Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký přehled cen aut

  15:33aktualizováno  15:33
Jestliže tuzemskému obchodu s novými auty jednoznačně vládnou provozně méně náročné škodovky a malé vozy, tak v nabídce ojetin si motoristé přece jen častěji dopřejí větší a náročnější zahraniční auta. Dovolují jim to ceny, které právě u dražších vozidel už po roce či dvou v klesají nejvíc - o dvacet, třicet i více procent ve srovnání se zbrusu novými auty.
V článku jako přílohu najdete cenový přehled aut (možno vytisknout)!

Prodej nových osobních automobilů v Česku v posledních čtyřech letech mírně rostl, ovšem obměna vozového parku v zemi zdaleka nedosahuje tempa obvyklého v motoristicky vyspělých evropských zemích. "Zatímco v západní Evropě se ročně prodají nové automobily představující osm až dvanáct procent z celkového počtu registrovaných, v tuzemsku je tento podíl jen čtyřprocentní," upřesňuje ředitel pražského sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Vychází přitom ze skutečnosti, že například loni se v republice prodalo přesně 152 141 nových vozidel.

V Česku by se muselo prodat 280 tisíc až 300 tisíc nových aut ročně, kdyby mělo dosáhnout západoevropské úrovně. "Zatím příliv aut pro obměnu vozového parku v tuzemských podmínkách suplují dovozy ojetin ze zahraničí," upozorňuje Antonín Šípek. A připomíná, že ke zhruba 150 tisícům nových osobních aut do země loni přibylo dalších téměř 100 tisíc ojetin. "Sečteme-li ta dvě čísla - prodej nových aut a dovoz ojetin -, dostane sice registr osobních automobilů v zemi roční posilu v téměř požadované síle, ve skutečnosti však zdejší vozový park nemládne, nýbrž stárne," říká Antonín Šípek. Průměrný věk 3 523 277 osobních automobilů registrovaných v Česku totiž nyní činí 13,61 roku. Prodej nových automobilů v tuzemsku si už několik let drží trend, při kterém víc než polovina - loni konkrétně 52,56 procenta - připadá na domácí výrobky, z drtivé většiny z mladoboleslavské Škody Auto, a o zbytek se dělí zahraniční značky.

Druhé kolo soutěže

Soutěžní slovo pro středu 13.2.2002:

 iDNES


Slabá střední třída

Dalším specifikem, daným vedle nižší kupní síly také poměrně značnými celkovými náklady na automobilový provoz, je fakt, že opět víc než polovinu - loni 51,64 procenta - z celkových obchodů tvoří malé vozy a s dalšími téměř 30 procenty je následují auta nižší střední kategorie. Střední třída, která je na Západě velmi oblíbená a kupovaná, v Česku v minulém roce dosáhla jen 7,7procentního podílu na obchodu s novými automobily.

Na okraji současného zájmu zákazníků jsou naopak vozy vyšší a luxusní třídy, jejichž podíl na obchodech loni činil jen 2,53 procenta, což se blíží ke specifickým terénním autům s 2,2procentním zastoupením. Zanedbatelné jsou v současné době obchody s poměrně drahými automobily využitelnými jen v malé části roku - s kupé, kabriolety a roadstery. "Odborníci očekávají, že obchod s novými automobily ve zdejších podmínkách i v příštích letech poroste," informuje Antonín Šípek. "Změna však nebude výrazně lepší než v posledních letech. Růst se odhaduje od jednoho do pěti procent."

Hledá se ojeté, ale dobré

Také v nabídce použitých vozidel potenciální kupci preferují levnější výrobky s nižšími provozními náklady. "My prodáme nejvíc - zhruba 40 procent - automobilů cenové kategorie mezi 100 tisíci a 200 tisíci korunami," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha. A jako favority zájmu jmenuje vedle Škody Felicia také Oply Corsu a Astru, Fiata Punto, Forda Fiestu či Volkswagena Golf. Mezi auty poněkud většími, leč s provozními náklady stále přijatelnými, se na trhu ojetin těší přízni hlavně Škoda Octavia, Opel Vectra, Peugeot 406, Volkswagen Passat, Ford Mondeo a vozy podobného ražení.

"Neustále slyším, že trh ojetin je přeplněný - třemi sty až čtyřmi sty vozidel, která čekají na své nové majitele. Já a se mnou zřejmě i mnozí další motoristé ale máme zkušenost, že opravdu kvalitních či zajímavých ojetin se nedostává," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje společnost Eurotax. "Vždyť zkuste najít kvalitní ojetinu v ceně do 100 tisíc korun či zachovalého nehavarovaného a mladého Volkswagena Passat do 450 tisíc. A myslíte, že budete mít štěstí, když začnete shánět solidní kupé do 150 tisíc korun? Prostě - stará auta jsou, ale mnohdy ne žádaných a populárních značek a modelů."

Motorističtí experti souhlasí s tím, že stále menší zájem je o velká auta s velkoobjemovými motory. Jejich ceny tak klesají ještě rychleji než u menších sourozenců. "Příklady? Dnes není problém koupit za 150 tisíc korun šestiválcový Opel Omega z roku 1994, jehož cena se ještě nedávno pohybovala kolem dvousettisícové meze," informuje Aleš Kužel. "Největším propadákem jsou ale velké mercedesy. Například u Mercedesu Benz 420 nejluxusnější třídy S velmi přijatelného ročníku 1997 a v plné výbavě cena klesla už pod 700 tisíc korun. Mercedes Benz 320 rovněž třídy S z roku 1991 lze koupit už za 250 tisíc korun a tak by se dalo pokračovat."

Příčina pokračujícího propadu cen automobilů s velkými provozními náklady, drahým servisem a náhradními díly je prostá - motoristé nevidí důvody, proč by o ně měli zájem. Nabídka proto značně převyšuje poptávku. To však neznamená, že na trhu ojetin nenacházejí kupce rovněž ne každému dostupná auta věhlasnějších značek a modelů - BMW řad 3 a 5 či Audi. Ta se uplatňují hlavně kvůli svým dieselovým či špičkovým benzinovým motorům.

Přílohu s využitím informací od oficiálních dovozců, dealerů jednotlivých automobilových značek, ceníků a z největších autobazarů v zemi připravili Jan Čech a Jan Rýdl

Prodej aut v Česku v roce 2001 podle kategorií

kategorie

prodáno  (ks)

trhu (%)

malé vozy

78 569

51,64

nižší střední

44 907

29,52

střední

11 721

7,7

vyšší a luxusní

3850

2,53

terénní

3351

2,2

kupé

190

0,12

kabriolet

118

0,08

velkoprostorové

6667

4,38

odvozené
velkoprostorové

2768

1,82

Pramen: Svaz dovozců automobilů

Nejprodávanější auta v Česku v roce 2001

Malé vozy

model

prodáno (ks)

Škoda Fabia

23 142

Škoda Fabia kombi

14 606

Škoda Felicia

10 983

Škoda Fabia sedan

5216

Škoda Felicia kombi

4200

Peugeot 206

4105

Opel Corsa

2275

Volkswagen Polo

2121

Toyota Yaris

1837

Renault Clio

1496


Nižší střední třída

model

prodáno (ks)

Škoda Octavia

14 841

Škoda Octavia kombi

6788

Opel Astra

3791

Volkswagen Golf IV

2627

Ford Focus

2203

Renault Mégane

2058

Peugeot 307

1647

Nissan Almera

1459

Citroen Xsara

1046

Seat Cordoba

1020


Střední třída

model

prodáno (ks)

Volkswagen Passat

3586

Ford Mondeo

1767

Renault Laguna

1231

Opel Vectra

810

Peugeot 406

599

Mazda 626

492

BMW 3

458

Toyota Avensis

381

Audi A4

366

Daewoo Nubira

292

Škoda Superb

168


Vyšší a luxusní třída

model

prodáno (ks)

Audi A6

599

Mercedes Benz C

529

Peugeot 607

491

BMW 5

582

Mercedes Benz E

209

Opel Omega

200

Hyundai Sonata

175

Mercedes Benz S

173

Volvo S80

136

Alfa Romeo 156

134


Terénní vozy

model

prodáno (ks)

Toyota RAV 4

621

Mitsubishi Pajero 01

376

Honda CR-V

231

Mitsubishi Pajero Sport

217

Mercedes Benz ML

203

Nissan Patrol

196

Hyundai Santa Fe

161

Lada Niva

159

Mazda Tribute

151

BMW X5

122


Kupé

model

prodáno (ks)

BMW 3 coupé

56

Mitsubishi Pajero 01

41

Audi TT

32

Mercedes Benz CLK

20


Kabriolety

model

prodáno (ks)

Mazda MX 5

21

Kaipan

19

Mercedes Benz SLK

18

BMW cabrio

13


 
Velkoprostorové vozy

model

prodáno (ks)

Renault Mégane Scénic

1362

Citroen Xsara Picasso

1233

Opel Zafira

912

Mazda Premacy

568

Volkswagen Sharan

365

Nissan Almera Tino

345

Seat Alhambra

336

Hyundai Atos Prime

204

Suuki Wagon R+

198


Pramen: Svaz dovozců automobilů


Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.