Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci umí vyrobit naftu z vody a slunečního záření

aktualizováno 
Biotechnologická firma Joule Unlimited tvrdí, že umí vyrobit naftu nebo etanol z CO2 a vody za přístupu slunečního záření. K tomu všemu jsou potřeba jen firmou patentované geneticky modifikované sinice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Geneticky modifikované sinice mají vyrábět palivo podobné naftě nebo lihu v panelech podobných těm solárním. Ve vodě s vysokým obsahem rozpuštěného CO2 tu za přístupu slunečního světla vzniká jako vedlejší produkt fotosyntézy palivo doslova samo od sebe. Sinice jednoduše vylučují uhlovodíky.

Firma Joule Unlimited tvrdí, že její technologie je spolehlivá a otestovaná. A už připravuje první velkoplošnou továrnu, která má vynález ověřit v širší praxi. Komerční výroba nafty pomocí upravených sinic by pak mohla údajně začít do dvou let.

Firma se chlubí tím, že její technologie odstraňuje biomasu jako dosavadního nutného prostředníka pro výrobu biopaliv. Právě biomasa je zdrojem uhlovodíků pro současná biopaliva a výrobu prodražuje.

Biomasu, i tu odpadní, je totiž potřeba transportovat, zpracovávat a nakládat s odpadem. Technologie firmy Joule by naopak mohla přímo zpracovávat třeba odpadní CO2 z elektráren nebo velkých továren, čímž by pomohla snížit jejich dopad na životní prostředí.

Přímá výroba paliva pomocí sinic má být velmi efektivní, z jednoho hektaru lze ročně získat asi 170 000 litrů nafty. To je čtyřikrát větší výnos než při výrobě biopaliva z biomasy za použití mořských řas. Firma dokonce tvrdí, že její technologie je velmi levná a že je schopna vyrábět jeden barel nafty za zhruba třicet dolarů. V současnosti přitom ropa, ze které je teprve nutné naftu vyrobit, stojí přes sto dolarů za barel.

Odborníci ale zůstávají skepticky opatrní. Tvrdí, že při přechodu na masovou produkci se může objevit řada problémů.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.