Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vel Satis: nekonvenční luxus od Renaultu

  11:13aktualizováno  11:13
Po několika leté pauze přichází francouzská automobilka opět s manažerským vozem, který by měl především zvýšit prestiž značky. Automobil se objeví koncem jara i na českém trhu, kde plánuje dovozce ročně umístit okolo 350 kusů. Vel Satis, jehož cena v tuzemsku ještě není známá, by se měl na českých silnicích střetnout především s Audi A6 či Peugeotem 607.

Manažeři centrály Renaultu prohlašují jednoznačně: "Vel Satis by měl zvýšit image značky na všech evropských trzích a to i na těch, kde prodeje budou minimální." Již byly stanoveny i cíle, na první pohled nijak odvážné. Novinku od Renaultu by si měly dle francouzského vedení zvolit tři procenta méně konformních Evropanů kupujících limuzínu tzv. E1-segmentu, tedy skupiny manažerských vozů zahrnujících BMW řady 5, Audi A6 či Mercedes Benz E. Více než 70 procent z 300 tisíc vozů, které hodlá Renault v letech 2002-2008 prodat, prý vyjede na německé, francouzské a britské silnice.

O nástupci zestárlého Safranu začali v Renaultu přemýšlet již v roce 1995. To se na autosalonech blištila odvážná studie Initiale. O tři roky později to byl již model se současným názvem Vel Satis, ale šlo jen o koncept bez konkrétní budoucnosti. Krátce na to se Francouzi rozhodli a začali pod vnitřním označením X73 připravovat sériové auto, které si buď oblíbíte nebo mu na chuť prostě nikdy nepřijdete. Je to kontroverze a rána německé striktní stylistice - i takto zástupci Renaultu světu neobvyklý produkt představují.

Vůz působí neotřele nejen v záři světel na autosalonu, ale i v běžném provozu. Pokud se k vozu přiblížíte, doslova vás šokuje jeho výška. Vel Satis je o 13 centimetrů vyšší než například mnichovský konkurent BMW řady 5. Tento rozdíl se zúročí především při nastupování, kdy posádku nečeká obvyklé ohýbání či skok do sedadla.

Maximální komfort vnukli Francouzi i do interiéru novinky. První znatelnou výhodou je již zmíněný prostor, v dané třídě dosud nepoznaný. Místa je dostatek nejen nad hlavou, ale i pro nohy, včetně zadních sedadel. Tímto kritériem Vel Satis prý atakuje i třídu nejluxusnějších prodloužených limuzín.

Novinku budou pohánět čtyři motory. Zákazníci si budou moci zvolit mezi zážehovým čtyřválcovým dvoulitrem (120 kW, 250 Nm) a benzínovým motorem z produkce Nissanu o objemu 3,5 litru (177 kW, 330 Nm). Nejslabší dieselový motor 2,2 litru s výkonem 85 kW časem získá i výkonnější verzi s 110 kW, točivý moment u obou verzí vrcholí na 320 Nm. V nabídce se pravděpodobně později ještě objeví vznětový třílitrový agregát s 130 kW a 350 Nm točivého momentu.

Francouzi si pečlivě hlídali náklady na vývoj, které by mohly Vel Satisu hned zpočátku přidělit "černého Petra." Novinka spoliká prý maximálně 550 miliónů eur, z čehož 267 miliónů půjde do výrobního závodu v Sandouville, o patnáct miliónů méně stál prý 42měsíční vývoj a zhruba ještě dalších 30 miliónů eur si vyžádají náklady na samotný březnový rozjezd výroby.

O měsíc později se již začnou první vozy distribuovat k vybraným západoevropským dealerům Renaultu. Ti budou nejlevnější Vel Satis nabízet s benzínovým dvoulitrem ve výbavě Expression průměrně za 30 200 eur, naopak nejdražšími modely se stane jak vůz se zážehovým agregátem 3,5 litru, tak i třílitrový diesel. Oba dva ve spojení s automatickou převodovkou ve výbavě Initiale budou v zemích EU stát okolo 46 700 euro. Cena zahrnuje již například navigační systém s aktuálními dopravními informacemi, 18-ti palcová kola z lehkých slitin či metalízu.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Najdete na iDNES.cz