Prodej nových osobních automobilů v Česku v posledních čtyřech letech mírně rostl, ovšem obměna vozového parku v zemi zdaleka nedosahuje tempa obvyklého v motoristicky vyspělých evropských zemích. "Zatímco v západní Evropě se ročně prodají nové automobily představující osm až dvanáct procent z celkového počtu registrovaných, v tuzemsku je tento podíl jen čtyřprocentní," upřesňuje ředitel pražského sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Vychází přitom ze skutečnosti, že například loni se v republice prodalo přesně 152 141 nových vozidel.
V Česku by se muselo prodat 280 tisíc až 300 tisíc nových aut ročně, kdyby mělo dosáhnout západoevropské úrovně. "Zatím příliv aut pro obměnu vozového parku v tuzemských podmínkách suplují dovozy ojetin ze zahraničí," upozorňuje Antonín Šípek. A připomíná, že ke zhruba 150 tisícům nových osobních aut do země loni přibylo dalších téměř 100 tisíc ojetin. "Sečteme-li ta dvě čísla - prodej nových aut a dovoz ojetin -, dostane sice registr osobních automobilů v zemi roční posilu v téměř požadované síle, ve skutečnosti však zdejší vozový park nemládne, nýbrž stárne," říká Antonín Šípek. Průměrný věk 3 523 277 osobních automobilů registrovaných v Česku totiž nyní činí 13,61 roku. Prodej nových automobilů v tuzemsku si už několik let drží trend, při kterém víc než polovina - loni konkrétně 52,56 procenta - připadá na domácí výrobky, z drtivé většiny z mladoboleslavské Škody Auto, a o zbytek se dělí zahraniční značky.
Druhé kolo soutěže Soutěžní slovo pro středu 13.2.2002: iDNES |
Slabá střední třída
Dalším specifikem, daným vedle nižší kupní síly také poměrně značnými celkovými náklady na automobilový provoz, je fakt, že opět víc než polovinu - loni 51,64 procenta - z celkových obchodů tvoří malé vozy a s dalšími téměř 30 procenty je následují auta nižší střední kategorie. Střední třída, která je na Západě velmi oblíbená a kupovaná, v Česku v minulém roce dosáhla jen 7,7procentního podílu na obchodu s novými automobily.
Na okraji současného zájmu zákazníků jsou naopak vozy vyšší a luxusní třídy, jejichž podíl na obchodech loni činil jen 2,53 procenta, což se blíží ke specifickým terénním autům s 2,2procentním zastoupením. Zanedbatelné jsou v současné době obchody s poměrně drahými automobily využitelnými jen v malé části roku - s kupé, kabriolety a roadstery. "Odborníci očekávají, že obchod s novými automobily ve zdejších podmínkách i v příštích letech poroste," informuje Antonín Šípek. "Změna však nebude výrazně lepší než v posledních letech. Růst se odhaduje od jednoho do pěti procent."
Hledá se ojeté, ale dobré
Také v nabídce použitých vozidel potenciální kupci preferují levnější výrobky s nižšími provozními náklady. "My prodáme nejvíc - zhruba 40 procent - automobilů cenové kategorie mezi 100 tisíci a 200 tisíci korunami," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha. A jako favority zájmu jmenuje vedle Škody Felicia také Oply Corsu a Astru, Fiata Punto, Forda Fiestu či Volkswagena Golf. Mezi auty poněkud většími, leč s provozními náklady stále přijatelnými, se na trhu ojetin těší přízni hlavně Škoda Octavia, Opel Vectra, Peugeot 406, Volkswagen Passat, Ford Mondeo a vozy podobného ražení.
"Neustále slyším, že trh ojetin je přeplněný - třemi sty až čtyřmi sty vozidel, která čekají na své nové majitele. Já a se mnou zřejmě i mnozí další motoristé ale máme zkušenost, že opravdu kvalitních či zajímavých ojetin se nedostává," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje společnost Eurotax. "Vždyť zkuste najít kvalitní ojetinu v ceně do 100 tisíc korun či zachovalého nehavarovaného a mladého Volkswagena Passat do 450 tisíc. A myslíte, že budete mít štěstí, když začnete shánět solidní kupé do 150 tisíc korun? Prostě - stará auta jsou, ale mnohdy ne žádaných a populárních značek a modelů."
Motorističtí experti souhlasí s tím, že stále menší zájem je o velká auta s velkoobjemovými motory. Jejich ceny tak klesají ještě rychleji než u menších sourozenců. "Příklady? Dnes není problém koupit za 150 tisíc korun šestiválcový Opel Omega z roku 1994, jehož cena se ještě nedávno pohybovala kolem dvousettisícové meze," informuje Aleš Kužel. "Největším propadákem jsou ale velké mercedesy. Například u Mercedesu Benz 420 nejluxusnější třídy S velmi přijatelného ročníku 1997 a v plné výbavě cena klesla už pod 700 tisíc korun. Mercedes Benz 320 rovněž třídy S z roku 1991 lze koupit už za 250 tisíc korun a tak by se dalo pokračovat."
Příčina pokračujícího propadu cen automobilů s velkými provozními náklady, drahým servisem a náhradními díly je prostá - motoristé nevidí důvody, proč by o ně měli zájem. Nabídka proto značně převyšuje poptávku. To však neznamená, že na trhu ojetin nenacházejí kupce rovněž ne každému dostupná auta věhlasnějších značek a modelů - BMW řad 3 a 5 či Audi. Ta se uplatňují hlavně kvůli svým dieselovým či špičkovým benzinovým motorům.
Přílohu s využitím informací od oficiálních dovozců, dealerů jednotlivých automobilových značek, ceníků a z největších autobazarů v zemi připravili Jan Čech a Jan Rýdl
Prodej aut v Česku v roce 2001 podle kategorií
kategorie |
prodáno (ks) |
trhu (%) |
malé vozy |
78 569 |
51,64 |
nižší střední |
44 907 |
29,52 |
střední |
11 721 |
7,7 |
vyšší a luxusní |
3850 |
2,53 |
terénní |
3351 |
2,2 |
kupé |
190 |
0,12 |
kabriolet |
118 |
0,08 |
velkoprostorové |
6667 |
4,38 |
odvozené |
2768 |
1,82 |
Pramen: Svaz dovozců automobilů
Nejprodávanější auta v Česku v roce 2001 model prodáno (ks) Škoda Fabia 23 142 Škoda Fabia kombi 14 606 Škoda Felicia 10 983 Škoda Fabia sedan 5216 Škoda Felicia kombi 4200 Peugeot 206 4105 Opel Corsa 2275 Volkswagen Polo 2121 Toyota Yaris 1837 Renault Clio 1496 model prodáno (ks) Škoda Octavia 14 841 Škoda Octavia kombi 6788 Opel Astra 3791 Volkswagen Golf IV 2627 Ford Focus 2203 Renault Mégane 2058 Peugeot 307 1647 Nissan Almera 1459 Citroen Xsara 1046 Seat Cordoba 1020 model prodáno (ks) Volkswagen Passat 3586 Ford Mondeo 1767 Renault Laguna 1231 Opel Vectra 810 Peugeot 406 599 Mazda 626 492 BMW 3 458 Toyota Avensis 381 Audi A4 366 Daewoo Nubira 292 Škoda Superb 168 model prodáno (ks) Audi A6 599 Mercedes Benz C 529 Peugeot 607 491 BMW 5 582 Mercedes Benz E 209 Opel Omega 200 Hyundai Sonata 175 Mercedes Benz S 173 Volvo S80 136 Alfa Romeo 156 134 model prodáno (ks) Toyota RAV 4 621 Mitsubishi Pajero 01 376 Honda CR-V 231 Mitsubishi Pajero Sport 217 Mercedes Benz ML 203 Nissan Patrol 196 Hyundai Santa Fe 161 Lada Niva 159 Mazda Tribute 151 BMW X5 122 model prodáno (ks) BMW 3 coupé 56 Mitsubishi Pajero 01 41 Audi TT 32 Mercedes Benz CLK 20 model prodáno (ks) Mazda MX 5 21 Kaipan 19 Mercedes Benz SLK 18 BMW cabrio 13 model prodáno (ks) Renault Mégane Scénic 1362 Citroen Xsara Picasso 1233 Opel Zafira 912 Mazda Premacy 568 Volkswagen Sharan 365 Nissan Almera Tino 345 Seat Alhambra 336 Hyundai Atos Prime 204 Suuki Wagon R+ 198
Malé vozy
Nižší střední třída
Střední třída
Vyšší a luxusní třída
Terénní vozy
Kupé
Kabriolety
Velkoprostorové vozy
Pramen: Svaz dovozců automobilů