Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká trabantistická revoluce: elegance Made in DDR

aktualizováno 
Trabanty oslavily 50 let a i když se za tu dobu příliš nezměnily, jejich současní majitelé se o to postarali. Vítejte na největším pražském srazu příznivců modrého dýmu.

Sraz Trabantů (21. října 2007) | foto: Dan Přibáň

Velká říjnová revoluce byla v listopadu. A co má být? Dnes už se nad tím málokdo pozastaví a řeší, kdy zazněl výstřel z Aurory a z malé bojůvky se díky propagandě stala velká revoluce.

Sedmý říjen. Nebo listopad? Změna v kalendáři dokáže napáchat zmatky. Tak jako tak se toto datu stal na východ od železné opony velkým dnem. A když je nějaký den velký, musí se k němu pořádat velké věci. Stavět přehrady, metro, nebo třeba létat do vesmíru.

A tak před padesáti lety člověk dobyl vesmír. Sice z toho v ten okamžik nic moc neměl, ale pro Sovětský svaz to bylo několik šestek za sebou hozených v člověče zlob se, které proti sobě hrál Východ se Západem. Studená válka se stala zase zábavnější.

A aby nebyl v kalendáři zmatek, vystartoval 3. listopadu 1957 Sputnik 2 s fenkou Lajkou na palubě, takže velká říjnová i listopadová revoluce byly podchyceny.

Chvíli na to se zrodila další legenda. Váhy souboje mocností sice nenaklonila, za to potěšila spoustu lidí.

Legenda, která narozdíl od Sputniku přežila v takřka nezměněné podobě dodnes. Legenda, se kterou je mnohem více legrace, než si kdy užila Lajka a všichni její následovníci dohromady. Ať už šlo o myši nebo lidi.

V pohrobku automobilky vyrábějící luxusní vozy Horch v Německém Zwickau se zrodil trabant. Proklínaný i obdivovaný symbol Východu. Automobil, kterého se většina majitelů ráda zbavila, ale žádný z nich mu nikdy neupřel houževnatost, které se může málokterý vůz rovnat.

Elegance made in DDR
Tehdy se jednalo o Trabant 500, dnes takřka zapomenutý model. Pro většinu lidí je trabant prostě trabant, tedy model 601.

Následovník na svou dobu designově vytříbeného malého auta, které se začalo v sériovém dvoubarevném provedení vyrábět až v roce 1958.

Spatřit tento vůz se člověku jen tak nepoštěstí. Pokud se tedy nevyskytoval 21. října 2007 v pražských Letňanech, kde se konal poslední velký sraz duroplastových zázraků ve stověžaté matičce.

Sjelo se sem přes 150 pryskyřičníků pádivých. Nejstarší byly samozřejmě oslavenci, z nichž někteří měly na křížku je o něco méně než magických 50 let - perfektně zrenovované "šestistovky“, jež mnozí ani za trabanta nepovažují, protože jsou až podezřele elegantní.

Podobně je na tom byl i nádherný Wartburg 311 Camping. Ladný kombík s prosklenými střešními oblouky, který bohužel po celou dobu srazu nesjel z další technické zajímavosti – šestikolé "odtahovky“ Barkas.

A to se u nás bohužel jen těžko objeví luxusní kupe postavené taktéž z Wartburgu 311. Když dva takty, tak všude.

Trabanty pro všechno a za všechny prachy
Největší sílu modrého dýmu, ale samozřejmě reprezentovaly Trabanty 601. Od obyčejných každodenních pracantů, po více, či méně soudné výtvory nadšených úpravců. Hned první řada demonstrovala, čeho všeho je trabant, respektive jeho majitel schopen.

"Ano, tohle skutečně v armádě jezdilo“,  ubezpečoval majitel jednoho z návštěvníků, pochybujícího o trabantu v zeleném.

"Můžete jít kousek stranou, chci si to vyfotit“ kontroval jiný. Stál tu vojenský Kubel.

Základ malosériového Trabantu Tramp, Beach Buggy východu, vozu s původní duroplastovou přední částí a otevřenou zadní, vyrobenou z  plechu a krytou jen plátěnou střechou.

Matná zelená, samopal i další doplňky dělají z mírumilovného trabiho drsňáka. Ovšem v mezích možností, podvozek i pohonná jednotka nedoznaly žádných bojových úprav.

To mu ovšem nebrání nasazení v tvrdých podmínkách. Důkazem byl o kousek vedle stojící žlutý expediční speciál, který letos v létě projel střední Asii. Sériový motor, sériový podvozek a 15 000 kilometrů pustinou v kolech. VÍCE ZDE...

Trabant prostě vydrží všechno.
Ale jen v případě, že na něj nenamontujete obrovská litá kola, hudební výbavu za desetitisíce či elektrické ovládání všeho možného i nemožného.

To je tuning. Ten je ke koukání a žasnutí. Cena automobilu za pár tisíc může klidně vyšplhat na statisíce. Záleží jen na míře posedlosti majitele. Ryzí veteránisty nevyjímaje. Stále více trabantistů dává horentní sumy za originální díly z počátku výroby a renovaci ošuntělých vozítek do původního stavu.

A rozhodně se nemusí jednat o raritní Trabant 600, ale "obyčejnou“ šestsetjedničku. Nestojí vám náhodou na zahradě zapomenutá technická památka?

Sraz Trabantů (21. října 2007)

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.