Opavský podnikatel Pavel Brída odhalil podobu nového modelu legendárního velorexu.

Opavský podnikatel Pavel Brída odhalil podobu nového modelu legendárního velorexu. | foto: Pavel Brída

Velorex se vrací, bude mít dveře jako lamborghini

  • 212
Opavský podnikatel Pavel Brída odhalil podobu nového modelu legendárního velorexu. Na dvou počítačových vizualizacích je vidět nový vzhled dřívějšího hadráku. Retro model nebude levným lidovým vozítkem jako v minulosti, ale supermoderním strojem.

U novodobého velorexu se například budou dveře otvírat nahoru po vzoru lamborghini, karoserie bude pokrytá chameleonským lakem a výkon motoru přesáhne 200 koní. Karoserie je oproti původní verzi nízká a široká, aby mělo vozidlo stabilitu zajištěnou i širokými pneumatikami. Cenově se bude pohybovat v relaci současných luxusních motorek.

Pod novou značkou Velor-x-trike ho chce podnikatel poprvé představit za účasti původního konstruktéra nezapomenutelné tříkolky Mojmíra Stránského 10. března na motocyklovém veletrhu v Brně. Věří, že mnohé bude šokovat.

Retro model se rozhodl vyrobit k 60. výročí od doby, kdy se původní velorex začal vyrábět.

Výroba prvního funkčního prototypu nového modelu nyní finišuje. "Šest měsíců bylo opravdu na vývoj vlastně malého auta se všemi věcmi a detaily strašně málo. Karoserie je postavena jako jediný originál od první ohnuté trubky, včetně vlastního designu," uvedl motoristický nadšenec Brída, který se kvůli jeho stavbě zadlužil a musel sáhnout do rodinné sbírky cenností.

Podle něho nejvíce času zabralo zabudování samostatných dveří otvírajících se nahoru. "To byl oříšek, který jsem si tvrdohlavě vymyslel, prostě, že se musí dveře u té nejluxusnější verze otevírat nahoru jako u lamborghini," konstatoval.

Proč se nerozhodl opět postavit levné lidové vozítko, vysvětluje autor projektu tím, že má rád změny a překvapení. "Velor je úplný opak. Ani auto, ani motorka. Mám rád šoky a změny, dělám vše jinak, než se automaticky očekává," podotkl. Podle něho by se levný model v ceně od 70 do 100 tisíc korun ekonomicky nevyplatil. "Mám zkušenosti s výrobou naší levné betky jako nástupcem babety nebo pionýra. Takových levných kusů pak musíte prodat tisíce, aby se vám vrátila částka investovaná do globálních homologací a úřednických razítek včetně forem na výrobu. Prostě takový sebevrah u nového veloru už nejsem," konstatoval majitel firmy Motoscoot.

Nový velorex bude vyrábět přímo na zakázku a podle požadavků budoucích majitelů. "Každý kousek bude číslovaný extra a exkluzívní věc. To je moje cesta, za moje finance, čas ukáže, jestli se to vyplatilo, " podotkl. Plánuje ho prodávat v několika verzích S-standart, LS-lux, GLS-grand lux.

Pro využití na závodních okruzích bude i verze R-racing, která nabídne i motor s výkonem kolem 220 koní a maximální hmotností do 400 kg. "U ní bude kladen důraz na tuhost podvozku, jeho nastavení a odlehčení hmotnosti jako například použití karoserie z karbonu," přiblížil Brída.

Nový model, který bude vybaven nejmodernější výkonnou technikou, má vzhledem připomínat původní verzi v retrokabátě. "Starý velorex bude například připomínat sklon karoserie, pohonná jednotka motocyklu, špicová kola, víčko nádrže, průduchy sání u motoru, oblouk u dveří, aby tyto prvky evokolovaly původní stroj, byť pod jinou značkou Velor-x-trike," řekl Brída. "Ochrannou známku pod původním názvem Velorex si totiž celosvětově nechal patentovat jeden Polák."

Na tříkolovém motocyklu budou nově například xenonová světla, anatomické sedačky, LCD dotykové displeje, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, čtyřbodové pásy nebo led-diody s podsvícením podvozku, motoru a i interiéru vozidla. Původní plátěný plášť nyní bude sestrojen z laminátu za použití karbonu. Skleněná střecha bude odnímatelná ve stylu targa.

"Vyvíjíme vlastně malý, rychlý a hbitý automobil pro městský a příměstský provoz na bázi motocyklu, který bude vážit přibližně 500 kg a muže mít nainstalován motor i přes 200 koní, což je velmi jistě zajímavý hmotnostní a výkonový poměr," uvedl autor projektu.

Opavský podnikatel Pavel Brída odhalil podobu nového modelu legendárního velorexu.
,