Vědci umí vyrobit naftu z vody a slunečního záření

aktualizováno 
Biotechnologická firma Joule Unlimited tvrdí, že umí vyrobit naftu nebo etanol z CO2 a vody za přístupu slunečního záření. K tomu všemu jsou potřeba jen firmou patentované geneticky modifikované sinice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Geneticky modifikované sinice mají vyrábět palivo podobné naftě nebo lihu v panelech podobných těm solárním. Ve vodě s vysokým obsahem rozpuštěného CO2 tu za přístupu slunečního světla vzniká jako vedlejší produkt fotosyntézy palivo doslova samo od sebe. Sinice jednoduše vylučují uhlovodíky.

Firma Joule Unlimited tvrdí, že její technologie je spolehlivá a otestovaná. A už připravuje první velkoplošnou továrnu, která má vynález ověřit v širší praxi. Komerční výroba nafty pomocí upravených sinic by pak mohla údajně začít do dvou let.

Firma se chlubí tím, že její technologie odstraňuje biomasu jako dosavadního nutného prostředníka pro výrobu biopaliv. Právě biomasa je zdrojem uhlovodíků pro současná biopaliva a výrobu prodražuje.

Biomasu, i tu odpadní, je totiž potřeba transportovat, zpracovávat a nakládat s odpadem. Technologie firmy Joule by naopak mohla přímo zpracovávat třeba odpadní CO2 z elektráren nebo velkých továren, čímž by pomohla snížit jejich dopad na životní prostředí.

Přímá výroba paliva pomocí sinic má být velmi efektivní, z jednoho hektaru lze ročně získat asi 170 000 litrů nafty. To je čtyřikrát větší výnos než při výrobě biopaliva z biomasy za použití mořských řas. Firma dokonce tvrdí, že její technologie je velmi levná a že je schopna vyrábět jeden barel nafty za zhruba třicet dolarů. V současnosti přitom ropa, ze které je teprve nutné naftu vyrobit, stojí přes sto dolarů za barel.

Odborníci ale zůstávají skepticky opatrní. Tvrdí, že při přechodu na masovou produkci se může objevit řada problémů.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Najdete na iDNES.cz