referendu, které proběhne spolu s parlamentními volbami v polovině září.
Stockholm zkušebně zavedl mýtné za vjezd do centra města. Ilustrační foto.

Stockholm zkušebně zavedl mýtné za vjezd do centra města. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Úřady vybírají mýtné mezi půl sedmou hodinou ranní a večerní - v noci a o víkendech je vjezd do centra bezplatný.

Poplatky se pohybují mezi 10 a 20 švédskými korunami (asi 31 a 62 korunami českými), a to podle denní doby, kdy auto do centra vjíždí či jej opouští.

Městské úřady zdůvodňují mýtné snahou o zlepšení ekologických i dopravních podmínek ve středu města: mýtné je proto nejvyšší mezi půl osmou a devátou hodinou ranní, respektive čtvrtou a půl šestou odpoledne. Zdarma smějí do centra vozy cizinců, diplomatů a zdravotně postižených, stejně jako autobusy, motocykly, taxislužba i auta, která jezdí na ekologicky šetrné palivo.

Některá skandinávská města dokazují, že ne vždy po zavedení mýtného klesne počet aut ve středu města ...VÍCE
Dvě třetiny lidí jsou proti
Úřady instalovaly po obvodu zpoplatněného území elektronická zařízení, která registrují auta vybavená respondéry: vjezdy i výjezdy tak registruje počítač, jenž vystaví řidičům účet. Ti Švédové, kteří nemají ve voze zvláštní zařízení, si mají sumu za pobyt v centru Stockholmu spočítat a zaplatit do pěti dnů.

„Je to historický den,“ prohlásila Ana Romsonová ze Zelených, kteří nyní Stockholmu spolu se sociálními demokraty a Levicovou stranou vládnou. Sociální demokraté nebyli zavedením mýtného nadšeni, s jeho zkouškou však souhlasili.

„Všechny strany v městské radě souhlasily s tím, že pro ně budou výsledky referenda o mýtném závazné,“ prohlásila Annika Billstromová, sociálnědemokratická starostka města.

Průzkumy ukázaly, že dvě třetiny obyvatel Stockholmu s mýtným nesouhlasí. Bouří se organizace motoristů i starostové těch částí švédské metropole, odkud řada lidí denně dojíždí za prací právě do středu města.

Opatření podobná těm stockholmským zavedly již norské Oslo, Singapur a naposledy i Londýn, který tak učinil v roce 2003. Praha rovněž chystá zavedení mýtného: podle jejího nynějšího primátora Pavla Béma by ke spuštění takového systému mohlo dojít v roce 2010.

***

Čtěte také: Praha zavede mýtné, platit se bude mobilem

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz