Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velké motorky budou jen pro „velké“ motorkáře

  16:00aktualizováno  16:00
Po roce 2010 by řidičák na nejsilnější stroje měl být přístupný buď pro dvacetileté motorkáře s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let.

Ilustrační foto | foto: Honda

Poslanec za ODS David Šeich podle Českých Motocyklových Novin s expertní skupinou připravuje návrh novely silničního zákona vycházející ze směrnice Evropské komise, která se zabývá úpravou věkových limitů pro získání řidičského oprávnění na motocykl.

Nově by nejsilnější motocykly měly být přístupné buď pro dvacetileté jezdce s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let. "Náš vlastní návrh je zaměřen na zavedení řidičáků na zkoušku, zrušení bodových sankcí za přestupky, jako jsou nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy. Dále chceme zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/h. Samozřejmě v závislosti na počasí," uvádí pro ČMN Šeich.

"Co se týče motocyklů, tak návrh bude vycházet ze směrnice Evropské komise. Hlavně budeme prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější motocykly až podle praxe na menších strojích," přibližuje návrh novely poslanec. "Intenzivně ale jednáme s ministerstvem dopravy a konkrétní hranice budou ještě předmětem diskuse."

Meziresortní vyjednávání by mělo vyvrcholit koncem září, kdy chce ministerstvo dopravy návrh novely předložit. Pokud bude přijat, v účinnost by novela mohla vstoupit v příštím roce. Jisté je, že ze závazku k Evropské komisi musí změny proběhnout do roku 2010, uvádí ČMN.

Bouráme hodně, ale méně
Podle celoevropských statistik je Česká republika jednou ze zemí, kde motorkáři umírají nejvíce. V Evropské unii je dokonce nejhorší. Pozitivní trend ovšem naznačují statistiky, podle kterých proti loňskému prvnímu pololetí klesl ve stejném období roku 2008 počet mrtvých motorkářů. Více čtěte v článku: Mrtvých motorkářů je letos méně než loni

Čísla nejsou lichotivá třeba v porovnání s Německem. Za většinu úmrtí motocyklistů tam mohou ostatní účastníci provozu. Tento fakt opravdu naznačuje, že nejsme tolik vyježdění, jak si o sobě často myslíme, píší České Motocyklové Noviny.

"S přibývajícím věkem se zvyšuje i míra zodpovědnosti. Člověk je schopen si uvědomit následky svých činů a začíná si i více vážit svého života. Z tohoto pohledu by mělo zvýšení věkové hranice pozitivní vliv," říká Blanka Sunkovská  z Besipu.

"Podle policejních statistik nejčastěji umírají řidiči mezi 25. a 31. rokem svého života. Pokud se tedy zvýší věková hranice pro získání řidičáku na nejsilnější motocykl na 24 let, motorkář ho dostane přesně rok před zařazením do nejrizikovější skupiny," namítá Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.

Právě proto chce poslanec Šeich prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější stroje až podle praxe na slabších motocyklech: "Řidičské oprávnění by nebylo vázáno na věk, ale na léta řidičské praxe přímo úměrně s kubaturou motocyklu. Není rozdíl v tom, jestli je řidiči 25 nebo 40 let, ale v tom, jakou má řidičskou zkušenost."

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Honda PCX 125
Honda PCX 125

r.v. 2013, naj. 19 000 km, servisní kniha
48 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.