Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Švédsku budou zimní pneumatiky povinné i pro náklaďáky

aktualizováno 
Nejen osobní automobily, ale i těžké kamiony a autobusy budou ve Švédsku muset mít povinné zimní "obutí".

Ilustrační foto | foto: Petr LemberkMF DNES

Zásadní změnu ve stávajícím silničním zákoně vypracoval švédský Státní úřad pro silniční dopravu. Dosud byly autobusy a nákladní automobily od povinnosti zimních pneumatik, která v zimním období automaticky platí pro všechna osobní vozidla, osvobozeny.

"Situace je však taková, že zavírat oči už déle není možné," řekl generální ředitel dotyčné instituce Ingemar Skogö. Povinnost bude zahrnovat zimní pneumatiky s nejméně pět milimetrů hlubokým vzorkem nebo vybavení sněžnými řetězy a podobnou technikou.

"Změna by měla začít platit již před příští zimou, protože jde o otázky se zásadním významem pro silniční bezpečnost. Nelze připustit - jako minulou zimu - aby těžká vozidla uvízla na silnicích kvůli kluzkému zimnímu povrchu a blokovala v postižených oblastech veškerou dopravu," dodal Skogö.

Změna postihne i všechny zahraniční kamiony a autobusy, které do Švédska přijedou. Výjimky nebudou povoleny ani pro vozidla cestující ze Švédska do zahraničí, například do teplejších jižních zemí. I ta budou muset povinně přestoupit na zimní výbavu.

"Z bezpečnostního hlediska je nový zákon pochopitelně důležitý, jeho plošné rozšíření i na zahraniční vozidla je ale nutné jak z bezpečnostních, tak z konkurenčních důvodů," komentoval plán ředitel Švédské asociace nákladních přepravců Johan Lindström. Přepravci při rovných podmínkách pro všechny podle něj se změnou souhlasí.

Podle nynějšího zákona musí mít zimní pneumatiky jen vozidla do 3,5 tuny.

Zákon platí automaticky mezi 1. prosincem a 31. březnem a minimální hloubka vzorku na pneumatikách musí činit tři milimetry. Nedodržení zákona může pro řidiče znamenat jak přímý postih v případě silniční kontroly, tak i například sníženou úhradu ze strany pojišťoven při dopravní nehodě.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.