Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární vespa dokázala ničit tanky. Skákala padákem a vozila dělo

aktualizováno 
Když francouzská armáda hledala v 50. letech lehký nosič protitankového kanonu, padla volba na skútr Vespa. Dočkal se bojového nasazení.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanonem M20 a municí | foto: C. Galliani CC-BYCreative Commons

Skútry Vespa od Piaggia patřily k vozidlům, které po druhé světové válce mobilizovaly Itálii. Dnes patří k vyhledávaným retrodoplňkům, na kterých si asi nejspíše představíte sympatickou slečnu, jak míří za kamarádkami do kavárny. Francouzi pro tento sympatický stroj našli v 50. letech jiné, armádní využití.

Po porážce u Dien Bien Phu, která ukončila francouzské koloniální panství v Indočíně a byla také jednou z nejdůležitějších epizod v předehře k vietnamské válce, se francouzská armáda poohlížela po rychlém mobilním prostředku, na kterém by mohli parašutisté z oddílů TAP (Troupes Aéro Portées) přepravovat účinnou protitankovou zbraň. Tou byl americký bezzákluzový 75mm kanon M20. Američtí vojáci ho s úspěchem použili již koncem druhé světové války a v Koreji.

Vespa 150 TAP s protitankovým kanonem M20 a municí doplněná o vozík pro...

Vespa 150 TAP s protitankovým kanónem M20 a municí doplněná o vozík pro přepravu raněných.

Oproti klasickému protitankovému dělu se v případě bezzákluzového kanonu naplno eliminuje zpětný ráz zbraně. Hybnost náboje je po výstřelu eliminována protipohybem spalin, které vznikají při hoření výmetné náplně střely. Jednoduše řečeno, bezzákluzový kanon je taková zvětšená bazuka. Oproti klasickému dělu má výrazně nižší hmotnost, M20 vážila jen 50 kg a přitom dokázala s průbojnou střelou prorazit 100mm pancíř a zničit tak většinu tanků, které byly ve 40. a 50. letech používány.

Ale půlmetrákové dělo bylo i tak poměrně těžké na přesouvání v terénu jen tak v rukou nebo na zádech vojáků. Američané proto zbraň odpalovali třeba z jeepů. Ovšem francouzský nosič měl být ještě lehčí a levnější, jako ideální se ukázal skútr Vespa (letos slaví sedmdesátiny - čtěte zde), který se ve Francii vyráběl v licenci u firmy ACMA (Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles). Nejvýraznější modifikací Vespy 150 TAP byla hlaveň kanonu M20, na níž mimo jiné seděl i jezdec. Kromě toho byl upraven rám motorky a zkráceny převody. Upravená Vespa vážila 90 kg a dokázala uhánět rychlostí až 60 km/h.

Protitankový kanon M20 v akci

Protitankový kanón M20 v akci

Idea byl taková, že protitankové vespy budou shozeny na padáku po dvou. Jedna byla vybavena dělem, druhá nesla munici. Náboje se daly naložit i na motocykl s hlavní, ale šest granátů zvedlo hmotnost na 150 kg a 150cm³ motůrek skútru už pod takovou hmotností úpěl. K obsluze M20 byli navíc stejně zapotřebí dva muži. Z kanonu se pochopitelně nedalo střílet za jízdy, protože vespa postrádala jakékoli zaměřovače.

Fotogalerie

Pro přesnou palbu muselo být dělo nainstalováno na klasickou trojnožku, kterou si vojáci vezli na vespě, a po zastavení se dalo pálit i přímo ze skútru. Výhodou byla v takovém případě velká mobilita.

Při bojovém nasazení v Alžírsku se Vespa 150 TAP ukázala jako velice účinná jak proti vozidlům, tak proti opevnění. Celkem bylo upraveno 500 kusů, ale po skončení alžírské války byly tyto vespy z výzbroje postupně vyřazeny. Důvodem byla nová výrazně lehčí protitanková zbraň M67, která nahradila kanon M20 a mohl ji obsluhovat dvoučlenný tým bez motorizovaného nosiče.

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Čech s nejlepší prací na světě: elektrický harley nám přiláká zákazníky

Managing Director Harley Davidson Strategic Growth Markets v regionu EMEA ...

Martin Heřmanský je mezi českými harleyáři uznávaný frajer. Dnes je jedním z devíti regionálních ředitelů této...

Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

Ducati Multistrada 1260

V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský...

Každá osmá oběť silničních nehod je motorkář. Někteří stále bez helmy

Nabouraná motorka Kawasaki. (27.6.2014)

Loni zahynulo na silnicích 64 motorkářů, dalších 418 bylo těžce zraněno. Motocyklisté v roce 2017 zavinili 58 procent...

Sherco 300 ST Scorpa
Sherco 300 ST Scorpa

r.v. 2015, naj. 1 km, 1. majitel
109 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz