Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká zvířata odešla od VW a BMW a zakládají v Číně automobilku

  13:00aktualizováno  17:31
Rozsáhlý a poněkud nepřehledný čínský automobilový trh se rozrostl o novou automobilku Qoros. Chce produkovat auta na úrovni Volkswagenu, ale o deset procent levnější. Hodlá zaútočit i na evropské trhy, proto jsou ve vedení i známá jména od Mini, Volkswagenu a BMW.

První koncept nové čínské automobilky Qoros | foto: Qoros

Právě kvůli expanzi do světa firma pravděpodobně zvolila neutrální jméno Qoros. Stojí za ní dvě společnosti: čínská automobilka Chery a izraelská investiční skupina Israel Corporation. Automobilka Chery je státní a vyrábí kolem 700 tisíc aut ročně. Ve světě se proslavila téměř dokonalou kopií Daewoo Matiz, kterou v pozměněné podobě prodává dodnes pod jménem QQ. Prodává i mimo Čínu na vybraných rozvojových trzích.

Nová značka Qoros má ale mnohem větší ambice než jen kopírovat úspěšný design. Šéfem izraelské poloviny firmy a viceprezidentem Qorosu (podíl obou společností je přesně poloviční) je totiž Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto.

Ještě zajímavější je jméno šéfdesignéra. Gert Hildebrand do loňska pracoval u značky Mini a stojí za úspěšnými modely Mini Clubman, Countryman a kabriolet. Právě jméno šéfdesignéra by mělo zaručit, že Qoros by měl produkovat zajímavá auta s vlastním designem, která by měla zaujmout i mimo domovskou Čínu.   

Tím ale hitparáda evropských automobilových matadorů nekončí. Na technický vývoj nových modelů Qorosu bude dohlížet Klaus Schmidt, který měl dříve na starosti podvozky u BMW. Nepřekvapí proto, že se automobilka holedbá, že po technické stránce nebude za evropskou konkurencí vůbec zaostávat. Dokonce se chce měřit přímo s Volkswagenem. Auta mají být srovnatelné kvality, ale zhruba o deset procent levnější.

Odstartuje malé auto

S technikou pak nové značce pomohou evropští dodavatelé. O vývoj motorů se postará rakouská firma AVL List, součástky budou dodávat značky Bosch, Continental, TRW nebo Valeo. Situaci popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola: "Nová automobilka je společný podnik s firmou Chery, a proto logicky bude používat motory Chery. Motory typové řady Chery ACTECO, které se v Číně vyrábějí již několik let, byly vyvinuty firmou AVL List ve Štýrském Hradci."

S výrobou vypomůže i známý výrobce pro třetí strany, rakouská firma Magna Steyr. "Magna Steyr je vývojový partner. To znamená, že velká část vývoje vozu Qoros probíhá ve Štýrském Hradci," dodává Peter Homola. 

Problematická, jako u mnoha jiných čínských aut, by neměla být ani bezpečnost. Qoros očekává, že všechny modely dosáhnou v testech Euro NCAP na pět hvězdiček.

Na trh Qoros vstoupí v roce 2013 s malým kompaktním autem. Bude následovat sedan a větší hatchback. V dalším plánu je i SUV a elektrické či hybridní auto. Výrobní závod se již staví v čínském městě Čchang-šu nedaleko Šanghaje. Z počátečních 300 zaměstnanců se automobilka rozroste až na 1 700 lidí. Plánovaná kapacita je 150 000 aut ročně.

Podle analytiků to ale nová značka nebude mít lehké. I na čínském trhu bude mít Qoros hodně konkurentů a další na něj přichází. V Evropě pak bude zcela nová čínská značka zákazníky přesvědčovat ještě obtížněji. O deset procent plánované nižší ceny než v čínských cenících Volkswagenu se také nezdají být zásadní vějičkou. Ale třeba se ještě budeme divit.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Rolls Royce 6,6 V12 DAWN
Rolls Royce 6,6 V12 DAWN

r.v. 2016, naj. 1 200 km, benzín
11 490 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.