Kromě nostalgie hraje roli také stoupající poptávka po veteránech a mladých-starých autech (youngtimerech). Na Retro Garáži konané v sobotu 30. března na výstavišti v Lysé nad Labem se budou prezentovat renovační dílny, k mání budou nové díly a jejich repliky i specializovaná literatura.
FichtlPionýr, pincek, prskolet, ale třeba i jednoskok nebo pekáč. Jawa pionýr si za dobu své existence získala mnoho označení a přezdívek. Za nejrozšířenější lze však beze všech pochybností označit fichtl. Tato přezdívka provází malou dvoutaktní jednoválcovou padesátku od nepaměti. Různých modifikací Jawy Pionýr bylo vyrobeno hodně přes půl milionu. Vyráběly se v Považské Bystrici na Slovensku. Nejznámější Pionýr, tedy Jawa 05 a z něj vycházející Jawa 20 se vyráběla od roku 1962 do osmdesátých let 20. století. Dominantou Jawy 50 Pionýr model 20 byly výrazné kapotáže, takzvané revmaplechy. Mezi nimi nádrž, která pojme 10 litrů paliva. V době vzniku motorky neznamenala jízda jen pouhou zábavu. Jawa 20 byl plnohodnotný dopravní prostředek sloužící k cestování za prací i na dovolenou. Fichtl byl mnohdy nikdy nesplněný sen mnoha kluků, ale i holek, kterým učarovala vůně spáleného benzinu, ve své době téměř výhradně smíchaného s olejem. Před samotnou jízdou bylo třeba všechno náležitě seřídit. Ani to ovšem neznamenalo, že jste nastartovali, vyjeli a dojeli. Legendární stroj si prohlédněte dopodrobna zde. |
Hlavním lákadlem je výstava auto-moto veteránů, část z nich bude i na prodej, proběhne rovněž burza veteše.
Prezentovat se budou veteránské kluby. „Chybět nesmí aukce, jejím zlatým hřebem bude legendární motorka,“ láká Pavel Kočí.
„Dražit budeme tentokrát Jawu 20 Pionýr s platným přepsatelným TP rok výroby 1970 v krásném téměř původním stavu s přirozenou patinou. Nepůvodní je pouze šedá barva na revmapleších a horním krytu světla,“ popisuje.
Revmaplechy jsou v jazyce „jawistů“ ochranné štíty chránící nohy jezdce, které byly charakteristickým doplňkem „fichtla“. Měly chránit nohy před větrem, deštěm případně při pádu jezdce. Na motorku se daly domontovat dodatečně.
„Motorka vyrobená v roce 1970 s nájezdem lehce přes sedm tisíc kilometrů je plně funkční, ovšem spojka již nese známky značného opotřebení a zasloužila by výměnu korkových lamel,“ upřesňuje pro iDNES.cz Pavel Kočí, který na poslední podzimní Retrogaráži dražil škodovku stopětku v barvě žabince.
Trh s veterány stále roste
„Mezi investory do aut roste zájem o historická auta z bývalého východního bloku. Za poslední rok tvořily 62 procent všech prodaných vozů v rámci služby Mototechna Classic. Ta se zaměřuje právě na investiční veterány a za poslední rok prodala přes 50 vozů v hodnotě téměř 18 milionů korun,“ uvádí společnost Aures Holdings, pod kterou Mototechna Classic spadá.
Mezi premianty se zařadily modely, které bylo běžně možné potkávat na ulicích ještě před deseti lety. Nejvíce, celkem osm exemplářů, se prodalo vozů Škoda Favorit, ale zákazníky zaujaly i další modely Škoda jako 1000 MB nebo 120L.
„Očekávali jsme zájem o staré škodovky, ale Favorit rozhodně překvapil. Lidé mají k těmto vozům silný vztah a spolu s nízkým nájezdem to jen zvyšuje jejich investiční potenciál,“ uvedl ředitel inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik.
Nejdražším prodaným vozem Mototechny Classic byl Ford Mustang kabriolet z roku 1965 za 750 000 korun, následovaný Škodou Felicia kabriolet z roku 1961 za 600 000 korun. Nejdražší exemplář v nabídce Classicu, Jaguar XK 120 Alloy Roadster, byl převezen do USA, kde bude nabízený v aukci. Jeho hodnota se pohybuje okolo 8,5 milionu korun.
Jak velkým lákadlem veterány jsou, krásně ukazuje příklad Lady 2103 z roku 1978 s nájezdem 19 000 kilometrů, která se v Mototechně Classic prodala během jediného dne. Oproti očekávání budí zájem i renovovaná auta, například Porsche 914 za půl milionu nebo Škoda Rapid z roku 1987 za
270 000.
Na investiční potenciál pak sázeli zákazníci, kteří pořizovali vozy, které ještě veteránského věku nedosáhly. Tyto youngtimery byly zastoupeny Škodou Felicia FUN, raritně zachovalými BMW řady 7, Mercedesem CL 500 z roku 1995 nebo třeba Lancií Delta HF Turbo. Samostatnou kapitolou pak byl vůz Lancia Kappa po bývalém prezidentovi Václavu Havlovi.
Obchod s veterány je specifický po více stránkách, klasickým výkupem na pobočce Mototechna Classic pořídí pouze 20 procent vozů, zbytek aktivně vyhledává. Prodej také trvá výrazně delší dobu. „Letošní rok plánujeme držet nabídku zhruba 30 aut. Vyšší počet už z důvodu náročnosti přípravy do prodeje není udržitelný,“ uvedl výkonný ředitel Auresu Petr Vaněček. Aures Holdings vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.