Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velorex pro 21. století oblékne chameleonský lak

  10:15aktualizováno  10:15
Nový model legendárního "hadráku" má ve městě všem autům ujíždět. Světovou premiéru novodobého velorexu otec projektu Pavel Brída naplánoval na 10. března. Chce s ním prorazit i v Americe.

Základy novodobého velorexu | foto: ČTK

Necelý měsíc zbývá do odhalení podoby nového modelu legendárního velorexu v retrostylu. Opavský podnikatel Pavel Brída, který už nabízí novodobého "pionýra" (Jawu 555 New Pionýr), ho chce představit na brněnském motocyklovém veletrhu.

Plátěná motocyklová legenda známá i díky filmu Vrchní, prchni!, bude pod novým názvem Velor-x-trike vybavena nejmodernější a velmi výkonnou technikou. Jako původní legendární hadrák Josefa Abrháma ale nebude svádět nerovné souboje s autobusem. Naopak ve městech má všem ostatním vozům ujíždět.

Autor projektu ještě před odhalením nového velorexu prozradil některé podrobnosti. Tříkolka dostane například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru a i interiéru vozidla.

Původní velorex měl plátěný plášť - říkalo se mu také prchající stan - ten nový bude oblečen do karoserie z laminátu a karbonu.

Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa. "Celkový vzhled bude zachovávat původní duch a nádech retra, byť bude použita nejmodernější technika 21. století, včetně nejmodernějšího exkluzivního chameleonského laku," řekl Brída.

Nové vozítko má mít velké zrychlení. "Není stavěno na pokořování maximálních rychlostí a jistě ne přes 200 km/h. Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je jistě velmi zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu.

První série dostane čtyřválec z Hondy CB 1300, zjistily při zahájení projektu České Motocyklové Noviny. "Pokud dojde časem i na lidovější variantu New Velorexu, bude se o pohon pravděpodobně starat čtyřdobý jednoválec o objemu 660 cm3," uvedly.

Základy novodobého velorexu

K tomu musela být navržena a postavena zbrusu nová karoserie. "Chci, aby na křižovatkách ve městech všem autům ujelo, což půjde bez problému, protože poměry jsou u výkonu a hmotnosti zajímavější než u kdejakého sportovního vozidla renomovaných světových značek," řekl Brída.

U nového velorexu ale zůstanou prvky, které evokují ten starý. Například základem bude pohonná jednotka motocyklu s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz. Zachován by měl být tvar bočního okna, zůstane i sklon zadní části karoserie, drátěná kola, průduchy u sání, na motoru žábra, dva výfuky. "Hadraplán" pro 21. stoletá bude mít tankování vpředu karoserie jako u původního velorexu s motocyklovým víčkem nádrže.

Plátěný šedesátník

Myšlenka na výrobu novodobého velorexu zrála dlouho. "Vlastním velorex z roku kolem 1950, oskara po celkové repasi, se kterým se svým osmiletým synem brázdím v létě naše silnice. Národ toto vozidlo vnímá úplně jinak. Velorex je jiný než jakýkoliv veterán, je to velká rarita, kamkoliv přijedete, dávají se s vámi hned do řeči, lidé mávají, smějí se. Jízda v něm je opravdu velký zážitek," řekl Brída.

Svou účast na brněnské světové premiéře již přislíbil Mojmír Stránský, tvůrce původního velorexu, který letos slaví 60. výročí od začátku sériové výroby v roce 1950.

Dostane pozměněné jméno

O nový velorex už projevilo zájem několik Čechů i cizinců, například jeden Slovák. "Řekl mi, že ho chce mít za každou cenu, že ho chce mít jako první, že je mu jedno, kolik to bude stát," popisuje Brída.

Na začátku stavby nového stroje musel vyřešit jeden zásadní problém - nemohl použít značku Velorex. "Z výpisu ochranných známek jsem zjistil, že velorex si jako motorové vozidlo zaregistroval nějaký Polák celosvětově, patentoval si ochrannou známku. Proto jsem musel změnit název na Velor-x-trike," vysvětlil.

S vývozem vozu počítá i do USA nebo Japonska. "Američané doma tříkolky staví, mají k tomu vztah, ale skoro nikdo to nedotáhne do dokonalosti, aby byl produkt homologovaný na silnice," říká. České vozítko chce v Americe proslavit v Las Vegas na Sema show letos v listopadu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.