Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velorex, to je láska na celý život, říká sběratel

aktualizováno 
Zajímavým koníčkem se může pochlubit osmadvacetiletý Josef Skládal z Buchlovic na Uherskohradišťsku. V garáži rodinného domku, ve kterém bydlí, mu parkují dva tříkolové motocykly Velorex.

Tuningový Velorex Josefa Skládala z Buchlovic | foto: ČTK

Jeden z nich, Skládalova chlouba, je navíc přestavěn na tuningovou verzi. Jeho úpravě věnoval mladík několik let namáhavé práce, a přestože je velorex dnes už dokončený, jeho majitel chystá další úpravy a rozšíření své sbírky.

Vůně benzinových motorů jej lákala už od mládí. Jako snad každý kluk jezdil na pionýrech a malých motorkách, renovoval i historickou Jawu Bizon.

Později přesedlal na silnější stroje, po několika nehodách se ale svého koníčku vzdal.

"Nechal jsem toho a dal se na velorexy. Pořídil jsem si jednoho, pak druhého a mám v plánu ještě další," svěřil se.

První velorex získal před šesti lety. "Koupil jsem ho od motocyklového muzea Lesná u Vranova. Byl v naprosto dezolátním stavu. Z původního stroje zbyla možná polovina rámu," vzpomíná. Musel vyměnit větší část ocelové konstrukce, nechat ušít nové plachty a doplnit laminátové díly karoserie, které nechal speciálně vyrobit.

Se sháněním náhradních dílů naštěstí velké potíže neměl. Dají se podle něj i dnes poměrně snadno obstarat ve specializovaných klubech fanoušků veteránů nebo u jiných sběratelů, kteří se věnují stejnému koníčku.

Rekonstrukce velorexu mu trvala celkem čtyři zimy. Po každé sezoně, během které Skládal se svým motocyklem najezdí i několik tisíc kilometrů, následuje další pravidelná oprava.

"Jakmile skončí sezona, zavřu ho do garáže, co je rezavé, musí se osmirkovat, znovu nastříkat a provádí se i další opravy," vysvětlil. Aby byl stroj v bezvadném stavu, věnuje mu majitel každou zimu denně až tři hodiny práce.

"Času na tom strávím strašně moc. Když už mě to nebaví a nedaří se mi, je nejlepší toho nechat a zkusit to druhý den," svěřuje se Skládal. Okolí si prý už na jeho pracného koníčka, při kterém tráví dlouhé hodiny v dílně, zvyklo. "Někdy si stejně ale myslím, že už mě za to zabijí," přiznává s úsměvem.

Kdy mu velorexy učarovaly, na to už si přesně nevzpomíná. Jeho zaujetí velorexem se ale s určitostí pojí například s populárním filmem Vrchní, prchni!, konkrétně se scénou, ve které se Josef Abrhám v roli falešného číšníka Dalibora Vrány pokouší se svým velorexem předjet rychle jedoucí autobus.

"Občas takové zážitky taky mívám. Když jedu po silnici devadesátkou a chci předjet někoho, kdo jede 85, tak to bývá na dost dlouho," podotýká s úsměvem.

Tuningový Velorex Josefa Skládala z Buchlovic

Stavu svého stroje i vlastním schopnostem naprosto důvěřuje. "Když se něco pokazí, spravím to hned na silnici. Je to jednoduché a tento motocykl je velice dobře udělaný. Za dobu, co s velorexem jezdím, jsem nemusel řešit žádnou závažnou poruchu. Není problém vydat se ani na vzdálenost nějakých tisíc kilometrů. Potíž je jen v tom, že velorex je opravdu malý a moc věcí se dovnitř nevleze," říká Skládal.

Jakou cenu velorex nyní má, si jeho majitel netroufá odhadnout. On sám si na něm cení především své práce a času, který do jeho opravy investoval.

"Velorex mám jako svého koníčka a zábavu. Všichni mí kamarádi si mě při ničem jiném už ani nedokážou představit a já bych ho nikdy neprodal," říká odhodlaně.

Svou pýchu si nenechává jen pro sebe. Motocyklový klenot předvádí na pravidelných srazech velorexů nejen doma v Buchlovicích, ale na podobných akcích po celé Moravě. 

S přáteli z motocyklového sdružení Žebrák z Ořechova také občas organizuje výlety a jiné akce pro děti, na kterých svůj velorex vystavuje. Se svým vozítkem už projel velkou část České republiky a podle vlastních slov by se nebál s ním vyjet ani na dovolenou do zahraničí.

Jeho stroj mu však neslouží jen ve volných chvílích. "Když se mi třeba pokazí auto, používám ho samozřejmě i jako přibližovadlo do práce," svěřuje se s úsměvem mladý nadšenec.

Kromě tuningového velorexu vlastní Josef Skládal ještě jeden exemplář. Od prvního se liší nejen jiným objemem motoru, ale i tím, že se jej rozhodl rekonstruovat a uvést do původního stavu.

V budoucnu by chtěl Skládal získat ještě jeden exemplář, méně známou čtyřkolovou verzi populárního vozítka. "Chtěl bych ho moc, abych ho měl do série. Dvěstěpadesátku, třiapůlku i toho čtyřkoláka, aby to byla uzavřená série. Měl jsem možnost ho sehnat už dříve, ale neměl jsem tehdy peníze, takže mi ta možnost utekla. Také jsem tenkrát ještě neměl prostory, kam bych všechny dal, protože i dva velorexy zaberou místo jako jedno větší auto. Člověk musí mít prostory, aby mohl toho chudáka schovat, aby byl přes zimu v suchu, aby netrpěly plachty a vůz nerezavěl," dodává Skládal.

Tuningový Velorex Josefa Skládala z Buchlovic

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.