Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velorexem lze vyrazit i do Alp – a vrátit se zpět

aktualizováno 
S hadrákem se Josef Abrhám snaží předjet v zatáčce autobus. Když ho zastaví policejní hlídka, jen těžko se souká z malého vozítka. Právě tato scéna z filmu Vrchní, prchni snad více než všechny původní reklamy proslavila velorexy. A přesně takové vozy si daly o víkendu dostaveníčko na hradě v Lipnici nad Sázavou.

Tříkolová vozítka značky Velorex se o víkendu sjela do Lipnice nad Sázavou. | foto: Petr LemberkMF DNES

Už poosmé sem pořadatele sezvali majitele těchto plátěných tříkolek z celé republiky. Na druhý největší sraz v republice se nakonec sjelo 56 vozů, tři přijely dokonce až z Maďarska.

"Ale letos je to nějaké slabší, dříve sem jezdilo až osm desítek vozů,“ konstatoval pořadatel srazu Luděk Brož z Velorexklubu Orlík.

Na účastníky víkendového setkání čekalo nejen poklábosení s přáteli, ale hlavně orientační závod po okolí Lipnice. Po celou sobotu brázdily hadrové tříkolky Posázaví, jejich posádky na šesti stanovištích plnily zadané úkoly. Sympatická vozítka tak zavítala mimo jiné na zámek do Světlé nad Sázavou nebo na ledečský hrad.

Sobotní dopoledne mohli tříkolky obdivovat návštěvníci hradu. Účastníci srazu se svými velorexy zaplnili celé nádvoří. Velká většina z nich byly originální modely, našlo se ale i několik upravených vozidel.

Podle Brože by se dalo v republice ještě najít zhruba patnáct set velorexů. A nejméně dvě stovky z nich jsou stále ještě provozuschopné, jejich majitelé se s nimi účastní největšího srazu na jaře v Boskovicích.

"Dokonce jsme s partou na velorexech projeli i Alpy,“ pochlubil se Brož.  Tato tříkolová vozítka vymysleli na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bratři František a Mojmír Stránští. Původně mělo být určené pro méně movité lidi, zejména pro studenty.

"Mělo stát málo peněz a být něco jako motorka, zakrytá, aby na ně nemohlo pršet,“ vypráví Brož. Vozidlo má lehký trubkový rám, který byl původně potažený plátnem, později koženkou.

Aby se mohly tyto stroje začít sériově vyrábět, musel si je pod patronaci vzít nějaký spolek. "Moc se to zalíbilo spolku invalidů, který to vzal jako svoje vozítko,“ líčí Brož. Teprve pak se začaly dělat ručně ovládané páky a řízení a velorex se stal lidovým invalidním vozítkem.

V současnosti už se ale za lidovou cenu sehnat nedá. Z velorexů jsou cenění veteráni. Pořízení nepojízdného stroje v dezolátním stavu vyjde zhruba na třicet tisíc.

"Dalších osmdesát bude stát jeho zprovoznění a renovace,“ vypočítává Brož. Jak dodává, sehnat náhradní díly není složité. Stále se vyrábějí, na srazech je jich vždy plno, někteří majitelé vozů si jejich prodejem přivydělávají. "A v republice jsou už tři fabriky, které vyrábějí koženkové potahy přímo na velorexy,“ doplňuje Luděk Brož.  

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.