Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve Švédsku budou zimní pneumatiky povinné i pro náklaďáky

aktualizováno 
Nejen osobní automobily, ale i těžké kamiony a autobusy budou ve Švédsku muset mít povinné zimní "obutí".

Ilustrační foto | foto: Petr LemberkMF DNES

Zásadní změnu ve stávajícím silničním zákoně vypracoval švédský Státní úřad pro silniční dopravu. Dosud byly autobusy a nákladní automobily od povinnosti zimních pneumatik, která v zimním období automaticky platí pro všechna osobní vozidla, osvobozeny.

"Situace je však taková, že zavírat oči už déle není možné," řekl generální ředitel dotyčné instituce Ingemar Skogö. Povinnost bude zahrnovat zimní pneumatiky s nejméně pět milimetrů hlubokým vzorkem nebo vybavení sněžnými řetězy a podobnou technikou.

"Změna by měla začít platit již před příští zimou, protože jde o otázky se zásadním významem pro silniční bezpečnost. Nelze připustit - jako minulou zimu - aby těžká vozidla uvízla na silnicích kvůli kluzkému zimnímu povrchu a blokovala v postižených oblastech veškerou dopravu," dodal Skogö.

Změna postihne i všechny zahraniční kamiony a autobusy, které do Švédska přijedou. Výjimky nebudou povoleny ani pro vozidla cestující ze Švédska do zahraničí, například do teplejších jižních zemí. I ta budou muset povinně přestoupit na zimní výbavu.

"Z bezpečnostního hlediska je nový zákon pochopitelně důležitý, jeho plošné rozšíření i na zahraniční vozidla je ale nutné jak z bezpečnostních, tak z konkurenčních důvodů," komentoval plán ředitel Švédské asociace nákladních přepravců Johan Lindström. Přepravci při rovných podmínkách pro všechny podle něj se změnou souhlasí.

Podle nynějšího zákona musí mít zimní pneumatiky jen vozidla do 3,5 tuny.

Zákon platí automaticky mezi 1. prosincem a 31. březnem a minimální hloubka vzorku na pneumatikách musí činit tři milimetry. Nedodržení zákona může pro řidiče znamenat jak přímý postih v případě silniční kontroly, tak i například sníženou úhradu ze strany pojišťoven při dopravní nehodě.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz