Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká kubánská autorevoluce. Od soboty se mohou kupovat auta

  12:49aktualizováno  12:49
Na Kubě budou moci od 1. října všichni občané legálně prodávat a nakupovat automobily jakýchkoli značek a jakkoli stará. Lidé také budou moci vlastnit i víc než jedno auto. Uvolnění trhu s automobily je další významný krok v liberalizaci komunistické ekonomiky ostrova.

Kubánské automobily | foto: baroska.rajce.net

Vláda oznámila uvolnění trhu s automobily již v dubnu, zákon však vstupuje v platnost až po zveřejnění v oficiálním věstníku. Kupec i prodejce budou muset zaplatit daň ve výši čtyř procent z deklarované hodnoty vozu.

Obchodování s automobily Kuba dosud povolovala jen u vozů dovezených před revolucí v roce 1959. V důsledku toho se Kuba stala zřejmě jedinou zemí na planetě, kde je možné se běžně setkávat s velkým množství klasických "oploutvených" amerických korábů silnic z 50. let jako Chevrolet Bel Air nebo Chrysler Imperial, vesměs v různém stupni rozkladu.

Kubánské taxi

Novější vozidla si mohla dovolit jen hrstka vyvolených jako například sportovci nebo lékaři, kteří pracovali v zahraničí a mohli si auto dovézt.

Vedoucí pracovníci si mohli kupovat od státu ruské lady nebo moskviče, byli však přísně kontrolováni, zda je používají jen k pracovním účelům.

Podle nového zákona budou moci Kubánci, kteří z ostrova odcházejí nadobro, převést vlastnictví svého auta na příbuzné, nebo je prodat. Stát dosud automobily emigrantů zabavoval.

Prezident Raúl Castro zavedl řadu tržních reforem, které mají vytáhnout zemi z ekonomického marasmu. Kuba legalizovala některé typy soukromého podnikání a umožnila občanům najímat si nemovitosti a zaměstnance. Do konce tohoto roku by měl být legalizován prodej a nákup nemovitostí.

Fotogalerie na Rajce.net
Autoři: ,




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.