Hlavní motocyklová výstava EICMA letos zase o něco málo pohubne. Před lety zabírala deset pavilonů obřího výstaviště na předměstí Milána, letos si vystačí se šesti halami. Přesto si evropské motocyklové značky nechávají v rukávu pár karet, které obvykle vytáhnou až v Miláně nebo na souvisejících akcích těsně před výstavou.
Již v neděli 11. listopadu večer představí v centru Milána své novinky domácí značka Ducati, den na to jí bude sekundovat galavečer japonské Yamahy. Ostatní výrobci pak nové modely představují během prvního novinářského dne na tiskovkách přímo na výstavišti. Na co se můžeme za týden těšit?
Retro přechází v Neo-retro
Na trhu motocyklů stále pokračuje zájem o retro motocykly s návazností na historické tvary. Nemusí být nejrychlejší ani nejvýkonnější, ale musí nabídnout výrazný styl a charakter. Dnešní zákazník už tolik nepreferuje adrenalin, jako spíš zážitek z klasického svezení na stylové mašině.
Takové, ze které bude mít radost, i když bude jen zaparkovaná v garáži a na silnici se podívá jen párkrát za léto. Design jde stále dopředu a retro styl se postupně vyvíjí v „neo-retro“. Příkladem je například očekávaná Husqvarna 701 Svartpilen, klasický obrys ale futuristické zpracování.
Nové modely sice stále mají základní tvar klasického motocyklu s kulatým světlometem, ten už je však už výhradně LEDkový, nebo xenonový, ze všech detailů na první pohled vyzařuje moderní pojetí.
Dalším výborným příkladem je nová verze modelu Ducati Scrambler Icon, který se během pár let stal nejprodávanějším modelem Ducati a v Miláně se předvede v modernizované verzi.
Trend poptávky po nižším výkonu výborně demonstruje i italská značka Benelli. Ta už se pár let vyrábí výhradně v Číně, přesto přilákala evropského zákazníka elegantním naháčem s výkonem necelých padesát koní. V Miláně se poprvé představí sportovnější verze Benelli Leoncino 500 Sport, která se i před moderní prvky drží designu historických závodních strojů.
Cestovní endura menší a ostřejší
To nejsledovanější silničně-cestovní enduro, BMW R1250GS, už se představilo na kolínském Intermotu a už jsme měli i možnost ho vyzkoušet v provozu (čtěte zde).
V Miláně odstartuje duel mezi dvěma modely, které by měly posunout kategorii cestovních endur více do ostrého terénu. Představí se zde v produkčních verzích lehké stroje Yamaha T7 Tenere a KTM 790 Adventure R.
Oba mají pod nádrží řadový dvouválec s výkony atakujícími pravděpodobně hranici devadesát koní. Oba nabídnou vysoké zdvihy a 21palcové přední kolo. Podpora elektronických asistentů je samozřejmostí, v dnešní době už bude spíš otázkou, kolik z nich výrobce dovolí jezdci před jízdou mimo silnice odpojit.
Na italské půdě se také poprvé ukáže naživo Triumph Scrambler 1200XC. Retro laděný stroj sice bojuje s vyšší váhou a výkonem řadového dvouválce 1200 ccm, ale překvapivě nabízí vysoké zdvihy a terénní ergonomii. V ostřejší verzi XE by tak mělo jít o motorku určenou do terénu i přes velký motor. A je otázkou, za jak dlouho Italové vyrukují s podobně stavěnými modely Ducati Scrambler 1100 Desert Sled a Moto-Guzzi V85TT.
Superbiky dnes už nestačí ani 200 koní
Na domácí půdě se předvede Ducati Panigale V4R, tedy závodní speciál odvozený od loňské novinky V4. Maximální výkon motoru V4 se zdvihovým objemem 1103 ccm bude pravděpodobně ještě vyšší než dosavadních 211 koní a 124 Nm.
Další horkou novinkou bude BMW S1000 RR s řadovým čtyřválcem, který díky posuvné dvojité vačce dokáže na zadní kolo poslat 207 koní při neuvěřitelné provozní (s náplněmi) hmotnosti 197 kg.