Polský supersport Veno

Polský supersport Veno | foto: Veno Automotive

Veno - první supersport z Polska

  • 59
Napadlo by vás někdy, že jednou budete snít o polském autě? Ne, není to pozvánka do muzea polských fiatů, ani reklama do polské příhraniční tržnice, seznamte se s Venem, jezdit bude až 330 kilometrů v hodině.

Poslední polské auto, které českého motoristu zaujalo, byl - pomineme-li tamní fabriku Fiatu, kde se vyrábějí pětistovky a kde se budou rodit i Fordy Ka -  pravděpodobně naposledy Polonez, v případě těch skromnějších fiátek "maluch". U našich severních sousedů se ale teď chystá něco mnohem zajímavějšího: supersport Veno.

Na polské silnice se asi moc hodit nebude, ale vzhledem k tomu, že jich má vzniknout pouhých padesát, z pečlivě střežených garáží boháčů se na ně asi ani nikdy nepodívají.

Veno má stát na podvozku, který snese přes 1 000 koní výkonu, prozatím ale parkuje pouze v hlavách tvůrců a na harddiscích jejich počítačů.

Polský supersport má být postavený z uhlíkových vláken, levnější verze má mít laminátovou karoserii. Používat se bude také hliník. Kromě dnes už běžných bixenonových světel nebo LED diod se můžeme těšit také na kameru s termovizí, která v noci odhalí chodce nebo zvíře v cestě, přípojení na internet, výškově stavitelný podvozek nebo karbokeramické kotouče brzd. Z bezpečnostních prvků výrobce mluví pouze o ABS a čtyřbodových bezpečnostních pásech.

Polský supersport Veno

Motory, které budou uložené uprostřed za kabinou, si chce veno vypůjčovat od Audi a Corvetty. Německý osmiválec 4,2 litru bude k mání ve verzích 350, 450 a 700 koní. Také 6,2litrový osmiválec americké provenience bude mít více variant, ta nejsilnější bude přeplňovaná a nabídne 1 100 koní. Časem prý dojde také na verzi s elektromotorem.

Převodovka slabších verzí pochází od Porsche, u silnějších bude stejná jako v Koeniggseggu. Maximální rychlost plánují konstruktéři na 300-330 km/h. Přední devatenáctipalcová kola mají rozměr 255/35, zadní jsou dvacetipalcové 295/35.

Supersport musí být také dostatečně exkluzivní. Ročně jich vznikne deset až dvanáct. Vybrat si budete moci mezi uzavřenou verzí kupé, nebo roadsterem s odnímatelnou střechou.

Kromě možnosti maximální individualizace Vena, která zaručí, že před kasinem v Monte Carlu druhé takové nepotkáte, dostane klient navrch dvoudenní školu okruhové jízdy.

Společnost Veno Automotive, která byla podle informací magazínu DealWatch založena začátkem minulého týdne, prozatím cenu neprozradila. Dá se ale čekat, že bude mít hodně nul. Už se prý ohlásili první zájemci.

Veno patří polské skupině Veno, ve které drží většinový podíl britský investiční fond Heros Capital. Šéf Vena Arkadiusz Kuich pro DealWatch prozradil, že společnost nyní hledá investory, kteří by stavbu pravděpodobně prvního polského supersportu pomohli financovat.