Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Stockholmu se za vjezd do města platí

  14:09aktualizováno  14:09
Platit za vjezd do centra Stockholmu musí od úterka švédští řidiči. Opatření zavedly stockholmské úřady zatím na sedm měsíců. Obyvatelé města ho pak mohou odmítnout v referendu, které proběhne spolu s parlamentními volbami v polovině září.
Stockholm zkušebně zavedl mýtné za vjezd do centra města. Ilustrační foto.

Stockholm zkušebně zavedl mýtné za vjezd do centra města. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Úřady vybírají mýtné mezi půl sedmou hodinou ranní a večerní - v noci a o víkendech je vjezd do centra bezplatný.

Poplatky se pohybují mezi 10 a 20 švédskými korunami (asi 31 a 62 korunami českými), a to podle denní doby, kdy auto do centra vjíždí či jej opouští.

Městské úřady zdůvodňují mýtné snahou o zlepšení ekologických i dopravních podmínek ve středu města: mýtné je proto nejvyšší mezi půl osmou a devátou hodinou ranní, respektive čtvrtou a půl šestou odpoledne. Zdarma smějí do centra vozy cizinců, diplomatů a zdravotně postižených, stejně jako autobusy, motocykly, taxislužba i auta, která jezdí na ekologicky šetrné palivo.

Některá skandinávská města dokazují, že ne vždy po zavedení mýtného klesne počet aut ve středu města ...VÍCE
Dvě třetiny lidí jsou proti
Úřady instalovaly po obvodu zpoplatněného území elektronická zařízení, která registrují auta vybavená respondéry: vjezdy i výjezdy tak registruje počítač, jenž vystaví řidičům účet. Ti Švédové, kteří nemají ve voze zvláštní zařízení, si mají sumu za pobyt v centru Stockholmu spočítat a zaplatit do pěti dnů.

„Je to historický den,“ prohlásila Ana Romsonová ze Zelených, kteří nyní Stockholmu spolu se sociálními demokraty a Levicovou stranou vládnou. Sociální demokraté nebyli zavedením mýtného nadšeni, s jeho zkouškou však souhlasili.

„Všechny strany v městské radě souhlasily s tím, že pro ně budou výsledky referenda o mýtném závazné,“ prohlásila Annika Billstromová, sociálnědemokratická starostka města.

Průzkumy ukázaly, že dvě třetiny obyvatel Stockholmu s mýtným nesouhlasí. Bouří se organizace motoristů i starostové těch částí švédské metropole, odkud řada lidí denně dojíždí za prací právě do středu města.

Opatření podobná těm stockholmským zavedly již norské Oslo, Singapur a naposledy i Londýn, který tak učinil v roce 2003. Praha rovněž chystá zavedení mýtného: podle jejího nynějšího primátora Pavla Béma by ke spuštění takového systému mohlo dojít v roce 2010.

***

Čtěte také: Praha zavede mýtné, platit se bude mobilem

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.