Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci pracují na dalším alternativním palivu. To kanadské bude z pilin

aktualizováno 
Kanadští vědci zkouší, jak by v praxi obstálo další alternativní palivo. Mělo by se vyrábět z pilin, které vznikají při zpracování dřeva. První pokusy jsou úspěšné, ale pro masovou výrobu by mohlo být palivo připraveno až tak za deset let.

Ilustrační snímek | foto: mountfieldHobby.cz

Tým doktora Nadera Mahinpeye z univerzity v Calgary už tří roky pracuje na vývoji nových paliv z biomasy. S pomocí termochemické přeměny se snaží získávat oleje z nevyužitelných částí rostlin jako je len, ječmen a pšenice. Kromě toho se ale rozhodli vyzkoušet jako zdroj dřevěné piliny, kterých je v Kanadě díky dřevařskému průmyslu spousta. Piliny přitom nejsou ve většině případů nijak zpracovávány.

Snahou je tedy vyvinout další biopalivo, které bude možno vyrábět lokálně a využívat k tomu přitom jinak nevyužitelný odpad. Bioolej, který se zatím podařilo kanadskému týmu z pilin vyrobit, není přímo použitelný jako palivo ve vozech. Mahinpey si je ale jist, že v budoucnu tomu tak bude.

Prozatím se snaží jeho tým zdokonalit proces pyrolýzy, který je základem výroby kapalného biopaliva z pilin a dalšího bioodpadu. Pyrolýzou kromě samotného paliva vznikají i další odpadní produkty, pro které našli vědci využití jako hnojiva nebo prostředky při čištění odpadních vod.

Problémem podobných biopaliv zatím zůstává fakt, že jsme stále ještě daleko od jejich masové výroby. Za deset let, kdy by palivo vyvíjené v Calgary mohlo být připraveno, se totiž může automobilový průmysl výrazně změnit.

Výrobou paliva z pilin se univerzitní tým snaží snížit dopad biopaliv na životní prostředí a především na celosvětový obchod s potravinami. První generace biopaliv vyráběných z běžných zemědělských plodin totiž způsobila zdražení některých základních komodit. Ty často místo v potravinářském průmyslu končí doslova v nádržích automobilů.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.