Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký přehled: všechna auta, která čekají na šrotovné

aktualizováno 
Teprve podzimní volby definitivně rozhodnou, jestli bude stát vyplácet příspěvek na nákup nového auta, takzvané šrotovné. Pokud bude platit dohoda dvou nejsilnějších stran, dala by se nová fabia koupit odhadem za 180 tisíc korun.

Na šrotovací prémii by mohl dosáhnout i Mercedes A | foto: Mercedes

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Pokud by navíc přispěli i prodejci, což možná bude podmínkou státní dotace, bylo by to ještě méně. Další podmínkou k získání příspěvku je ekologická likvidace auta staršího deseti let. Šrotovné se bude týkat aut s cenou do půl milionu korun, která nebudou vypouštět více než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Do limitů se kromě malých aut vejde i Škoda Octavia nebo praktický Renault Scénic.

Na jaká auta by se dalo uplatnit šrotovné

Třicet tisíc korun dá stát, dalších třeba deset prodejce auta formou slevy – taková je představa předkladatelů návrhu na zavedení prémie určené k likvidaci starého auta. Podle prvních prohlášení by mělo být zavedeno do podzimu tohoto roku.

O podrobnostech o šrotovném se zatím moc neví. Není jasné, kdo bude příspěvek vyplácet, zda bude platit lhůta, během níž nebude smět nově zakoupené auto majitel prodat, ani kolik peněz ze státního rozpočtu na šrotovné půjde – a tedy na kolik majitelů ojetin se dostane. Nejčastěji se mluví o částce 2,5 miliardy, což by vycházelo na 80 tisíc aut.

Jasno by mělo být v jednom: podmínkou pro vyplacení bude koupě vozu, který nebude stát více než 500 tisíc korun a jehož motor nebude vypouštět více než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Tento údaj je přímo úměrný spotřebě auta, takže se dá říci, že stát chce přispět pouze na koupi ekologičtějších aut.

MF DNES sestavila unikátní seznam s cenami všech vozů prodávaných v současné době v Česku, které tyto dvě podmínky splňují.

šrotovací prémie

Auta, která by měla nárok na šrotovné ZDE

Obecně se dá říci, že bez problémů se do limitu vejdou malé benzinové motory do obsahu 1.4 litru a naftové do 1.5 litru; většina šestnáctistovek se nevejde. Neplatí to ale stoprocentně, některé konstrukčně starší čtrnáctistovky hranici 160 gramů CO2 na kilometr překračují také.

Problém má i tuzemská Škoda se starým 1.4 MPi v octaviích (ať už v předchozí generaci Tour či v té současné) – do výběru se tedy dostane Tour až s motorem 1.9 TDi, nová octavia zase "plní" až s moderním agregátem 1.4 TSI. Jejich ceny jsou ovšem vyšší než u základních modelů.

Na totéž doplácí i superlevné Dacia Logan a Sandero – nejlevnější 1.4 se do limitu nevejde, mnohem dražší naftový motor 1.5 dCi ano. Obdobné je to třeba u Fiatu Dobló či Fordu C-Max.

Naopak třeba Hyundai Accent se vejde i s motorem 1.6. U korejských vozů vyšších tříd, které se vejdou do půlmilionové hranice (Kia Sportage, Magentis), je pak problémem dvoulitrový benzinový motor.

V "adeptech na šrotovné" pak téměř úplně chybějí prémiové značky – do tabulky se vešel pouze nejmenší model Mercedesu, "Áčko" s úsporným benzinovým čtyřválcem 1.5 s technologií Blue Efficiency. Od značek BMW a Audi se žádný model nedostane pod půl milionu korun, u nejmenšího Volva C30 zase nevycházejí emise.

Kdo může získat šrotovné
(podle poslaneckého návrhu)

– vlastník nejméně 10 let starého auta, které má na sebe přihlášené nejméně dva roky
– staré auto musí nechat ekologicky sešrotovat a odhlásit z registru vozidel

Na jaká auta by šrotovné přispívalo

– pouze na nové vozy
– s cenou do 500 tisíc korun
– s emisemi CO2 nižšími než 160 gramů na km

Fabia s klimatizací dnes za 210 tisíc korun

Kdo nechce čekat na nejistý výsledek voleb a je rozhodnutý koupit si fabii nyní, může mít model s motorem 1.2 HTP s výkonem 44 kW za 219 900 korun. Na nižší cenu navíc dosáhnou ti, kteří přivezou staré auto, za nějž prodejce v rámci akční nabídky poskytne slevu 10 tisíc korun. I přesto se ještě vyplatí zákazníkům o ceně smlouvat, což platí při nákupu všech nových i ojetých aut. Dohadováním s prodejcem se dá snížit cena i o desítky tisíc, případně je možné dostat výbavu v podobě zamykání řadicí páky či metalízy zdarma.

Pražský prodejce škodovek Přerost a Švorc nám coby zákazníkovi, který se zajímal o nejlevnější fabii, nabídl vlastní akční slevu ve výši deseti tisíc korun. Díky tomu a poskytnutí starého auta protiúčtem by pak fabia (sice s nejslabším motorem, ale se čtyřmi airbagy, nárazníky v barvě vozu a především s klimatizací a  centrálním zamykáním) vyšla na 209 900 korun.

"Jediný problém je, že si na nové auto počkáte dva až tři měsíce. Na skladě ho nemáme, takže se bude muset objednat do výroby," sdělil nám prodejce. Podobný problém mají prakticky všichni zákazníci, kteří by co nejrychleji chtěli auto do 250 tisíc korun s klimatizací. Automobilky zásobují především okolní země, kde už šrotovné běží, a Česko pro ně není tak zajímavé.

"Šrotovné" i ve velkých autobazarech

Na vlně zájmu o šrotovné se chtějí svézt i dva největší autobazary – AAA Auto a Auto ESA. Obě společnosti nyní nabízejí službu, kdy kromě výkupní ceny za přivezený vůz nabídnou ještě takzvanou šrotovací prémii. "Když přijedete s felicií s výkupní cenou 50 tisíc korun, dostanete tuto částku plus naše šrotovné ve výši devět až třicet tisíc korun formou slevy na novější auto. Samozřejmě, čím dražší auto si vyberete, tím vyšší sleva bude, horní hranice se bude týkat spíše aut za půl milionu," vysvětluje Tomáš Svoboda z Auto Esa.

Pokud jde o ceny v autobazarech, motoristé, kteří s nákupem v posledním půlroce váhali, zřejmě udělali chybu. Ceny ojetin totiž opět začínají mírně stoupat. Tři roky stará Škoda Octavia během uplynulého roku nejprve zlevnila z 300 na na 225 tisíc korun, ale v současné době je nabízena v průměru za 245 tisíc korun.

ŠROTOVNÉ





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.