Velké vozy se moc nelepší, říká šéftechnik Oplu

Rozdíly v komfortu, jízdních vlastnostech a v bezpečnosti jsou dnes mezi malými a velkými auty menší než v minulosti. Servis moderních vozů není o mnoho dražší a jejich majitele může hřát fakt, že jezdí automobily, které méně ničí životní prostředí než výrobky nedávných let - říká v rozhovoru technický ředitel dovozce vozů Opel na zdejší trh Jan Machač.
Lze odhadnout, do jaké míry jsou dnešní vozy přívětivější vůči životnímu prostředí? Vezměte za příklad Oply Vectra ročníků 1991 a 2001.

Předpokládám, že současná vectra je čistší o více než polovinu. V roce 1991 měla auta jen řízený katalyzátor, zatímco dnes je před i za katalyzátorem lambda sonda.

Jak vnímá přísnější emisní limity obyčejný motorista?

Začíná být běžná palubní diagnostika. Jakmile auto přestane plnit emisní limity, řidiče na to upozorní rozsvícená kontrolka, která radí jet rovnou do servisu. Takový vůz totiž lze používat jen nouzově. Od 1. ledna by takovou signalizaci měla mít všechna nově prodaná auta.

Nerostou se složitější technikou náklady na servis automobilů?

Snad ne, neboť se prodlužují servisní intervaly. Dnešní vectra jezdí do servisu každých třicet tisíc kilometrů k prohlídce trvající maximálně pětaosmdesát minut, zatímco starší modely žádaly prohlídku po patnácti tisících a každá se protáhla na sedmdesát až devadesát minut. Zvyšují se však nároky na servis. Ještě u aut z roku 1991 se dá leccos - kromě vstřikování - poměrně snadno opravit, a to někdy i v garáži, ovšem do současné záplavy elektroniky nelze zasáhnout bez diagnostických přístrojů. Vždyť před deseti lety měla auta tři až pět systémů řízených mikropočítačem a nyní se jejich počet blíží ke dvěma desítkám.

Drahá elektronika však při poruše zřejmě žádá drahou opravu...

Když je nutné vyměnit řídicí jednotku vozu, tak oprava není levná. Ale na druhé straně - pokud je vůz udržován podle návodu a nedostává třeba neoriginální elektroniku, tak větší rizika drahých oprav nehrozí.

Které díly jsou dnes významně dražší než dřív?

Například současné mnohem účinnější světlomety. Také design žádá své. Nyní obvyklé lakované nárazníky nebo zpětná zrcátka jsou samozřejmě při opravě dražší.

Auta nyní jezdí na větších pneumatikách. Sada čtyř nových kol tak je v případě kvalitních značek až o šest tisíc korun dražší než v minulosti.

Opel Vectra z roku 1991 měl pneumatiky 175/70 R 14, její dnešní nástupce jezdí na pláštích 195/65 R 15. Větší pneumatiky dělají jízdu komfortnější a bezpečnější, auto s velkými koly je navíc hezčí.

Kterou ze zmíněných příznivých vlastností větší gumy nejvíc ovlivňují?

Jízdní vlastnosti. Souvisí to i s dokonalejšími brzdami, které nyní mají větší kotouče, a potřebují proto také větší disky. Kromě toho vylepšilo jízdní vlastnosti také modernější zavěšení kol.

Která auta udělala během posledního desetiletí největší krok kupředu, a jaké třídy naopak ustrnuly?

Pokrok zaznamenaly všechny kategorie, v Evropě vznikly nové třídy - mikrovany nebo minivany. Smazaly se rozdíly v komfortu mezi velkými limuzínami a vozy nižších tříd. To, co dříve nabídly jen velké vozy, je nyní i v menších třídách. Snad se zdá, že trochu strádá - kromě tradičních značek - kategorie největších aut. Kupředu šla bezpečnost vozů. Na začátku devadesátých let jsme nabízeli pro Opel Vectru jeden airbag, zatímco dnes jsou čtyři ve standardní výbavě. I pro nejmenší corsu chceme brzy nabídnout další hlavové airbagy. ABS je dnes už ve třetí generaci a ESP se zanedlouho rozšíří do všech aut. Řidiči by však v té souvislosti neměli zapomínat na to, že fyzikální zákony platí i po zavedení bezpečnostních doplňků. Ty určitě řadě nehod zabrání, leč jejich úloha se projeví hlavně ve špatných klimatických podmínkách.

MF DNES dlouhodobě testuje Opel Vectra z roku 1991, který koroduje v částech zadních blatníků. Bude i současný model vypadat po deseti letech stejně?

Nynější vozy mají oboustranně pozinkovanou karoserii, což by mělo - i v případě poškození laku - zabránit rezivění. Nicméně i o nové auto je třeba pečovat, i když oproti minulosti nejsou nutné žádné antikorozní nástřiky či úpravy. Záruka proti prorezivění je dvanáctiletá a ani potom by vůz neměl korodovat.


Jan Machač, technický ředitel dovozce vozů Opel.