Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test zimních pneumatik: kvalitu získáte za pár stovek navíc

aktualizováno 
Za osm set korun nekoupíte pořádné boty, které by v zimě hřály, odolaly soli a břečce a hlavně neklouzaly. A stejné je to i s pneumatikami. Rozdíl v ceně mezi špičkovou a podřadnou gumou přitom není ani zdaleka tak výrazný, jak si spousta motoristů myslí.

Test zimních pneumatik letos už tradičně uskutečnil německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC a českým Automotoklubem ÚAMK. Experti tentokrát prověřili celkem 28 zimních pneumatik – čtrnáct ve čtrnáctipalcovém rozměru 175/65 R14 a stejný počet patnáctipalcovém 195/65 R15.

Na sněhu dobré. Pozor na mokro

Chování osmadvacítky zimních plášťů se testovalo na suchých, mokrých, ledových a zasněžených vozovkách. Odborníci při testech posuzovali také spotřebu auta, hluk při různých rychlostech a v neposlední řadě i opotřebení pneumatiky.

Výsledky testu

Výsledky v různých podmínkách ukázaly, že všechny testované pneumatiky uspěly na sněhu a ledu. Pokud měly někde potíže, bylo to paradoxně na mokré silnici. Čtyři pneumatiky měly tak neuspokojivé výsledky, že v testu propadly. Vlastnosti na mokrém asfaltu jsou přitom v našich podmínkách velice důležité. S vlhkou silnicí se totiž řidič v Česku setká v zimě častěji než se zasněženou či zledovatělou.

Vyplatí se kupovat prémiové pláště

Podle mluvčího automotoklubu Petra Vomáčky v každé kategorii uspěly na výbornou čtyři modely; a dva pokaždé zcela propadly. Patnáct „zimáků“ dosáhlo dobré úrovně a jedna pneumatika v rozměrech 195/65 R15 byla „na hranici dobré kvality“.

Výsledky v kostce

● Nejlepší pneumatika: Continental ContiWinterContact TS 850 (14 i 15“)

● Nejhorší pneumatiky 14“: Cooper Weather-Master WM-SA2 a Star Performer SPTS

● Nejhorší pneumatiky 15“: Infinity Winter Hero INF 049 a Achilles Winter 101

● Doporučená s výhradou: Matador MP92 Sibir Snow

Nejlepší jsou opět pneumatiky předních výrobců, kterým jsme si zvykli říkat prémioví: Continentalu, Dunlopu, Bridgestonu. Pláště takzvané ekonomické třídy jako Semperit, Kumho, Uniroyal, Firestone či Hankook určitě nezklamou, jejich výsledky jsou také přesvědčivé. V testu se tentokrát neobjevily pláště české značky Barum.

V obou testech byla nejlepší pneumatika Continental ContiWinter Contact TS 850. Potvrdila tak vynikající výsledky z minulých let a také z opakovaných prověrek letních plášťů. Pochválili ji také experti. „Dobře vyvážená zimní pneumatika na mokro, sníh a led. Má i nízké opotřebení. Hluk je na středních hodnotách a vzhledem ke spotřebě paliva je dost úsporná. Hodí se na hory a místa, kde je více sněhu a s městským provozem si hravě poradí,“ zněl závěr hodnocení čtrnáctipalcové gumy.

Jako výborně vyvážené označili testeři i pláště Dunlop SP Winter Sport a Winter Response a také pneu od dalšího velkého výrobce, Bridgestone Blizzak. Nezklamal ani Michelin Alpin 4. Příjemným překvapením byl výkon Firestonu Winterhawk, zástupce „ekonomické“ třídy koncernu Bridgestone, který se téměř vyrovnal dražším prémiovým plášťům.

Achilles našel svoji patu

Mezi čtyři pneumatiky, které v testu neuspěly, patří i výrobek známé americké značky Cooper. „Na mokré vozovce budete hůře zatáčet, brzdit a funkci ABS také moc nepodpoří. Kromě toho je slabá i na ledu a sněhu. Koupi rozhodně nedoporučujeme,“ varují experti autoklubů.

Nedostatečné vlastnosti na mokru vykazovaly také už zmíněné tchajwanské čtrnáctipalcové pláště Star Performer, patnáctipalcové čínské Infinity Winter Hero a indonéské Achilles Winter.

Kvalita není drahá

Prodejní čísla levnějších a nekvalitních čínských pneumatik rok od roku stoupají. Rozdíl v ceně mezi špičkovou a podřadnou gumou přitom není zdaleka tak výrazný, jak si spousta motoristů myslí.

Tak třeba vítěz kategorie čtrnáctipalcových pneumatik v testu evropských autoklubů – Continental Conti Winter Contact TS850 – přijde na 1 200 korun, zatímco poslední propadlík, tchajwanský Star Performer SPTS, na tisícovku. Experti, kteří ji testovali, pro ni neměli jediné pozitivní slovo. „Velice slabá pneumatika na mokrém povrchu a slabá na suché, zasněžené nebo zledovatělé silnici. Její nákup nedoporučujeme,“ napsali do hodnocení.

Kompletní výsledky testu v přehledné podobě najdete ZDE.

Na co se dívat při výběru zimní pneumatiky

● Správný rozměr

Nejjednodušší je podívat se na bočnici vašich současných pneumatik, kde je uveden ve formátu např. 175/65 R14. První číslo udává šířku pláště v milimetrech, druhé je výška vyjádřená procenty šířky (65 % ze 175 mm); R14 je průměr pneu v palcích. Jinak správný rozměr najdete ve velkém technickém průkazu na zadní straně. Jiné rozměry než uvedené nesmíte použít (pozor, alternativní rozměry bývají uvedeny i v poznámkách ve spodní části průkazu).

● Rychlostní index

Součástí označení pneumatiky je i takzvaný rychlostní index, udávající, do jaké rychlosti je plášť použitelný. Rozpětí rychlostí je od 90 do 300 km/h, nejčastěji používané jsou indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) a V (240 km/h). V případě zimních pneumatik můžete použít i ty s nižším rychlostním indexem, než je uvedeno v technickém průkazu.

● Štítky

Už dva roky musí mít každá pneumatika takzvaný energetický štítek, uvádějící tři hlavní parametry: hlučnost, valivý odpor a brzdnou dráhu na mokré vozovce. Kategorie valivý odpor a brzdná dráha jsou rozděleny do kategorií A – G, hlučnost je uváděna ve třech různých třídách. Při výběru zimních pneu však mohou štítky mást – nevypovídají nic o chování gumy na sněhu, ledu nebo při teplotách pod bodem mrazu.






Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.