Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V USA chtějí do tří let zavést povinnou tichou poštu mezi auty

  12:08aktualizováno  12:08
Americké vládní úřady začaly dělat první kroky k budoucímu povinnému vybavení automobilů technologií pro vzájemnou komunikaci. Takzvaná "mluvící auta" se budou moci vzájemně varovat před možným nebezpečím srážky, což by mělo výrazně snížit počet nehod. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) oznámil, že začne pracovat na pravidlech pro zavádění této technologie do nových vozů. Podle výzkumné zprávy úřadu by to mohlo ročně zabránit 592 tisícům srážek při odbočování vlevo a přejezdech křižovatek a ušetřit 1 083 životů, uvedla agentura AP.

Technologie zvaná V2V umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si prostřednictvím radiového signálu základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. Palubní počítače pak upozorní řidiče na hrozící srážku. Technologie, kterou loni testovali inženýři v Ann Arboru u Detroitu na zhruba třech tisících vozů, funguje na vzdálenost až 275 metrů.

S projíždějícími automobily budou pomocí nové technologie moci komunikovat i města a obce, které budou investovat do její instalace. Bude tak možné předem informovat řidiče o dopravních zácpách a dalších problémech, aby mohli příslušná místa objet.

Podle únorového prohlášení NHTSA a ministerstva dopravy, začne být tato technologie ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná.

Auta si budou povídat i s chodci

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se začíná mluvit i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním  zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková "tichá pošta".

"Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi," uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. "Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace (rozšíření - pozn.red.), zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech," dodává Lokaj. První sériová auta schopná komunikovat mezi sebou podle něj vyjedou za pět až deset let.

Systém komunikace mezi auty se loni testoval v unikátním projektu v běžném provozu na obchvatu kolem Prahy na sjezdech mezi Jesenicí a Vestcem. Nyní je projekt je utlumený. "Na pokračování výzkumu nyní hledáme financování v ČR i v rámci Evropy," dodává pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj.

Autoři: ,




Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.